مدیریت بحران به سبک آمریکا 20 روز آتش‌سوزی، 114 کشته و 850 مفقود آتش در‌هاوایی بیش از 20 روز است که مهار نشده و اهالی این منطقه از بی‌تدبیری رئیس‌جمهور و حماقت یکی از مدیران بحران، به شدت خشمگین هستند. اهالی ‌هاوایی که دیروز میزبان بایدن شده بودند به او یادآوری کردند که «ای کاش به‌اندازه مردم اوکراین برای کاخ سفید مهم بودیم»(!)

مدیریت بحران به سبک آمریکا


در بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و حوادث مرگبار، غربگرایان عادت دارند، با معرفی غرب به عنوان «الگو» به خودتحقیری بپردازند اما وقتی حوادث و بحران‌های مشابه در غرب رخ می‌دهد-آن هم با تلفات سنگین و سوء مدیریت- سر در برف کرده و ترجیح می‌دهند آن را نبینند! اکنون مدتهاست جزایر ‌هاوایی آمریکا در آتش می‌سوزد و خبرهای تکمیلی حاکی است که هیچ نشانه‌ای از امید جهت خاموشی کامل این آتش به این زودی‌ها وجود ندارد. شعله همچنان در انبوه جنگل‌های ‌هاوایی، این مجمع‌الجزایر را به «یک شهر کاملا سوخته» تبدیل کرده است. اگرچه دیگر کمتر چیزی برای تبدیل شدن به خاکستر مانده و وضعیت همچنان بحرانی است. گزارش شده یکی از مدیران مربوطه، حاضر به صدور هشدار نشده تا مبادا مردم بترسند و همین حماقت، باعث افزایش تلفات و خسارات شده است.

بایدن: گربه من هم در آتش‌سوزی مُرد!
تلاش‌ها برای تشخیص هویت کشته‌شدگان ادامه دارد و تاکنون حدود ۱۰۰۰ آمریکایی مفقود شده یا زنده زنده در آتش سوخته‌اند. خانواده‌ها نمی‌دانند که کدام جسد متعلق به عزیزشان است. روزها از آغاز این آتش‌سوزی می‌گذرد و بسیاری از مردم آمریکا معتقدند که ندانم‌کاری و شاید هم بی‌تفاوتی شخص جو بایدن عامل به درازا کشیدن این بحران بوده است. مخصوصا آن‌که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای آن‌که دوای درد آنها باشد حالا شده نمکی بر جراحات بی‌شمار از دست‌دادن عزیزان و نابودی خانه و زندگی و…او در یک سخنرانی، آتش‌سوزی آخرالزمانی ‌هاوایی را با آتش‌سوزی در منزل خودش که سال‌ها پیش رخ داده مقایسه کرد و گفت که تقریبا می‌تواند اهالی‌ هاوایی را حس کند! او این را هم گفت که در آن آتش‌سوزی گربه‌اش را از دست داده است!

اظهاراتی که درد و رنج و خشم خانواده‌های قربانیان را دو چندان کرد!
چند روز قبل‌تر هم انتشار تصاویری از بایدن همزمان با ثبت تصاویر غم‌انگیز و ترسناک در‌هاوایی حسابی حاشیه‌ساز شد. تصویری در فضای مجازی آمریکا دست به دست می‌چرخید. در این تصویر دو قاب در کنار یکدیگر آمده بودند. یکی تصویر آتش‌سوزی در خانه‌ای در‌هاوایی و دیگری بایدن و اطرافیانش که مشغول دوچرخه‌سواری هستند. فاجعه به جایی رسید که صدای سناتورهای هم‌مسلک بایدن را درآورد.
برایان شاتز در تشریح فاجعه در‌هاوایی گفت: «نزدیک به ۲ هزار نفر بدون برق و ۱۰ هزار نفر بدون اتصال مخابراتی هستند. آب در بخش‌هایی از غرب مائوئی برای آشامیدن مناسب نیست… تلفن‌های همراه، شناسنامه و سایر اسنادی که مردم برای ثبت‌نام در برنامه‌های کمک‌های طولانی مدت نیاز دارند، در آتش‌سوزی سوختند و چالش‌هایی را برای مردم ایجاد کرده‌اند و..»

