انتشار خبر توافق ایران و آمریکا درباره آزادی 6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی، غیر از عصبانیت محافل آمریکا، با واکنش‌های قابل تامل برخی اعضای دولت روحانی رو به رو شد.

کاش عرضه داشتید به جای تحریف اموال بلوکه شده را برگردانید
انتشار خبر توافق ایران و آمریکا درباره آزادی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی، غیر از عصبانیت محافل آمریکا، با واکنش‌های قابل تامل برخی اعضای دولت روحانی رو به رو شد.

از جمله عبدالناصر همتی رئیس ‌اسبق بانک مرکزی نوشت: «اینکه انتقاد می‌شود چرا دولت پذیرفته است که منابع ارزی در کره جنوبی برای خرید کالاهای اساسی و دارو باشد‌، باید توضیح بدهم که موضوع صرفاً مربوط به این دولت نیست. در دولت قبل هم پذیرفته شده بود. چرا که هرگونه توافقی خارج از برجام، همراه با ادامه تحریم‌هاست.
ایرادی که می‌توان گرفت این است که چرا روند توافق را طول داده و بعد از
سه سال تحمیل هزینه، به همان نقطه اول رسیدید؟ چرا اروپا را دور زدید و متوسل به کشورهای منطقه شدید؟ و مهم‌تر این‌که چرا به‌رغم ادعای یک دولت مقتدر، نتوانستید برجام را اجرا کنید و یا به یک توافق هسته‌ای بهتر، جهت رفع تحریم‌ها دست یابید؟ دیگر از چاپ پول «بدون پشتوانه» در سال ۱۳۹۸ هم نمی‌توانید صحبت کنید، چون‌که امروز با توافق انجام گرفته، بانک مرکزی می‌تواند با پشتوانه همان ارز‌های آزاد شده و از طریق تأمین ارز واردات کالاهای اساسی و دارو، انبساط پولی یک سال گذشته شما را نیز عقیم کند».
همچنین خبرآنلاین (خبرگزاری وابسته به مدیران دولت سابق) نوشت:
«هیاهو برای آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در حالی است که این روزها مقامات دولت سیزدهم از این حربه استفاده می‌کنند که بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی از دولت قبل به ارث رسیده است؛ تا جایی که در برخی گزارش‌ها عنوان می‌شود از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲، دولت سیزدهم نزدیک به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل در قالب فروش اوراق بدهی را تسویه کرده است. اما حال در مقابل این ادعاها و با آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات یک سؤال مهم از دولت سیزدهم می‌کند. او در کانال تلگرامی خود نوشت: آیا می‌توان گفت که با آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار، معادل
۳۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانک‌های کره بلوکه شده بود؛ عملا موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر، دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟».
درباره این دو موضع همتی و آذری‌جهرمی گفتنی است:
۱) این توافق با توافق موسوم به اینستکس یا آزادی جیسون رضاییان و دریافت ۴/۱ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا قابل مقایسه نیست. اینستکس اصلا اجرایی نشد و یک دروغ بزرگ بود. ضمنا قرار بود اینستکس ما به ازایی برای امتیازات هنگفتی باشد که با برجام و موضوع هسته‌ای و فراتر از آن (توافق پاریس/ محدودسازی استفاده از سوخت‌های فسیلی و نیروگاه‌‌سازی، تمکین نسبت به دیکته‌های fatf و…) واگذار شده بود.
با موضوع جیسون رضاییان هم قابل مقایسه نیست چون آزادی رضاییان
و ۴ نفر دیگر در تاریخ ۲۶ دی۱۳۹۴ اتفاق افتاد؛ یک روز قبل از روز رسمی
«اجرای برجام» و پس از آن‌که ایران همه تعهدات سنگینش در برجام را ظرف
دو ماه انجام نقدا و یکجا واگذار کرده بود.
۲) توافق موجود هیچ ربط و مناسبتی با برجام ندارد بلکه توافقی مصداقی و موردی برای احیای میلیارد‌ها دلار پول بلوکه شده در دولت برجام است. در این‌جا امثال همتی و جهرمی مرتکب فرار به جلو شده‌اند تا پاسخگو نباشند که چرا برخلاف وعده لغو دائمی و بی‌بازگشت همه تحریم‌ها، میزان تحریم‌ها پس از برجام دو برابر شد و بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار درآمد ایران در کشورهای مختلف بلوکه گردید؟
۳) چند بار به تعویق افتادن توافق اخیر به خاطر دبه آمریکایی‌ها در کنار خباثت دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر اجرای برجام، نشان می‌دهد که برخلاف فضا‌سازی برخی دولتمردان سابق، احیای برجام در دو سال گذشته امکان‌پذیر نبوده مگر این‌که حضرات دنبال دسترسی دادن دوباره به آمریکا در موضوع مکانیسم ماشه بوده باشند.
۴) در موضوع ما به ازای ریالی ۶ میلیارد دلار در حال آزاد شدن هم امثال همتی و جهرمی فرار به جلو می‌کنند چرا که ما به ازای آن را قبلا پیش‌خور کرده‌اند.
۵) آقای آذری‌جهرمی ظاهرا دستی هم بر شعبده‌بازی و کوچک و بزرگ کردن آمار‌ها دارند. اولا آنها اگر خودشان کفایت داشتند پول‌های بلوکه شده را آزاد می‌کردند نه این‌که پول‌های جدیدی را به بلوکه آمریکا بسپارند. ثانیا بدهی دولت و تعهدات به ارث مانده از دولت قبل، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان نیست. یک قلم ارثیه آنها، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بوده است، به علاوه انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول بی‌پشتوانه‌، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته‌، و انتشار ۵۳۲ هزار میلیارد تومان اوراق. در همین حال، دولت فعلی،
۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی سود اوراق و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی را تسویه کرده، ۴۰ هزار میلیارد برای رتبه‌‌بندی معلمان اختصاص داده و۵۴ هزار میلیارد بدهی به بانک مرکزی را هم تسویه کرده است. دولت با وجود کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی، ۴۶۴ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل را هم ظرف دو سال تسویه کرده است.