علت کاهش طلب ایران از کره جنوبی از رقم 7 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار، محاسبه پول صادرات ایران به آن کشور در دولت روحانی با پول کره بوده که با افت ارزش در نسبت با دلار مواجه شده است.

راز تبخیر میلیارد دلاری طلب ایران از کره جنوبی
علت کاهش طلب ایران از کره جنوبی از رقم ۷ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار، محاسبه پول صادرات ایران به آن کشور در دولت روحانی با پول کره بوده که با افت ارزش در نسبت با دلار مواجه شده است.

در این زمینه روزنامه همشهری نوشت: یکی از ابهامات و سؤالات مطرح بر سر آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره این است که مقدار این پول که ۷ میلیارد دلار اعلام شده بود، چرا به ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است؟ در جواب باید گفت که: بله ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران به واسطه بدعهدی آمریکا و خروج او از برجام، در کره ماند و آنها این پول را در ۲ بانک خودشان مسدود کردند، اما به وون، یعنی به واحد پول کره‌جنوبی. اما در آن سال، یعنی در سال ۲۰۱۸ وون در برابر دلار ارزش بیشتری داشت و نرخ تبدیل وون به دلار ۱.۱۲۰ بود؛ یعنی پول ما نزد بانک‌های کره به ارزش ۷.۸۴۰ میلیارد وون مسدود شد، اما امروز واحد پول کره در مقابل دلار ریزش دارد و هر دلار معادل ۱.۳۲۴ وون است؛ یعنی همان ۷.۸۴۰ میلیارد وون به ۵.۹۲۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
روزنامه دنیای اقتصاد هم درباره «راز تبخیر میلیارد دلاری» می‌نویسد: کاهش ارزش این اموال به‌جز تغییر نرخ اسعار به‌دلیل استفاده برای خرید دارو و پرداخت بدهی‌های ایران به کره و سازمان‌های بین‌المللی بوده است. به‌دلیل کاهش ارزش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار این اموال با کاهش ارزش مواجه شد.
به گفته یک منبع آگاه، نگهداری این اموال به پول ملی کره و نوسانات این ارز در مقابل دلار یکی از دلایل کاهش ارزش آن است. همچنین طی سال‌های گذشته بخشی از این منابع برای پرداخت بدهی‌های ایران به کشور کره، خرید دارو از این کشور و همچنین پرداخت حق عضویت و بدهی ایران به سازمان‌های بین‌المللی استفاده شده است.
نکته‌ای که در این بین به آن اشاره شد این بود که در حالی رقم ۶ میلیارد دلار به‌عنوان اموال بلوکه‌شده ایران در کشور کره مطرح می‌شود که پیش از این رقم دارایی‌های ایران در کره ۷ میلیارد دلار اعلام شده بود. در همین رابطه یک منبع آگاه به «دنیای ‌اقتصاد» درباره علل کاهش دارایی‌های ایران در کره خاطرنشان کرد: چون این دارایی‌ها به وون کره در این کشور نگهداری می‌شد، با کاهش ارزش پول ملی کره در مقابل دلار آمریکا، اندکی از ارزش این دارایی‌ها کاسته شده است. موضوعی که رئیس کل بانک ‎مرکزی نیز در اظهارات خود درباره این آزاد‌سازی به آن اشاره کرد. همچنین به گفته این منبع آگاه، طی سال‌های گذشته استفاده‌هایی نیز از این منابع صورت گرفته است؛ از جمله اینکه مقداری برای پرداخت بدهی‌های ایران به کره، بخشی برای دریافت دارو از این کشور و بخشی نیز برای پرداخت حق عضویت و بدهی‌های ایران به سازمان‌های بین‌المللی پرداخت شده است. همچنین گفته می‌شود کره هزینه‌ نگهداری نیز برای این اموال دریافت کرده است.
در همین حال «ایران اقتصادی» در تحلیلی خاطرنشان کرد: اهمال بانک مرکزی در دوره ریاست همتی برای تبدیل پول‌های ایران در کره جنوبی به ارزهای معتبر، سبب کاهش یک میلیارد دلاری ارزش آن طی چند سال اخیر شد. همتی در حالی از جزئیات آزاد‌سازی ارزهای بلوکه‌شده در کره جنوبی انتقاد کرده که مقصر اصلی این موضوع سوءمدیریت خود او بوده است.
از سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی با اهمال عجیب، تلاشی برای تبدیل پول ایران به یورو نکرد و ارزهای ایران به‌صورت واحد پول وون در بانک‌های کره باقی ماند.