خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از سام داقر خبرنگار حوزه عربستان سعودی‌، هنری مایر خبرنگار ارشد حوزه اقتصاد و دولت و ایتان برونر سردبیر ارشد بلومبرگ در روز 3 نوامبر‌، 12 آبان به تاثیر درگیری‌های حال حاضر در منطقه بر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی پرداخته است.

بلومبرگ: روسیه برای بسیاری از قابلیت‌های نظامی
به ایران وابسته شده است

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از سام داقر خبرنگار حوزه عربستان سعودی‌، هنری مایر خبرنگار ارشد حوزه اقتصاد و دولت و ایتان برونر سردبیر ارشد بلومبرگ در روز ۳ نوامبر‌، ۱۲ آبان به تاثیر درگیری‌های حال حاضر در منطقه بر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
بلومبرگ در این گزارش به نقل از منابعی در اسرائیل مدعی است که اسرائیل حملات سوریه را افزایش می‌دهد و دیگر به روسیه قبل از حملات هوایی به سوریه اعلام و هشدار نمی‌دهد.
بلومبرگ می‌افزاید: درگیری‌ها (محور مقاومت و رژیم صهیونیستی) همچنین ممکن است سوریه را به جبهه جدیدی در جنگ اسرائیل و حماس تبدیل کند
این رسانه آمریکایی همچنین عنوان می‌دارد: از زمانی که رژیم صهیونیستی در اوایل ماه گذشته با حماس وارد جنگ شد، این رژیم حملات خود را علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه که به مرز اسرائیل (مرز جولان اشغالی) نزدیک شده‌اند، افزایش داده است.
بلومبرگ تاکید می‌کند: این تحول با یک تغییر کلیدی در سیاست اسرائیل همراه است.این تحول دیگر همیشه به روسیه حامی سوریه قبل از حملات به خاک سوریه هشدار نمی‌دهد. این تغییر که توسط افراد آشنا با وضعیت گزارش شده است، همراه با حملات فزاینده، روابط آشفته بین اسرائیل و روسیه را بدتر می‌کند.
این خبرگزاری مستقر در نیویورک همچنین اذعان دارد: علاوه‌بر این، خطر ظهور سوریه به عنوان یک جبهه جدید در جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد، وضعیتی که ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند زیرا به دنبال مهار درگیری هستند. تنش‌ها در مرز اسرائیل با لبنان، پایگاه حزب‌الله و از آنجا که هر روز با ارتش اسرائیل تبادل آتش می‌کنند، بالا است.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: سرریز درگیری به سوریه فقط یک خطر نیست. گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای این کشور، این هفته گفت: «این کار از قبل آغاز شده است. سوخت در حال اضافه شدن به جعبه چوبی است که از قبل شروع به احتراق کرده بود.»
بلومبرگ می‌افزاید: روابط اسرائیل با روسیه نیز با افزایش تنش‌ها در سوریه تحت تنش قرار گرفته است. در ادامه این گزارش اشاره شده است: در دهه گذشته، سوریه به میدان جنگ جهانی تبدیل شد. امروز، جنگ همه‌جانبه جای خود را به نبردهای پراکنده‌تر داده است، اما درگیری در اسرائیل و غزه تنش‌ها را تشدید می‌کند.
در ۳۰ اکتبر، هواپیماهای جنگی اسرائیل یک پایگاه نظامی سوریه را در استان درعا در جنوب این کشور بمباران کردند. به گفته افراد آشنا، این پس از آن بود که اسرائیل اعلامیه‌هایی را منتشر کرد که در آن به نیروهای سوریه هشدار داده بود که اجازه ندهند ایران و نیروهای نیابتی آن در نزدیکی مرز با اسرائیل (مرز جولان اشغالی) فعالیت کنند.
این رسانه آمریکایی به نقل از منابع صهیونیستی مدعی است: افرادی که در این مورد دخیل هستند می‌گویند که اسرائیل از قبل روسیه را از حملات مطلع نکرده است.
بلومبرگ می‌افزاید: اسرائیل سال‌هاست که به طور معمول به اهدافی در سوریه حمله می‌کند از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۵ در جنگ سوریه مداخله کرد، با اسرائیل هماهنگ شده است تا اطمینان حاصل شود که نیروهای روسیه مورد هدف قرار نگیرند.
این خبرگزاری با اشاره به اراجیف یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل عنوان داشت: «ما اجازه نخواهیم داد که جبهه جدید حزب‌الله در آنجا تشکیل شود یا اجازه حضور نظامی ایران در سوریه را نمی‌دهیم».
بلومبرگ همچنین عنوان می‌دارد: پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسکو اتحاد خود با ایران را تشدید کرد و روابط با اسرائیل را تیره کرد. جنگ علیه حماس که بر غزه حکومت می‌کند و ایران نیز از آن حمایت می‌کند، و همکاری عمیق اسرائیل و آمریکا این دو را از هم دورتر کرده است. روسیه از اقدامات اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۹۰۰۰ نفر شده است‌، انتقاد کرده است.
بلومبرگ نمونه‌ای دیگر از تیرگی روابط روسیه و اسرائیل را با اشاره به سخنان عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند و به نقل از وی و با اشاره به همکاری نظامی نزدیک مسکو با ایران اظهار می‌دارد: «روسیه اساسا از دشمنان ما حمایت می‌کند.»
