نهاد قضائی آمریکا دست‌بردار نیست و گویا تصمیم گرفته تا زهر چشمی از مخالفان ساختار انتخاباتی و معترضان به نتایج انتخابات 2020 این کشور بگیرد. با وجود گذشت حدود 3 سال از اعتراض‌های انتخاباتی، نهاد قضائی آمریکا سه نفر از این معترضان را به 10، 17 و 18 سال زندان محکوم کرد

سران فتنه چه پاسخی دارند؟!
صدور احکام سنگین برای معترضان به نتایج انتخابات آمریکا

نهاد قضائی آمریکا دست‌بردار نیست و گویا تصمیم گرفته تا زهر چشمی از مخالفان ساختار انتخاباتی و معترضان به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ این کشور بگیرد. با وجود گذشت حدود ۳ سال از اعتراض‌های انتخاباتی، نهاد قضائی آمریکا سه نفر از این معترضان را به ۱۰، ۱۷ و ۱۸ سال زندان محکوم کرد.
هیچ نظام سیاسی در دنیا، در برابر اصولش کوتاه نمی‌آید و کسانی که به این اصول و قانون پایبند نباشند را به شدیدترین شکل تنبیه می‌کند. در ایران خودمان اما کسانی که سال ۸۸ به این اصول و قانون حمله کردند، سال‌هاست که راست راست راه می‌روند و سر بزنگاه‌ها، در پوشش «لزوم حمایت از قانون و دموکراسی» به همین «قانون و دموکراسی» حمله می‌کنند. امسال با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نیز، این بازندگان سیاسی مدتی است دست به کار شده، بی‌اعتنا به شورش و خیانتی که علیه انتخاب آن سال مردم کردند، همچنان از لزوم پایبند به دموکراسی و… حرف می‌زنند. در حالی که در هیچ کشوری چنین موجوداتی را تحمل نمی‌کنند.
در همین رابطه خبر رسیده است که، دادگاه‌های آمریکا کار محاکمه ترامپ و هواداران او را به جرم زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ و عدم پایبندی به قانون شروع کرده‌اند و کسانی را که به ساختمان کنگره حمله کرده‌اند را نیز، به‌شدت تنبیه می‌کنند.
ماجرا از این قرار است که در پنجم و ششم ژانویه ۲۰۲۱ (شانزدهم و هفدهم دی‌ماه ۱۳۹۹)، طرفداران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با تحریک‌های او، در واشنگتن دی.سی. (پایتخت سیاسی آمریکا) تجمع کردند تا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اعتراض کنند و از درخواست ترامپ از معاون رئیس‌جمهور «مایک پنس» و کنگره برای رد کردن پیروزی جو بایدن حمایت کنند. پس از عبور معترضان از میان نیروهای امنیتی و ورود به مجموعه کاخ کنگره آمریکا، چندین ساختمان در این مجموعه تخلیه شدند. کار به جایی رسید که در بعدازظهر چهارشنبه (ششم ژانویه؛ هفدهم اسفند)، «موریل باوزر»، شهردار واشنگتن اعلام کرد که از ساعت ۶ بعدازظهر همان روز، در این شهر منع رفت‌وآمد برقرار خواهد بود. در جریان درگیری مسلحانه در اتاق‌ها و سالن‌های مجلس یک معترض توسط نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعداً بر اثر جراحات وارده کشته شد. البته در جریان اعتراضات در نتیجه موارد اضطراری پزشکی سه نفر دیگر جان خود را از دست دادند.
آن اعتراضات حیثیت سیاسی و حتی امنیتی دولت آمریکا را بر باد داد. آمریکایی‌ها از همان آغاز نشان دادند که به هیچ وجه قصد مدارا با معترضین بازداشتی آن ماجرا را ندارند، اما شاید کمتر کسی منتظر صدور احکامی اینچنین سنگین بود. یکی از سران گروه «پسران مغرور» به‌دلیل حمله به ساختمان کنگره آمریکا به ۱۸ سال زندان محکوم شد که برابر با طولانی‌ترین حبسی است که در این پرونده تاکنون صادر شده است. حکم ۱۸ سال حبس «ایتن نوردین» یکی از سران گروه «پسران مغرور (یا مفتخر)» که به جرم «توطئه با انگیزه‌های فتنه‌جویانه» محکوم شده بود، کمتر از ۲۷ سالی شد که دادستان‌ها پیشنهاد داده بودند. میزان حبس او اکنون با ۱۸ سال حبسی که ماه مه برای استوارت رودز، بنیانگذار گروه «حافظان سوگند» صادر شد، برابری می‌کند. آن‌طور که ایسنا نوشته است، ایتن نوردین در بیانیه‌ای خطاب به قاضی، ۶ ژانویه را یک «تراژدی کامل و مطلق» خواند و گفت که برای رهبری کردن و دور نگه داشتن مردم از دردسر به کنگره رفته بود. وکیل او به‌دنبال حبس ۱۵ تا ۲۱ ماه بود.