برو به همان اوکراین برس!
حالا اما بایدن خیلی دیر تصمیم گرفته تا به ‌هاوایی سفر کند اما این سفر گویا موجب خشم اهالی این منطقه شده است. همزمان با حضور رئیس‌جمهور در این منطقه، مردم به خیابان‌ها آمدند و با حمل دست نوشته‌هایی از بایدن خواستند شهرشان را ترک کند. آنها همچنین نوشته بودند که چطور به‌اندازه کافی پول برای حمایت از اوکراین وجود دارد اما کسی از دولتمردان حاضر نیست به داد مردم کشور خودش برسد. مردم از کمک‌های فدرالی که بسیار دیر به دست آنها رسیده خشمگین‌اند و مقادیر آن را هم توهین‌آمیز می‌دانند. «اکدران» از ساکنان منطقه گفت: «چک‌های ۷۰۰ دلاری که به هر خانوار آسیب دیده تحویل داده شده به طرز توهین‌آمیزی کم است. و حکم یک سیلی محکم به صورت دارد چون زندگی در‌هاوایی، بسیار گران است.»

بسیاری از مردم‌ هاوایی انتقاد تاکدران را تکرار کردند و حتی یکی از معترضان به حضور بایدن در شهرش، روی دست‌نوشته‌اش، نوشته بود که مجموع کمک‌های آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ به ازای هر نفر، معادل با ۱۷۰۰ دلار به ازای هر یک اوکراینی است. یکی دیگر می‌گوید که کمک‌های میلیاردی به اوکراین از مالیات مردم آمریکاست، قدری هم این مالیات را خرج مردم‌هاوایی کنید. وضعیت مردم ‌هاوایی غم‌انگیز است، تاکنون ۱۱۴ نفر در نتیجه این آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند و خبری از سرنوشت ۸۵۰ نفر دیگر نیست. آنها در مایحتاج ضروری زندگی وامانده‌اند و شهر پر شده از اعلامیه‌های مفقودی کودکان، پیرها و جوانان. تلاشی ناامیدانه، دست‌کم برای یافتن جنازه عزیزان.

 وضعیت مشابه در کانادا
همزمان اما همسایه شمالی آمریکا هم درگیر یک آتش‌سوزی گسترده شده است. بخش‌های وسیعی از دره اوکاناگان از جمله شهر‌های کلونا و کلونای غربی واقع در استان بریتیش کلمبیای کانادا در میان زبانه‌های آتش می‌سوزند. پایگاه اینترنتی فرانس ۲۴ از وضعیت این منطقه نوشت: «نزدیک به ۲۷ هزار نفر از ساکنان این استان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. برووین ما، وزیر امور غیرمترقبه این استان اعلام کرد اوضاع به شدت وخیم است، اما مقامات آتش‌نشانی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند شرایط آب و هوایی برای مهار آتش‌سوزی مساعد است». تیم‌های نجات و امداد متعلق به ارتش کانادا، در اقدامی عجیب به جای استفاده از آب در بالگردها برای خاموشی آتش، از مواد ‌اشتعالزا استفاده کرده‌اند. هرچند مقامات کانادایی ضمن تایید این اقدام، این مسئله را علمی توصیف کردند اما افکار عمومی کانادا این اقدام را یک خرابکاری عنوان کرده است. تاکنون چهار نفر در این آتش‌سوزی جان باخته‌اند. در برخی از شهرهای بریتیش کلمبیا، شاخص کیفیت هوا که آلاینده‌های اصلی از جمله ذرات معلق ناشی از آتش‌سوزی را ‌اندازه‌گیری می‌کند، بالای ۳۵۰ بوده که سطح «خطرناکی» است. گفتنی است، بیش از ۱۴ میلیون هکتار از اراضی تابستان امسال در کانادا دستخوش آتش‌سوزی شده است که این میزان تقریباً به‌اندازه مساحت یونان و تقریباً دو برابر مقداری است که سابقا در کانادا رخ داده بود.