استاد روابط بین‌الملل و رئیس‌ دپارتمان امور بین‌الملل دانشگاه تگزاس اِی‌ اَند اِم عنوان داشت: عربستان به این نتیجه رسید که باید با ایران تعامل داشته باشد.

تاد امور بین‌الملل دانشگاه تگزاس: عربستان به این نتیجه رسید که باید با ایران تعامل داشته باشد
استاد روابط بین‌الملل و رئیس‌ دپارتمان امور بین‌الملل دانشگاه تگزاس اِی‌ اَند اِم عنوان داشت: عربستان به این نتیجه رسید که باید با ایران تعامل داشته باشد.

«گریگوری گاوز» در نشستی در موسسه کشورهای عربی خلیج(فارس) در واشنگتن (AGSIW) درباره تحرکات دیپلماتیک اخیر عربستان سعودی و موقعیت آن به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای و جهانی و آینده روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بحث کرد.
وی در این نشست عنوان داشت: نخستین موج از سیاست خارجی پادشاه عربستان و پسرش بن‌سلمان شکست خورد. دخالت در یمن بیشتر یک نوع سیاست قلدربازی در منطقه بود. این سیاست شکست خورد.
این استاد روابط بین‌الملل همچنین افزود: با آغاز سال ۲۰۱۷ نیز دولتی در آمریکا روی کار آمد که از این ایده حمایت می‌کرد که ما از وزن (به اصطلاح) سنگین خود علیه ایران استفاده می‌کنیم و به ایران درسی حسابی خواهیم داد ولی هیچ‌کدام جواب نداد و چه بسا نتیجه معکوس داد.
او در ادامه افزود: عربستان در یمن راه به جایی نبرده است، تحریم قطر جواب نداد و تلاش‌ها برای به لرزه در آوردن داخل لبنان ثمره‌ای نداشت و به ویژه سیاست تندروانه علیه ایران نیز جواب نداد.
گاوز تصریح کرد عربستان تا حدی یادگیری داشته و حالا تلاش می‌کند تا سیاستش را پس از چندین سال شکست با واقعیت‌ها تنظیم کند.
وی در پایان عنوان داشت: در سطح جهانی هم فکر می‌کنم که ما از یک دوره نظام غیر معمول تک قطبی خارج شده‌ایم واقعا در دهه ۹۰ و دهه اول هزاره سوم میلادی(۲۰۰۰ الی ۲۰۱۰)چالشی برای آمریکا به عنوان قدرت جهانی وجود نداشت. متناسب با افول جهان تک قطبی قدرت‌های متوسط مانند عربستان نیز گزینه‌ها و سیاست‌های جدیدی خواهند داشت.