آژانس اطلاعاتی انگلیس با تحقیقات قضائی جدیدی در ارتباط با همدستی جاسوس‌های این کشور در برنامه سیا برای شکنجه و انتقال مخفیانه مظنون‌ها پس از حملات ۱۱ سپتامبر رو‌به‌رو شده‌اند.

نقش انگلیس در شکنجه زندانیان گوانتانامو لو رفت

آژانس اطلاعاتی انگلیس با تحقیقات قضائی جدیدی در ارتباط با همدستی جاسوس‌های این کشور در برنامه سیا برای شکنجه و انتقال مخفیانه مظنون‌ها پس از حملات ۱۱ سپتامبر رو‌به‌رو شده‌اند.
روزنامه انگلیسی گاردین نوشته است، دادگاه اختیارات تحقیقاتی انگلیس (IPT) گفته است که تحقیقاتی را در مورد دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در بدرفتاری با یک زندانی بازداشت شده توسط آمریکا آغاز خواهد کرد. این دادگاه در حکمی گفت شکایتی را از سوی «عبدالرحیم النشیری»، شهروند سعودی که در زندان نظامی آمریکا در خلیج گوآنتانامو در کوبا بوده، مورد بررسی قرار می‌دهد. النشیری که از سوی آمریکا به طرح‌ریزی در بمب‌گذاری القاعده در یک ناو آمریکایی در یمن متهم شده است، در سال ۲۰۰۲ توسط سیا دستگیر و به این زندان در سال ۲۰۰۶ منتقل شد و برای مدتی نامحدود در این زندان مانده است.
تصمیم دادگاه در انجام تحقیقات در ارتباط با این مسئله پس از آن گرفته شد که این دادگاه چند ماه پیش نیز با بررسی یک شکایت مشابه از سوی مرد دیگری به نام «مصطفی الهوساوی»، که در گوآنتانامو بازداشت بود، موافقت کرد. این دادگاه در جدیدترین حکم خود که یک نهاد از متخصصان قضائی رسیدگی‌کننده به شکایات علیه سرویس‌های اطلاعاتی است، گفت که این مسائل اساسی این دو مورد، از شدیدترین موارد ممکن است.
وکلای دولت لندن به دنبال این بودند که دادگاه را متقاعد کنند که النشیری برای پیگیری شکایت وقت ندارد، اما هیئتی از قضات گفتند که به نفع عموم است که این موضوعات به همان شیوه‌ای که پرونده الهوساوی بررسی می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. این دادگاه اختیارات منحصر به فردی برای دستیابی به پرونده‌های محرمانه از سرویس‌های اطلاعاتی دارد. گفتنی است، اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم، در سال ۲۰۱۸ نیز کمیته نظارت اطلاعاتی پارلمان انگلیس به این نتیجه رسید که آژانس‌های جاسوسی این کشور در آدم‌ربایی و شکنجه مظنونان تروریستی سیا دست داشته‌اند.
گفتنی است، بازداشتگاه گوانتانامو نام زندانی نظامی است واقع در پایگاه نیروی دریایی در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا که در اجاره ارتش آمریکا قرار دارد. این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده است. اگرچه پس از انقلاب کوبا در دهه ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا با این درخواست موافقت نکرد و هرساله چک مبلغ اجاره را برای دولت کوبا می‌فرستد و دولت کوبا هم از نقد کردن آن خودداری می‌کند. در پی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا و اعلام دکترین «جنگ با تروریسم» (شما بخوانید تروریسم دولتی آمریکا)، دولت آمریکا بازداشتگاهی را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌شوند، در این محل زندانی کند؛ و این‌گونه کابوس شکنجه آغاز شد. از آنجا که آمریکا زندانیان این زندان مخوف را «نظامیِ دشمن» نمی‌داند، آنان از حقوق اسیران جنگی برخوردار نیستند و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده‌اند، در حوزه قضائی ایالات متحده قرار ندارند و مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه نشده‌اند.