هزاران نفر از مردم نیجر، در مرکز شهر «نیامی» پایتخت این کشور جمع شده و خروج «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه از این کشور را جشن گرفتند؛ خروجی که در نهایت با تهدید حاکمان نظامی نیجر و علی‌رغم میل پاریس صورت گرفته است.
با ریختن به خیابان‌ها

نیجری‌ها اخراج سفیر فرانسه را جشن گرفتند

هزاران نفر از مردم نیجر، در مرکز شهر «نیامی» پایتخت این کشور جمع شده و خروج «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه از این کشور را جشن گرفتند؛ خروجی که در نهایت با تهدید حاکمان نظامی نیجر و علی‌رغم میل پاریس صورت گرفته است.
 

روزهای بد فرانسه در آفریقا تمامی ندارد. هستند کارشناسانی که معتقدند به دنبال کودتاهای ضد فرانسوی اخیر در آفریقا باید رسماً پایان نفوذ این کشور در این قاره اعلام شود. طی سال‌های اخیر یازده کشور آفریقایی از اردوگاه فرانسه و غرب خارج شده‌اند که آخرین آنها نیجر بود که چهارم مردادماه گذشته به دنبال یک کودتای بدون خونریزی به عمر دولت وابسته به فرانسه در این کشور پایان داد.با ناامیدی فرانسه از تسلط دوباره به نیجر «امانوئل ماکرون» هفته گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از خروج کامل فرانسه از نیجر خبر داد و گفت: «تصمیم گرفتیم به همکاری نظامی خود با نیجر پایان دهیم و نظامیان فرانسوی تا پایان سال میلادی جاری این کشور را ترک خواهند کرد.
همچنین سفیر و سایر دیپلمات‌های فرانسه در نیامی نیجر را ترک می‌کنند.». شورای نظامی حاکم بر نیجر نیز با استقبال از تصمیم پاریس برای خروج نظامیان فرانسوی از این کشور اعلام کرد: این لحظه تاریخی برای نیجر است. شورای نظامی نیجر پیش‌تر مصونیت دیپلماتیک «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه را لغو کرده و به پلیس دستور داده بود او را از نیجر اخراج کند.اما با خروج رسمی سفیر فرانسه از نیجر رسانه‌ها از جشن و پایکوبی گسترده مردم این کشور در نیامی پایتخت خبر دادند. به نوشته وبگاه خبری روسیا الیوم، جشن و پایکوبی اهالی نیامی، با یک کنسرت موسیقی از سوی گروه «گامبی استار» همراه شد و هزاران نفر به صورت رایگان در آن شرکت کردند. خوانندگان این گروه نیز در یکی از آهنگ‌ها عبارت «ما به چیانی نیاز داریم» (رئیس ‌شورای دفاع ملی، جنرال عبدالرحمن چیانی) را سر دادند، به طوری که شرکت‌کنندگان نیز این عبارت را همخوانی کردند.
پیش از تایید فرانسه، منابع دیپلماتیک فرانسه و یک منبع دولتی نیجر گفته بودند سفیر فرانسه در نیجر، «نیامی» پایتخت این کشور را در ساعات اولیه روز چهارشنبه ترک کرد. دو منبع امنیتی سفارت فرانسه نیز به رویترز گفتند سفیر و شش همکارش حدود ساعت چهار صبح (به وقت محلی) پایتخت نیجر را ترک کرده‌اند. فرانسه حدود ۱۵۰۰ نظامی در نیجر دارد و ماکرون اعلام کرده است که عقب‌نشینی تدریجی این نیروها از این کشور واقع در غرب آفریقا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) به پایان خواهد رسید.
کودتای نافرجام در بورکینافاسو خبر دیگر از آفریقا این که شورای نظامی بورکینافاسو اعلام کرد که از تلاش شماری از اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور برای انجام کودتا جلوگیری کرده است. به گزارش فارس دولت انتقالی این کشور نیز طی بیانیه‌‌ای از بازداشت شماری از افسران و عاملان این اقدام خبر داد و اعلام کرد که جست‌وجو برای یافتن سایر عاملان این کودتای ناکام ادامه دارد. طرف‌هایی که به دنبال انجام کودتا بودند، قصد داشتند به نهادها و سازمان‌های مختلف کشور حمله کنند و حالتی از هرج و مرج در آن به وجود آورند. ارتش بورکینافاسو از سپتامبر ۲۰۲۰ قدرت را به دست گرفته و یکی از افسران ارتش به نام «ابراهیم ترائوره» تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور را بر عهده گرفت است. وی پس از رسیدن به قدرت اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است.