روزنامه و وبگاه خبری هیل در گزارشی از برد درس تحلیلگر دفاعی نظامی این روزنامه در روز 9 اکتبر 17 مهرماه به بررسی عملیات طوفان الاقصی و تاثیرات آن بر مسئله ایران و آمریکا پرداخت.

ایران با حمله حماس به اسرائیل پیام مرگباری به آمریکا داد

روزنامه و وبگاه خبری هیل در گزارشی از برد درس تحلیلگر دفاعی نظامی این روزنامه در روز ۹ اکتبر ۱۷ مهرماه به بررسی عملیات طوفان الاقصی و تاثیرات آن بر مسئله ایران و آمریکا پرداخت. این روزنامه عنوان می‌دارد: «صرف نظر از اینکه آیا ایران حمله گسترده حماس علیه اسرائیل را در آخر هفته طراحی کرده و دستور داده است یا خیر، حمایت تهران از گروه شبه نظامی فلسطینی پیامی روشن و واضح به واشنگتن ارسال می کند.»
هیل عنوان می‌دارد: «ایالات متحده هنوز دخالت مستقیم تهران در این عملیات را تایید نکرده است اما مقامات اذعان دارند که ایرانی‌ها به طور غیرمستقیم در آموزش، تامین مالی و حمایت از حماس شریک هستند.»
این روزنامه آمریکایی افزود: «تهاجم حماس که بدترین حمله به اسرائیل در ۵۰ سال اخیر است، نشان می دهد که تهران به طور فزاینده‌ای مایل است به متحدان ایالات متحده آسیب برساند و درواقع تلاش می کند نفوذ آمریکا را از طریق گروه‌های نیابتی خود (در منطقه غرب آسیا) تضعیف کند. این در حالی است که نفوذ ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حال افزایش است.»
هیل به نقل از جاناتان اسپایر، مدیر تحقیقات انجمن خاورمیانه مدعی است که ایران با استراتژی «مرگ با هزار کشته» به دنبال شکست اسرائیل است.
اسپایر می‌افزاید: «آنها قصد دارند روحیه اسرائیلی‌ها را کاهش دهند، باعث شوند اسرائیلی‌ها ایمان خود را به نهادهای خود از دست بدهند و باعث شوند اسرائیلی‌ها از اسرائیل خارج شوند. به همین دلیل است که آنها از حماس حمایت می‌کنند. به همین دلیل حزب‌الله را ایجاد کردند. آنها قصد دارند اسرائیل را با نیروهای نظامی ترکیبی محاصره کنند.»
این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است: «ایران هرگونه نقشی در حمله وحشیانه و غافلگیرانه حماس را رد کرده است، اما از این خبر استقبال کرده است، با جشن‌هایی که ایرانی‌ها آن را پیروزی فلسطین می نامند.»
در ادامه این مطلب عنوان شده است: «ایران سال‌هاست که از طریق گروه‌های نیابتی مانند حزب‌الله لبنان، حماس و غیره، علیه اسرائیل جنگیده است. تهران اسراییل را کشور مهره آمریکا و دشمن مسلمانان می‌داند.»
هیل می‌افزاید: «این حمله همچنین زمانی رخ داد که ایران به دنبال از بین بردن جایگاه اسرائیل در خاورمیانه و محدود کردن نفوذ آمریکا با جدا کردن برجسته‌ترین متحدان خود یعنی اسرائیل و عربستان سعودی است. در حالی که اسرائیل و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط تلاش کرده‌اند، آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران در اوایل اکتبر هشداری تند صادر کرد.»
هیل به نقل از رسانه‌های ایرانی و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری عنوان می‌دارد: «موضع جمهوری اسلامی این است که کشورهایی که قمار عادی‌سازی با اسرائیل را انجام می‌دهند، بازنده خواهند بود. «آنها روی یک اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.» امروز جنبش فلسطین بیش از هر زمان دیگری فعال است.»
در ادامه این مطلب عنوان شده است: «آشر کافمن، دانشیار تاریخ و مطالعات صلح در دانشگاه نوتردام، گفت که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل که قبلاً دشوار بود، احتمالاً پس از خشونت‌ها با شکست بزرگی مواجه خواهد شد.»
او گفت: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که جنگ غزه در جریان است، عربستان سعودی بتواند روی عادی‌سازی روابط با اسرائیل کار کند. ممکن است [روابط] را ترمیم کند و پس از پایان این جنگ این احتمال را از سر بگیرد، اما نه اکنون. من الان این اتفاق را نمی بینم.»
هیل نوشت: «تهاجم غافلگیرکننده که باعث شد فلسطینی‌ها بر فراز مرزهای معمولا امن اسرائیل سوار شوند و با بولدوزر و موتورسیکلت از آن عبور کنند، در حالی رخ داد که اسرائیل در داخل بر سر اصلاحات سیاسی نتانیاهو دو دسته شده است.»
هیل به نقل از متیو لویت، مدیر ضد تروریسم و اطلاعات در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور دور، عنوان می دارد: «در بحبوحه درگیری‌های داخلی اسرائیل، حماس می‌خواست قدرت خود را نشان دهد و جنبش فلسطین را به صحنه بین‌المللی بازگرداند.»
او گفت: «آنها اسرائیلی را دیدند که معتقد بودند ضعیف است و می‌خواستند کاری انجام دهند که نشان دهد اسرائیل ۱۰ فوت قد ندارد. این نشان می‌دهد که ممکن است این اتفاق بیفتد، اسرائیل شکست‌ناپذیر نیست و نمی‌توان حماس را نادیده گرفت.»
در این یادداشت با اشاره به ادعای واهی وال استریت ژورنال که توسط خود مقامات آمریکایی رد شد، آمده است: «روزنامه وال استریت ژورنال روز یک‌شنبه گزارش داد که مقامات امنیتی ایران نقشه حمله را طراحی کردند و به حماس برای حمله اشاره کردند. هم ایالات متحده و هم اسرائیل هنوز این را اعلام نکرده‌اند و نشان داده‌اند که هیچ مدرکی برای ادعای این ادعا وجود ندارد.»
هیل همچنین آورده است: «با این حال، این حمله نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی متقابل از طریق احیای توافق برای محدود کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، تا چه حد عمیقاً ایالات متحده نتوانسته ایران را مهار کند. و همین ماه گذشته، ایالات متحده توافقی را برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از وجوه فروش نفت ایران در کره جنوبی برای آزادی پنج زندانی آمریکایی تصویب کرد. کشورهای منطقه‌ای مانند ایران، ایالات متحده را در حال از دست دادن قدرت در خاورمیانه می‌بینند و اگر اسرائیل در اثر درگیری تضعیف شود، این می‌تواند نفوذ واشنگتن را بیش از پیش تهدید کند.»
قدرت ایران در راه است
اسپایر، از انجمن خاورمیانه، گفت که تهران نشان می دهد که «قدرت ایران در راه است. ایرانیان خود را قدرتی در حال ظهور می‌دانند و ایالات متحده را به عنوان خورشید در حال غروب می‌دانند، قدرتی که در حال زوال است و خاورمیانه را ترک می‌کند.»