برای چندین دهه، سرویس‌های اطلاعاتی رژيم اسرائیل در ‌هاله‌ای از شکست‌ناپذیری خود را نشان مي‌دادند، اما اين‌ هاله خيالي برای موساد و شین‌بت اسرائیل در 7 اکتبر 2023 يعني يك هفته پيش با آغاز عمليات طوفان الاقصي فروپاشيد و صهيونيست‌ها همچنان زير حملات سنگين نيروهاي مقاومت فلسطين قرار دارند. این را رسانه‌ها و کارشناسان می‌گویند.

جنگ غزه، روز هشتم صهیونیست‌ها همچنان زیر ضربات سنگین مقاومت

برای چندین دهه، سرویس‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل در ‌هاله‌ای از شکست‌ناپذیری خود را نشان می‌دادند، اما این‌ هاله خیالی برای موساد و شین‌بت اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی یک هفته پیش با آغاز عملیات طوفان الاقصی فروپاشید و صهیونیست‌ها همچنان زیر حملات سنگین نیروهای مقاومت فلسطین قرار دارند. این را رسانه‌ها و کارشناسان می‌گویند.

 
فلسطین اشغالی هشت روز پس از آغاز حمله نیروهای مقاومت فلسطینی ناامن و شوک‌زده است. بسیاری از صهیونیست‌ها همچنان پس از هشت روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی در بهت و حیرت هستند که چگونه در عرض چند ساعت ارتش به اصطلاح افسانه‌ای آنها فروپاشید و حصارهای پولادین مرزی زیر پای نیروهای مقاومت فلسطین به خاک افتاد. 
طوفان الاقصی نه فقط مقامات امنیتی رژیم اسرائیل بلکه مقامات آمریکایی را نیز شوکه کرد. از آنجا که سازمان جاسوسی سیای آمریکا با موساد و شین‌بت در تل‌آویو از نزدیک همکاری می‌کند، برای واشنگتن و تل‌آویو این پرسش مشترک مطرح است که چگونه همه ساختارها و حصارهای امنیتی مناطق جنوب رژیم اسرائیل در کمتر از یک روز فروپاشید؟
برای چندین دهه، سرویس‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل و آمریکا در‌ هاله‌ای از شکست‌ناپذیری خود را نشان می‌دادند، اما این ‌هاله خیالی برای سیا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فروپاشید و برای موساد و شین‌بت اسرائیل هم افسانه شکست‌ناپذیری در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی یک هفته پیش با آغاز عملیات طوفان الاقصی به پایان رسید.
 
