در پی عملیات غافلگیرانه نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، نمایندگان در صحن مجلس، شعارهای مرگ بر اسرائیل و فلسطین پیروز است،  اسرائیل نابود است سر دادند.

در واکنش به عملیات طوفان الاقصی

شعار «اسرائیل نابود است، فلسطین پیروز است» در مجلس طنین‌انداز شد

در پی عملیات غافلگیرانه نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، نمایندگان در صحن مجلس، شعارهای مرگ بر اسرائیل و فلسطین پیروز است،  اسرائیل نابود است سر دادند.

در نخستین روز هفته جاری، نمایندگان مجلس ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه را از سر گرفتند. به همین منظور، نشست علنی مجلس شورای اسلامی،‌ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه روز شنبه با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.

جلسه علنی روز شنبه مانند هفته‌های اخیر در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و در ابتدای جلسه نوبت عصر، با توجه به عملیات غافلگیرانه نیروهای مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی که ضربه سنگینی به این رژیم وارد ساخت، نمایندگان در صحن بهارستان، شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «اسرائیل نابود است، فلسطین پیروز است» سر دادند.

نحوه تعیین چارچوب پرداخت پاداش  به شرکت‌های دولتی به کمیسیون ارجاع شد

وکلای ملت در جریان بررسی جزئیات برنامه هفتم، بند (ث) ماده ۲۵ را بررسی و به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. بر اساس بند «ث» ماده ۲۵ لایحه، چهارچوب پاداش قابل پرداخت به اعضای هیأت مدیره، مدیران و کارکنان شرکت‌های دولتی، شرکت‌های مستلزم ذکر نام، شرکت‌های موضوع

 بند «الف» این ماده و شرکت‌هایی که دولت به نحوی در آنها سهام مدیریتی (کنترلی) دارد با رعایت قوانین و ضوابط قانون بودجه‌های سنواتی، توسط کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان اداری و استخدامی کشور و بالاترین مقام دستگاه اجرایی به صورت سالانه (قبل از تشکیل مجمع عمومی) تعیین و ابلاغ می‌گردد. مجامع عمومی شرکت‌ها مکلفند بر اساس این چهارچوب عمل نمایند.

همچنین طبق تبصره بند مذکور که به کمیسیون ارجاع شد، در صورت عدم تعیین چهارچوب موضوعه در موعد مقرر، مجمع عمومی شرکت‌های مذکور مجاز است بر اساس قوانین و مقررات جاری پاداش موضوع این بند را تعیین و پرداخت نماید.

چالش‌های برنامه هفتم در اصلاح نظام مالیاتی

نمایندگان همچنین روز گذشته ماده ۲۶ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نسبت مالیات به اعتبارات هزینه‌ای را تا پایان برنامه هفتم توسعه ۸۰ درصد تعیین کردند.

اما در ادامه و پس از ورود به ماده ۲۷ برنامه، وکلای ملت سه بند نخست ماده مذکور را که در رابطه با اصلاح نظام مالیاتی بود، به کمیسیون تلفیق بازگرداندند. دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان توضیح دلایل ارجاع بندهای مذکور به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر گفت: در ماده ۲۶ که به تصویب صحن رسید، نسبت مالیات به اعتبار هزینه ای ۸۰ درصد در نظر گرفته شده است، اما اکنون با کسر بودجه‌های عمرانی و بدهی‌های دولت، همچنین در نظر گرفتن هزینه‌های جاری صرفاً به عددی حدود ۵۵ تا ۵۶ می‌رسیم. از سوی دیگر می‌خواهیم نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص را به ۱۰ درصد برسانیم، چرا که اکنون حدود ۴ درصد است. این در حالی است که موضوع مالیات بسیار مهم بوده و یکی از رکن‌های برنامه هفتم به شمار می‌آید، بنابراین باید از یک طرف به مردم و درآمدهای دولت توجه داشته و از طرف دیگر باید عدالت مالیاتی را رعایت کنیم تا فرار مالیاتی آنهم میان دانه‌درشت‌ها نداشته باشیم.

رئیس مجلس در ادامه بند ۴ سیاست‌های ابلاغی را مغایر با ماده ۲۷ عنوان کرد و بر لزوم بررسی مجدد ماده مذکور در کمیسیون تأکید کرد.

قیمت تضمینی گندم طبق نرخ مرکز مبادله ارز 

محاسبه خواهد شد

مجلس در نوبت عصر روز شنبه، مصوبه مهمی در حمایت از کشاورزان داشت. نمایندگان بند (ب)  ماده ۳۳ را به تصویب رساندند و مقرر شد قیمت تضمینی محصولات اساسی بر اساس قانون اصلاح قانون تضمین محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۹۹ و بر اساس نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا محاسبه شود.

همچنین طبق تبصره ۲ بند (ب)، دولت موظف به پرداخت مستقیم به کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی جهت جبران هزینه تحمیلی ناشی از هر نوع مداخله دولت در بازار از جمله قیمت‌گذاری تکلیفی می‌باشد.

گفتنی است حمایت از کشاورزان مشروط به پیروی از الگوی کشت تعیین شده می‌باشد.

کوثری: حملات گسترده مقاومت، صهیونیست‌ها را

 سرگردان کرده است

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی گفت: شواهد نشان می‌دهد همه نیروهای جبهه مقاومت فلسطینی از آمادگی کامل برخوردارند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به قدری مردم فلسطین را اذیت کرده است و آزار داده است، این مردم هیچ وقت این جنایت‌ها را فراموش نخواهند کرد. مخصوصا همین چندی پیش شاهد اقدام غیرانسانی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در ضرب و شتم بانوان فلسطینی بودیم که این حرکت غیرانسانی آنها خشم جوانان فلسطینی را برانگیخت.

کوثری اذعان کرد: حمله نیروهای مقاومت به سرزمین اشغالی به حدی سریع بود که در ساعات اولیه نیروهای نظام صهیونیستی سردرگم بودند و نمی‌دانستند چه کار باید بکنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همانطور که در قرآن آمده است و قبلا خود سید حسن نصرالله هم به آن اشاره کرده است هویت این رژیم غاصب همچون خانه عنکبوت است و دیدیم که این همه ادعا درباره گنبد آهنین هم درست نبود و موشک‌ها و راکت‌ها به سرزمین اشغالی اصابت کرد. حضور نیروهای مقاومت در سرزمین‌های اشغالی هم مسئولین رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.