مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا و سرهنگ بازنشسته این کشور پیش‌بینی کرده، اوکراین تبدیل به ویتنام دیگری برای آمریکا می‌شود.

اوکراین، ویتنامی دیگر برای آمریکا

مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا و سرهنگ بازنشسته این کشور پیش‌بینی کرده، اوکراین تبدیل به ویتنام دیگری برای آمریکا می‌شود.


با شکست اوکراین در ضد حمله اخیر و شروع جنگ غزه زلنسکی به وبال گردن آمریکا و اروپا تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان ادامه کمک‌ها به اوکراین را نیز در شرایط کنونی به توجه به این ناکامی و اطمینان از شکست کیف و پیروزی مسکو در جنگ کنونی بی‌فایده می‌دانند. «داگلاس مک گرگور» مشاور پیشین وزیر دفاع آمریکا در دوره ترامپ نیز‌، پیش‌بینی کرد که به زودی آمریکا علاقه خود را به اوکراین از دست داده و کمک به کیف را کاهش یا متوقف خواهد کرد. وی در مصاحبه با مجله سوئیسی «Die Weltwoche» گفت: وقتی همه چیز آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود، وقتی مرتکب اشتباهات راهبردی می‌شویم، فقط پرواز کرده و از منطقه دور می‌شویم. و وقتی کسی می‌پرسد در اوکراین چه اتفاقی می‌افتد، در نهایت همه چیز مانند ویتنام به پایان رسیده و ما به سادگی آنجا را ترک می‌کنیم». «مک گرگور» افزود: اکثر آمریکایی‌ها علاقه‌ای به سیاست خارجی ندارند، بنابراین مقامات واشنگتن می‌توانند به سرعت وضعیت را تغییر داده و افکار عمومی را منحرف سازند.
«لری جانسون» افسر سابق سیا نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه نیروهای مسلح اوکراین کنترل اوضاع در جبهه جنگ را از دست داده‌اند، گفت که روسیه از وضعیت تدافعی به حالت تهاجمی در آمده است. این کارشناس آمریکایی یادآور شد، در حال حاضر ارتش روسیه با استفاده از ‌تانک‌ها و خودروهای زرهی بیشتری در فضای باز  پیشروی به جلو را آغاز کرده و در مناطق خاصی قادر است نیروهای اوکراینی را به محاصره خود درآورد. به گفته وی، نیروهای باقی مانده برای ارتش اوکراین در عملیات رزمی ضعیف بوده و متحمل خسارات جدی می‌شوند. این تحلیلگر افزود، و  این در حالی است که متحدان غربی شروع به روی برگرداندن از ولودیمیر زلنسکی کرده‌اند. به گزارش تسنیم در عین حال، «اسکات ریتر»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا معتقد است که ایالات متحده نمی‌تواند اوکراین را از شکست در برابر روسیه نجات دهد. وی نیز اشاره کرد که ارتش روسیه در حال انجام عملیاتی است که در نهایت ارتش اوکراین را از بین خواهد برد. ریتر افزود، اکنون نیروهای مسلح روسیه می‌توانند این کار را در مقیاس بزرگ‌تری انجام دهند، زیرا برای ارتش اوکراین عملاً هیچ هواپیمایی باقی نمانده و سیستم‌های ضد هوایی روسیه فوراً جنگنده‌های باقی مانده را نابود می‌کنند. همچنین «فیونا هیل»، مدیر سابق مسائل روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید در مصاحبه با مجله «فارین پالیسی» به این موضوع اشاره کرد که ولادیمیر پوتین می‌داند که درگیری در اوکراین به نفع روسیه در حال پیشرفت است. وی توضیح داد، در شرایط بدتر شدن وخامت اوضاع در خاورمیانه، زمانی که واشنگتن با نیاز به حمایت نه تنها از اوکراین، بلکه از اسرائیل نیز مواجه است، کی‌یف به طور فزاینده‌ای با خطر تضعیف کمک‌های غرب مواجه شده و روسیه از این رویدادها سود می‌برد.
سرنگونی ۳۶ پهپاد اوکراین
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که وزارت دفاع روسیه دیروز از سرنگون شدن ۳۶ فروند پهپاد اوکراین در دریای سیاه و شبه جزیره کریمه خبر داده است. به گزارش فارس به نقل از وبگاه «صدای آمریکا» وزارتخانه دفاع روسیه اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی این کشور  ۳۶ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را بر فراز دریای سیاه و شمال غربی شبه جزیره کریمه منهدم کردند. اوکراین نیز مدعی شده که پنج فروند پهپاد روسیه توسط نیروی هوایی این کشور سرنگون شده است. جنگ پهپادی بین روسیه و اوکراین در هفته‌‌های اخیر شدت گرفته است و هر دو طرف با انوع پهپاد به مواضع هم حمله می‌کنند. «یوری شیهول» از مقامات ارشد ارتش اوکراین  اخیرا گفت: «ارتش و نیروهای امنیتی اوکراین روزانه ۴۰ تا ۴۵ پهپاد بومی و خارجی را از دست می‌دهند.» وی ادامه داد: «این پهپادها از نوع ساده تا پیشرفته ساخت اوکراین یا خارج هستند و تامین آنها در این حجم غیرممکن است.» اندیشکده انگلیسی «روسی»  گزارش کرده  که جنگنده‌های روسیه در نبرد با اوکراین مؤثر ظاهر شده‌اند و در این بین جنگنده‌های سوخو-۳۵ اس با موشک‌های «آر -۷۷» از جمله این جنگنده‌ها هستند. جت‌های سوخو-۳۵ مجهز به موشک دوربرد آر-۷۷ اغلب از مسافت ۱۰۰ کیلومتری بر جنگنده‌های اوکراین قفل راداری کرده‌اند. در حالی‌که  آمریکا و متحدانش در حال تجهیز اوکراین به جنگنده «اف-۱۶» هستند، هواپیماهای پیشرفته روسی مانند جنگنده سوخو-۳۵ دارای رادار و موشک‌های دوربردتر هستند و می‌توانند جت‌های اف-۱۶ را از صحنه خارج کنند. همزمان با تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین شرکت هواپیما‌سازی دولتی این کشور اعلام کرد که شمار دیگری از جنگنده‌های نسل چهارم و نیم «سوخو-۳۵ اس» را تحویل نیروی هوایی روسیه داده است. این چهارمین سری از جنگنده‌های ارسالی سوخو-۳۵ از ماه ژوئن سال جاری به این سو است.