شکست بزرگ
آخرین‌باری که رژیم اسرائیل مانند این روزها غافلگیر شد ۵۰ سال پیش بود. زمانی که مصر و سوریه در جریان جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ به صهیونیست‌ها حمله کردند. «گلدا مئیر»، نخست‌وزیر وقت رژیم اسرائیل به‌دلیل عدم موفقیت در جلوگیری و پیش‌بینی جنگ، هدف انتقادات گسترده قرار گرفت و شش ماه پس از جنگ مهیبی که ۲۶۵۶ کشته را روی دست صهیونیست‌ها گذاشت، از مقام خود استعفا داد. اکنون به نظر می‌رسد که همین سرنوشت نیز در انتظار کابینه نتانیاهو خواهد بود و احتمالا پس از فروکش کردن آتش جنگ، نتانیاهو به‌عنوان یک نخست‌وزیر شکست‌خورده ناچار به کناره‌گیری از نخست‌وزیری خواهد بود. سیمور هرش، روزنامه‌‌نگار و نویسنده آمریکایی هم در یادداستی نوشت: «بنیامین نتانیاهو احتمالا در حال کناره‌گیری باشد و تنها تا زمان پایان درگیری‌ها در دفتر باقی بماند.» به گفته هرش، حمله به جنوب اسرائیل بزرگ‌ترین شکست در تاریخ اسرائیل است، چون بیست‌ودو شهرک برای ساعاتی به کنترل حماس درآمد و این باعث کشته شدن سربازان و غیرنظامیان زیادی شد. این روزنامه‌نگار آمریکایی اظهار کرد: «وضعیت برای نتانیاهو بسیار پیچیده و کار او تمام است.» روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز در مطلبی نوشت: «نتانیاهو گناهکار اصلی است و باید استعفا کند.» «موشه یعلون»، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل نیز گفته است: «دولت اسرائیل و نخست‌وزیر آن باید استعفا کنند و شکست را بپذیرند.» وبگاه «آکسیوس»، نزدیک به منابع آمریکایی و رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی روز گذشته نوشت که شکست اطلاعاتی اسرائیل در رصد عملیات حماس گسترده و راهبردی بوده است.
«بروس‌ هافمن»، کارشناس ارشد مبارزه با تروریسم در شورای روابط خارجی آمریکا در سخنانی جنجالی گفته است: «هیچ سازمان اطلاعاتی بی‌عیب نیست، اما جنگ امروز در اسرائیل بی‌تردید یک شکست بزرگ برای تل‌آویو است.» «یاکوف آمیدور»، مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو نیز به آسوشیتدپرس گفته است: «این یک شکست بزرگ است. این عملیات درواقع ثابت می‌کند که توانایی‌های نظامی و امنیتی- اطلاعاتی ما در مناطق جنوبی ضعیف است.» دریادار «دانیال ‌هاگری»، سخنگوی ارشد ارتش رژیم اسرائیل نیز اعتراف کرده است که ارتش یک عذرخواهی بزرگ به اسرائیلی‌ها بدهکار است. «ژنرال اسحاق بریک»، از فرماندهان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفته است: «شکست این‌بار بسیار جدی‌تر از یوم کیپور است، زیرا ما باور نداشتیم که از لحاظ اطلاعاتی سقوط کنیم. چگونه ممکن است؟ یک سال است که حماس در حال آماده‌‌سازی عملیات است، هزاران نفر در نیروهایشان این را می‌دانند، و فقط ما نمی‌دانستیم؟»
رژیم صهیونیستی چگونه شکست خورد؟
نظریات مختلفی درباره چگونگی شکست ارتش و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در برابر عملیات دقیق حماس وجود دارد. بسیاری گفته‌‎اند که عملیات طوفان الاقصی به ماه‌ها برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده نیاز داشت و کار یک یا چند شبانه‌روز نبوده است، پس چرا دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی که مدعی آگاهی از همه تحرکات در غزه هستند، نتوانستند عملیات دقیق و حساب‌شده نیروهای مقاومت را پیش‌بینی و شناسایی کنند؟ «امیر آویوی» که یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی است، گفته است که حماس بدون ردپا در غزه کار خود را به پیش برد، اما سرویس‌های امنیتی اسرائیل که به ابزارهای فناوری بسیار مدرن متکی هستند، نتوانستند اطلاعات کافی را از نیروهای مقاومت به دست آورند، چون فلسطینی‌ها در غزه راه‌هایی برای فرار از شبکه نفوذ موساد و شاباک پیدا کرده بودند. براساس این نظریه، رژیم اسرائیل با تکیه بر پیشرفته‌ترین تجهیزات امنیتی روز، نتوانست ردپایی از عملیات حماس به دست آورد، چون نیروهای مقاومت فلسطین برخلاف صهیونیست‌ها از سلطه تکنولوژیک و فناوری‌های ارتباطی دوری کردند و با کنار زدن تلفن‌های هوشنمد و یارانه، ارتباطات خود را بسیار محدود و بدون ابزار و وسیله‌های تکنولوژیک به پیش بردند، از این‌رو نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی مانند موساد و شین‌بت یا همان شاباک هیچ‌گاه نتوانستند به محفل ارتباطی مقاومت فلسطین در غزه رخنه کند. «آموس ‌هارل»، مفسر نظامی نیز در روزنامه ‌هاآرتص نوشت: «در عمل، صدها یا نه هزاران نفر از نیروهای حماس ماه‌ها برای یک حمله غافلگیرانه آماده می‌شدند، بدون اینکه این اطلاعات فاش شده باشد، نتایج این حمله فاجعه‌بار است.» «مارتین ایندیک» نیز که در دوران دولت اوباما به‌عنوان فرستاده ویژه برای مذاکرات اسرائیل و فلسطین خدمت می‌کرد، گفت که اختلافات داخلی در تل‌آویو آن‌قدر زیاد شده بود که باعث غافل شدن اسرائیلی‌ها از تحرکات حماس شد و حماس در یک فرصت طلایی ضربه کاری به اسرائیل زد.
 
