روزنامه مطرح سیاسی اقتصادی فایننشال‌تایمز در یادداشتی از مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای ‌اندیشکده چتم‌هاوس با عنوان« سیاست غرب در قبال ایران هم فاقد اهداف و هم چارچوب است» به بررسی سیاست‌های غرب در قبال ایران به خصوص در طی یک سال گذشته پرداخته است

فایننشال تایمز: دولت‌های غربی نتوانسته‌اند در استراتژی‌های محدود‌کننده ایران، موفق شوند
روزنامه مطرح سیاسی اقتصادی فایننشال‌تایمز در یادداشتی از مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای ‌اندیشکده چتم‌هاوس با عنوان« سیاست غرب در قبال ایران هم فاقد اهداف و هم چارچوب است» به بررسی سیاست‌های غرب در قبال ایران به خصوص در طی یک سال گذشته پرداخته است.

در این ستون، مهم‌ترین اخبار رسانه‌های مطرح جهان در مورد ایران را مرور خواهیم کرد.
سرویس سیاسی-

این روزنامه انگلیسی عنوان می‌دارد: آزادی زندانیان(توافق تبادل زندانیان) و (سرد بودن) سالگرد اعتراضات (اغتشاشات) نشان‌دهنده ناکامی (غرب) در حل چالش تهران است
این روزنامه مدعی است: با این حال، علی‌رغم گستره این چالش‌های دیرینه، سیاست غرب در قبال ایران غیرقابل مهار و بدون جهت است. دولت‌های غربی نتوانسته‌اند استراتژی منسجم، متعادل و متحدی را که فعالیت‌های تهران را تغییر می‌دهد یا محدود می‌کند، بیان یا اجرا کنند. نه تنها هیچ گلی(هدفی) وجود ندارد، بلکه تیرک دروازه(چارچوبی) نیز وجود ندارد. فایننشال تایمز در ادامه عنوان می‌دارد: ترکیبی از (موضوعات) جنگ در اوکراین، اولویت‌بندی چالش‌های ژئوپلیتیکی با روسیه و چین و نشانه‌های روشنی از (خستگی غرب در قبال) بحران خاورمیانه پس از جنگ‌های افغانستان و عراق، قطعاً ‌اشتهای غرب برای اقدام را کاهش داده است. خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ نیز باعث ایجاد اختلافات تاکتیکی شد. این رسانه انگلیسی زبان می‌افزاید: سیاست (در قبال) ایران نه تنها در واشنگتن، بلکه در بریتانیا و اروپا نیز به یک موضوع سیاسی حزبی تبدیل شده است. سیاست ارتجاعی و ناسازگاری برای مهار بحران‌های ایران به جای حل آنها طراحی شده است.
این رسانه اذعان دارد: دولت‌های غربی به شدت از اعتراضات (اغتشاشاتی) که در آن زمان در ایران اتفاق افتاده بود حمایت کردند. آنها ایران را محکوم کردند، موجی از تحریم‌های حقوق بشری را اعمال کردند و سعی کردند دسترسی به اینترنت را تسهیل کنند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، حتی با رهبران اپوزیسیون مشتاق دیدار کردند، در اقداماتی که امید به جلب حمایت بیشتر را برانگیخت. سپس، با وجود تشدید برخورد‌های حکومت ایران‌، واکنش‌ها و محکومیت‌های غرب کاهش یافت. این روزنامه در ادامه افزود: در عوض، سیاست به نفع تعامل عمل‌گرایانه برای مقابله با بحران‌های امنیتی مربوط به آزادی گروگان‌ها، پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران و صادرات هواپیماهای بدون سرنشین تهران برای حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین بود. چنین دستیابی به ایران در زمان تحولات داخلی به وضوح پیام‌های متناقض سیاست غرب را آشکار کرد. فایننشال تایمز مدعی است: گفته می‌شود برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی با شروع مبارزات انتخاباتی آمریکا، دولت بایدن نیز بی‌سر و صدا بر سر تفاهم نانوشته‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کرده است. تهران به تدریج غنی‌سازی را کند کرده و ذخایر خود را کاهش داده است. در مقابل، اجازه داده شده است با وجود تحریم‌ها، فروش نفت خود را افزایش دهد. این رسانه مدعی است هیچ تضمینی وجود ندارد که محاسبات ایران حتی در صورت توافق تغییر نکند.
بازتاب سخنرانی رئیس‌جمهور در رسانه‌های جهان
رسانه‌های بین‌المللی با تمرکز بر روی سخنرانی دکتر رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سازمان ملل محورهای مختلف از صحبت‌های وی را منعکس کردند.
خبرگزاری فرانسه: ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه (به وقت محلی آمریکا) به دنبال یک توقف در مذاکرات بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای، خواستار پایان تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد و گفت که این تحریم‌ها نتایج مطلوب را نداشته است. خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری ایران گفت که ایالات متحده باید حسن نیت و اراده خود برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، ثابت کند.
روزنامه گاردین نوشت که رئیسی با اعلام غلبه بر تلاش‌های اطلاعاتی ایالات متحده برای از بین بردن حکومت ایران، تاکید کرد که آینده متعلق به جمهوری اسلامی و شرکایش است و دوران غرب به پایان رسیده است. تارنمای خبری سازمان ملل، به گفته آقای رئیسی، در حالی که نظم نوظهور کشورهای غیرغربی به دنبال روابط نزدیک‌تر اقتصادی و سیاسی با یکدیگر هستند، جهان در حال رسیدن به نقطه تقاطع بحرانی است. شبکه المیادین لبنان اقدام رئیس‌جمهوری کشورمان در بالا بردن نسخه‌ای از قرآن کریم را برجسته کرد و گزارش داد که رئیس‌جمهوری ایران «با بالا بردن نسخه‌ای از قرآن از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اهانت‌ها علیه قرآن شریف را محکوم کرد.» تارنمای شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر نیز سخنان رئیس‌جمهوری ایران در مورد کشورهای همسایه را مورد توجه قرار داد و به نقل از رئیسی گزارش داد: از هر دستی که به سوی ما دراز شود، با صداقت استقبال می‌کنیم.