پیرمرد 75 ساله آمریکایی که در فضای مجازی به صورت غیرمستقیم بایدن را به مرگ تهدید کرده بود، مورد حمله اف‌بی‌آی قرار گرفت و کشته شد. خانواده او می‌گویند که این اظهارات صرفا از روی عصبانیت بوده و اصلا چنین نیتی در کار نبوده است.

اف‌بی‌آی پیرمردی را که در فضای مجازی بایدن را تهدید کرده بود کشت

پیرمرد ۷۵ ساله آمریکایی که در فضای مجازی به صورت غیرمستقیم بایدن را به مرگ تهدید کرده بود، مورد حمله اف‌بی‌آی قرار گرفت و کشته شد. خانواده او می‌گویند که این اظهارات صرفا از روی عصبانیت بوده و اصلا چنین نیتی در کار نبوده است.
آمریکایی‌ها باید حسابی حواسشان به آنچه در فضای مجازی می‌گویند، باشد وگرنه ممکن است که اظهاراتشان به قیمت جانشان تمام شود. داستان مربوط به یکی از طرفداران دوآتشه ترامپ است که در شبکه اجتماعی منتسب به رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ضمن طرفدارای و اعلام وفاداری مجدد به دونالد ترامپ، خیلی صریح و واضح بایدن را تهدید به مرگ کرده و گفته که او را خواهد کشت. همین اظهارنظری که احتمالا از روی احساس و هیجان بوده، منجر شد تا پلیس اف‌بی‌آی آمریکا به دنبال او بیفتد و نهایتا بعد از یافتن او، جانش را بگیرد.
یک مقام ارشد دولتی اخیرا به شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرده که چند ماه پیش گردانندگان شبکه اجتماعی تروث‌سوشال به اطلاع اف‌بی‌آی می‌رسانند که فردی به نام «کرایگ دلیوو رابرتسون» یک پست تهدیدآمیز علیه رئیس‌جمهور منتشر کرده است. رابرتسون یک افسر بازنشسته نیروی هوایی آمریکا با ۷۴ سال سن بود و از آن دسته طرفداران قرص و محکم ترامپ بود. او در یکی از پست‌های تهدیدآمیز خود، «آلوین براگ» دادستان منطقه منهتن نیویورک را به قتل تهدید کرده بود. براگ همان دادستانی است که اتهام علیه دونالد ترامپ در پرونده ارتباط با یک عنصر فیلم‌های مستهجن را تنظیم کرده است. بعد از انتشار چنین پیام تهدیدآمیزی، دو مأمور اف‌بی‌آی روانه منزل رابرتسون در شهر «پروو» در ایالت «یوتا» می‌شوند و او درباره تهدیدهایی که در فضای مجازی مطرح کرده، مورد بازجویی قرار می‌دهند و به او فشار ایجاد می‌کنند.
رابرتسون از آن موقع تحت رصد اف‌بی‌آی درمی‌آید و در مدت زمان ۵ ماه، اف‌بی‌آی تهدیدهای متعدد دیگری از سوی رابرتسون علیه سایر مقاماتی که میانه خوبی با ترامپ ندارند، شناسایی می‌کند. رابرتسون اما رسما در فضای مجازی بایدن را تهدید کرد. او چند ساعت قبل از سفر بایدن به ایالت یوتا نوشته بود: «شنیده‌ام بایدن به یوتا می‌آید. اکنون مشغول گردگیری، تفنگ ام‌۲۴ خودم هستم». بعد از انتشار این مطلب، مأموران اف‌بی‌آی تلاش کردند تا روز چهارشنبه از منزل رابرتسون بازرسی کنند و او را به اتهام ایراد تهدیدهای جانی علیه بایدن و دیگر مقام‌های آمریکا دستگیر کنند. اف‌بی‌آی ادعا می‌کند که هنگام ورود به منزل رابرتسون، این کهنه سرباز آمریکایی مقاومت به خرج داده و سلاحش را به سمت مأموران اف‌‌بی‌آی نشانه رفته است. به همین دلیل مأموران بدون هیچ‌گونه تاملی به سمت او شلیک می‌کنند و جان او را می‌گیرند.
البته که خانواده رابرتسون روایت مطرح‌شده از سوی اف‌بی‌آی را قویا رد و تاکید کرده که حرف‌های رابرتسون تنها در حد یک تهدید بوده است. خانواده او در بیانیه‌ای تصریح کردند: «با آن‌که بیانیه‌های او بعضی اوقات پرخاشگرانه بودند او هرگز و هرگز بر مبنای یک اختلاف فلسفی و سیاسی خشونت علیه یک انسان دیگر مرتکب نمی‌شد». در این بیانیه همچنین تصریح شده رابرتسون از ضایع شدن آزادی‌ بیان و دیگر حقوق شهروندان آمریکایی توسط آنچه او آن را «دولتی فاسد» می‌دانست، گلایه‌مند بوده است.
یک آمار تکان دهنده دیگر
آمریکا تبدیل به جولانگاه خلافکاران هم شده است و آمار مربوط به جنایت و تجاوز روز به‌روز در این کشور افزایش پیدا می‌کند. میانگین جرم و جنایت (شامل قتل و سرقت) با افزایشی ۳۰ درصدی از ۱۵ هزار و ۷۹۳ مورد در شش ماه نخست ۲۰۲۲ به ۲۰ هزار و ۵۴۷ مورد در شش ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ رسیده است. آمار قتل در آمریکا با ۲۸ درصد افزایش، از ۱۲۶ مورد در همین بازه زمانی از سال ۲۰۲۲ به ۱۶۱ مورد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. میزان جرایم خشونت‌آمیز نیز با ۳۷ درصد افزایش، از ۲ هزار و ۳۵۰ مورد در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۳ هزار و ۲۱۶ مورد در همین برهه از سال ۲۰۲۳ رسیده است. میانگین آتش‌زدن اموال حقیقی نیز در قیاس به این دو برهه زمانی به میزان ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و از دو مورد در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۸ مورد در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.