این جنگ مثل جنگ‌های قبلی نیست
در آمریکا نیز بسیاری اعتراف کرده‌اند که جنگ امروز در فلسطین مانند گذشته نیست. وال‌استریت ژورنال (wsj) در این ارتباط گزارش داده است که فراخوان نیروهای ذخیره به ارتش اسرائیل، استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری را فلج کرده است و اکثر آنها در حالت سردرگمی به‌سر می‌برند. به گفته این روزنامه آمریکایی، مدیران شرکت‌های نوظهور در تلاش برای انتقال فعالیت‌های خود به اروپا یا آمریکا هستند، زیرا حجم خسارات وارده به اسرائیل نشان می‌دهد که این جنگ با جنگ‌های قبلی فرق دارد و اقتصاد اسرائیل در چهار روز اول جنگ با حماس، رقمی معادل ۷ میلیارد دلار متضرر شده و تجارت تقریبا تعطیل است.
 
پشته از کشته‌های اسرائیل
تلفات صهیونیست‌ها در جریان عملیات نیروهای مقاومت فلسطین همچنان رو به افزایش است و پیش‌بینی شده آمار تلفات صهیونیست‌ها بسیار بیشتر از میزان اعلام شده باشد. تا شامگاه جمعه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۱۵۰۰ نفر از صهیونیست‌ها کشته و ۳۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نبرد طوفان الاقصی به‌طور قطره‌چکانی هر روز اسامی شماری از کشته‌های نظامی خود را اعلام می‌کند که به نظر می‌رسد این کار را به علت شمار بالای تلفات نظامیان خود و ترس از واکنش‌ها در سطح داخلی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد. در این میان، ارتش رژیم صهیونیستی شاهد بالاترین تعداد تلفات خود در طی چند دهه گذشته است و تا روز جمعه ارتش رژیم صهیونیستی ۲۵۰ تلفات از میان نظامیان داشته است.
حمله موشکی هنگام حضور وزیر خارجه انگلیس
حملات موشکی نیروهای فلسطینی علیه اشغالگران پایان‌ناپذیر است و دو روز پیش نیز، هنگامی که «جیمز کورلی»، وزیر خارجه انگلیس از شهرک صهیونیست‌نشین اوفاکیم بازدید می‌کرد، آژیر حمله موشکی باعث فرار کورلی به پناهگاه شد.
 
زندگی پناهگاهی صهیونیست‌ها
ناامنی و ادامه حملات موشکی علیه مناطق اشغالی باعث اختلال در زندگی صهیونیست‌ها در همه مناطق شده و منابع عبری‌زبان گفته‌‎اند که بیش از یک میلیون نفر در شمال اسرائیل هم‌اکنون در پناهگاه‌ها و مکان‌های امن به‌سر می‌برند. از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه سخنگوی سرایاالقدس خطاب به رژیم اسرائیل اعلام کرد که نبرد با اشغالگران دیگر محدود به نوار غزه نیست، ما ورود رسمی کرانه باختری به عملیات طوفان الاقصی را اعلام می‌کنیم و ممکن است نبرد به‌زودی به داخل اراضی اشغالی کشیده شود.
 
شکست یک پروژه تبلیغاتی 
طی چند روزه گذشته که جنگ در مناطق اشغالی فلسطین جریان داشته، صهیونیست‌ها تلاش زیادی کردند تا برخی اتهامات مانند کودک‌کشی و بدرفتاری با اسرا را متوجه نیروهای مقاومت فلسطین کنند، اما دو روز پیش حماس در اقدامی بشردوستانه یک زن به همراه فرزند خردسالش را آزاد کرد و دیروز این زن تازه آزاد شده در یک شبکه تلویزیونی عبری‌زبان از رفتار انسانی نیروهای حماس تقدیر کرد و گفت: «آنها با احترام به من لباس دادند و فرزندم را حمل کردند و در جایی امن مرا نگه داشتند.» مجری تلویزیون اسکای‌نیوز نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که تاکنون سه‌بار از اسرائیل خواسته‌ایم مدارک ادعای بریدن سر کودکان توسط حماس را به ما بدهد اما هیچ مدرکی ارائه نکردند.
برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که به‌طور کلی بسیاری از زنان و کودکان قربانی‌شده در جنگ 
طوفان الاقصی در نتیجه عملیات نظامی خود صهیونیست‌ها جان خود را از دست داده‌اند. درواقع آنها قربانی عملیات اشتباهی نیروهای صهیونیستی شده‌اند، چون در روزهای نخست جنگ چند خبر درباره کشته شدن اشتباهی برخی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به دست نیروهای خود ارتش منتشر شده بود. «صالح العاروری»، معاون رهبر جنبش مقاومت اسلامی «حماس» نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد که تعدادی از کشته‌های صهیونیست‌ها از غیر نظامیان در داخل شهرک‌های صهیونیست‌نشین در حملات خود ارتش صهیونیستی کشته شده‌اند.
 