همچنین هیئت منصفه دادگاه واشنگتن حکم ۱۷ سال زندان «جوزف بیگز» از عوامل اصلی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را اعلام کرد. به نوشته رسانه دموکرات سی‌ان‌ان، جوزف بیگز به علت «مشارکت در توطئه فتنه‌انگیز و تلاش برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به جو بایدن پس از انتخابات ۲۰۲۰» مجرم شناخته شد. آن‌طور که مهر نوشته جوزف بیگز از کهنه‌سربازان آمریکا و از اعضای گروه «پسران مغرور (یا مفتخر)» و هوادار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست. «تیموتی کلی»، قاضی دادگاه هنگام اعلام صدور حکم به بیگز گفت: «قانون اساسی و قوانین ما به شما حقوق بسیار مهمی می‌دهد که آمریکایی‌ها برای آن جنگیده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند و شما خودتان برای دفاع از آن یونیفورم پوشیده‌اید. مردم در سراسر جهان برای این حقوق هر چیزی می‌دهند.»
از طرف دیگر «دومینیک پزولا» نیز، که او هم از اعضای گروه «پسران مغرور» بود اما نقش رهبری اعتراضات را نداشت، بابت اتهامات دیگری مثل حمله به پلیس و مانع‌تراشی در کار مأموران محکوم به حکم سنگین دیگری شد. او حین خروج از جلسه دادگاه که ۱۰ سال حبس را برای او در نظر گرفته بود، فریاد زد: «ترامپ پیروز شد.» دادستان‌ها حکم ۲۰ سال حبس را برای پزولا پیشنهاد داده بودند. به گفته دادستان‌ها، پزولا در جریان حمله به کنگره به یک افسر سابق پلیس ساختمان کانگرس حمله کرده، سپر ضد شورش او را گرفته و به وسیله آن شیشه‌ ساختمان را شکسته بود.
هیلی: سنا خانه سالمندان است
خبر دیگر آنکه، نامزد رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل پس از آنکه رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا مجدداً در برابر انظار عمومی «فک و چشمانش قفل و بی‌حرکت شد» درخواست کرد تا از سیاستمداران کهنسال کشورش «آزمایش صلاحیت روانی» گرفته و محدودیت دوره برای تصدی کرسی‌های کنگره اعمال شود. «نیکی هیلی»، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای خواستار اخذ آزمایش‌های صلاحیت روانی از سیاستمداران پیر این کشور شد و از مجلس سنای آمریکا به‌عنوان یک «خانه سالمندان ممتاز» یاد کرد.
گفتنی است، به نظر نمی‌رسد که تنها حمله به کنگره (به‌عنوان نماد دموکراسی در آمریکا) دموکراسی آمریکایی را ریشخند کرده باشد، نمایندگان فرتوت و از کار افتاده سنا نیز یکی دیگر از سوژه‌های تمسخر دموکراسی آمریکایی هستند. «میچ مک‌کانل»، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا، روز چهارشنبه بار دیگر در کنفرانسی مطبوعاتی مقابل دوربین رسانه‌ها، بدنش برای بیش از ۳۰ ثانیه بی‌حرکت و چشمانش به نقطه‌ای خیره شد. این سنخ از نمایندگان فرتوت در کنار رئیس‌جمهوری که راه خود را دائم گم می‌کند، با شخصیت‌های خیالی دست می‌دهد و کنترلی بر چیزهای دیگر ندارد (که البته عفت قلم مانع از ذکر آن است) تبدیل به «نمادهای زوال دموکراسی آمریکایی» شد‌‎ه‌اند.
فیلمی از شلیک مرگبار پلیس به زن باردار سیاه‌پوست
خبر دیگر از آمریکا اما مرور ماجرای تلخ ۲ هفته پیش است. در این روزها ویدئوی منتشرشده از حادثه‌ای که ۲ هفته پیش رخ داده است؛ در این حادثه ۲ افسر پلیس به یک زن باردار سیاه‌پوست در پارکینگ یک فروشگاه مواد غذایی شلیک کردند و وی و فرزند متولد نشده‌اش را به قتل رساندند.
ویدئوی مذکور به درخواست خانواده «تاکیا یانگ»، قربانی ۲۱ ساله این حادثه منتشر شد. رئیس پلیس «بلندون» در ۲۴ کیلومتری شمال‌شرقی «کلمبوس»، مرکز ایالت «اوهایو» با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که این زن باردار مظنون به سرقت بوده و قصد داشته یک افسر پلیس را با خودرو زیر بگیرد. گفتنی است، در آمریکا سیاه‌پوستان همواره در معرض خشونت پلیس بوده‌اند.