بن‌بست 
با وجود ادعای ورود زمینی فوری صهیونیست‌ها به غزه، اما به نظر می‌رسد که نتانیاهو قادر به انجام آسان عملیات زمینی در غزه نیست. گفته شده برخی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی به نتانیاهو اعلام کرده‌‎اند که ارتش امکان ورود به غزه را ندارد و خواستار آتش‌بس شده‌اند. پیش از این نیز، برخی گزارش‌ها درباره دشواری جنگ شهری برای صهیونیست‌ها در نوار غزه منتشر شده بود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم روز جمعه اذعان کردند که این رژیم با وجود حملات گسترده به نوار غزه در یک هفته گذشته، تاکنون دستاورد قابل‌توجهی کسب نکرده است. این رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که پیش رفتن به ‌سوی جنگ همه‌جانبه می‌تواند منجر به تغییر دراماتیک توازن قدرت در خاورمیانه شود.
 
تسلیم‌ناپذیر
با وجود حجم زیاد بمباران غزه، اما فلسطینی‎‌‎ها حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند. تا روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که تاکنون ۳۶۰۰ بمب به وزن ۴ هزار تن در نوار غزه پرتاب شده و احتمالا این بمب‌ها اکنون بسیار بیشتر هم شده است. جمعیت غزه ۲ میلیون نفر و نیمی از آنها زن و بچه‌اند. مساحت غزه هم چیزی در حدود میدان آزادی تهران تا کرج است و بمباران این منطقه با بیش از ۴ هزار تن بمب حکایت از یک فاجعه انسانی دارد. سازمان ملل هم اعلام کرده است که تل‌آویو درخواست خروج یک‌ونیم میلیون نفر از شمال غزه را مطرح کرده، اما این اقدام غیرعملی است و امکان خروج این جمعیت از ساکنان غزه وجود ندارد. 
همچنین آمار شهدای نوار غزه تا شامگاه روز جمعه به ۱۵۷۲ شهید رسید. در این میان حدود ۵۰۰ نفر از شهدا، کودک بوده‌اند. در این مدت ۷۲۶۲ نفر نیز در نتیجه بمباران‌های رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند. واشنگتن‌پست در گزارشی گفته است که بمب‌های ریخته‌شده بر روی غزه ظرف ۶ روز گذشته با بمب‌های ریخته‌شده آمریکا در افغانستان ظرف یک‌سال برابری می‌کند.
 
فصل جدید عملیات در عمق اسرائیل
روز گذشته همچنین گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که شهر تل‌آویو از جمله شهرهایی است که در حملات موشکی ظهر جمعه هدف قرار گرفته است. این گردان‌ها همچنین اعلام کردند که تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در منطقه کفار سعد را با دو پهپاد انتحاری از نوع «الزواری» هدف قرار داده است.
 
واکنش‌های خارجی به جنایات جنگی در فلسطین
بسیاری از مقامات خارجی نیز به وقوع جنایات جنگی توسط صهیونیست‌ها در فلسطین اذعان دارند، از جمله «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل غیرقابل قبول و شبیه محاصره لنینگراد از سوی نازی‌هاست. همچنین امیر قطر رسما اعلام کرد که اگر بمباران غزه متوقف نشود، عرضه گاز به جهان را متوقف خواهد کرد. خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد که عربستان مذاکرات عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است.
 
شهادت جوانی فلسطینی در درگیری‌های قدس
روز گذشته منابع محلی نیز اعلام کردند که در درگیری‌های شهرک عیساویه در قدس اشغالی، جوانی فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده است. شمار شهدای کرانه باختری در روز جمعه به ۱۲ نفر و از آغاز نبرد طوفان الاقصی به ۴۶ نفر افزایش یافته است.