این خبرگزاری مدعی است: از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، صدها شبه نظامی تحت حمایت ایران از مرز عراق و سوریه نقل مکان کرده‌اند تا به اسرائیل نزدیک‌تر شوند. به گفته چارلز لیستر، رئیس برنامه سوریه در اندیشکده موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن
(Middle East Institute)‌، آنها حداقل ۱۲ حمله علیه اسرائیل انجام داده‌اند.
بلومبرگ به نقل از چارلز لیستر عنوان می‌دارد: آمار همچنین حاکی از ۳۳ حمله شبه نظامیان مرتبط با ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه در همین مدت است. روسیه پارازیت الکترونیکی را از پایگاه خود در حمیمیم در سوریه افزایش داده است، که در ترافیک هوایی تجاری از جمله پروازهای فرود در تل‌آویو اختلال ایجاد کرده است.
در پایان این گزارش عنوان شده است: مانوئل تراجتنبرگ، مدیر اجرائی موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل‌آویو گفت: «روسیه در تمام طول مسیر با ایران ارتباط برقرار کرده است، زیرا آنها برای بسیاری از قابلیت‌های نظامی به ایران وابسته شده‌اند.»
پولیتیکو: مقامات آمریکایی نفس خود را برای حملات سایبری ایران حبس می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی پولیتیکو در یادداشتی از مگی میلر، گزارشگر امنیت سایبری و سیاست‌های سایبری آمریکا و گزارشگر سابق حوزه امنیت سایبری هیل در روز اول نوامبر ۱۰ آبان به بررسی قدرت سایبری ایران و امکان حملات سایبری ایران به آمریکا پرداخته است.
پولیتیکو عنوان می‌دارد: دولت ایالات متحده در تلافی حمایت از اسرائیل در درگیری با حماس، باید برای حمله احتمالی حملات سایبری ایران آماده می‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند ایالات متحده و سایر کشورهایی را که از اسرائیل حمایت می‌کنند را اهداف احتمالی می‌دانند.
این پایگاه همچنین می‌افزاید: چنین حملاتی می‌تواند به شکل تلاش برای آسیب رساندن به سیستم‌های حیاتی مانند آب یا برق باشد و همچنین می‌تواند شامل عملیات فریب باشد.
پولیتیکو همچنین عنوان می‌دارد: کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، در این باره در کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا روز سه شنبه شهادت داد: «هدف‌گیری سایبری منافع و زیرساخت‌های حیاتی آمریکا که قبلاً توسط ایران و بازیگران غیردولتی انجام می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در صورت گسترش درگیری بدتر شود»
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: چندین آژانس فدرال ایالات متحده تاکید کرده‌اند که هنوز اطلاعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی ایران برای حمله قریب‌الوقوع به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده مشاهده نکرده‌اند. اما آنها در حالت آماده‌باش هستند
پولیتیکو اذعان داشت: ایران از شبکه‌ای از اپراتورهای سایبری پیشرفته حمایت می‌کند، مشابه اپراتورهای سایبری که با روسیه و چین کار می‌کنند، که ظرفیت تونل زدن به سیستم‌های دولتی و یا غیرفعال کردن کل شبکه‌های کامپیوتری شرکت‌ها را دارند. تهران در گذشته حملاتی را در ایالات متحده انجام داده است، اما با توجه به درگیری در غزه، خطر بسیار بیشتر و جدی‌تر است.
این پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی می‌افزاید: تهران مدت‌هاست از حماس و دیگر گروه‌های حامی فلسطین حمایت مالی کرده است. و از زمان حملات ۷ اکتبر توسط حماس به اسرائیل، گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در خاورمیانه حملات پهپادی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.
پولیتیکو با نقل قولی از مایکل چرتوف، وزیر سابق امنیت داخلی دولت بوش پسر عنوان می‌دارد: «من می‌توانم احتمال تلاشی برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی یا شبکه برق ما، به عنوان مثال، سیستم ترافیک هوایی، آب را تصور کنم. ما باید برای این آماده‌ باشیم.» رئیس اطلاعات سنا، سناتور دموکرات مارک وارنر گفت که «همیشه نگران نیت‌های نادرست ایران است»
این پایگاه می‌افزاید: ایران پیش از این توانایی‌های هک خود را علیه سازمان‌های آمریکایی نشان داده است. ایران همچنین با تلاش‌ها برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از طریق سرقت داده‌های حساس رأی‌دهی ایالات متحده و استفاده از آن برای انتشار اطلاعات نادرست مرتبط است. پولیتیکو همچنین اذعان دارد: تهران همچنین به‌ویژه در پاسخ به حملات سایبری به سازمان‌های ایرانی سریع عمل کرده است. این می‌تواند به این معنی باشد که اگر اسرائیل یا متحدانش تصمیم به حمله به شبکه‌های ایران به عنوان بخشی از حمله به حماس بگیرند، ایران می‌تواند به سرعت به روشی مشابه اقدام به حمله متقابل کند.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: توماس واریک، همکار شورای آتلانتیک و کارشناس خاورمیانه، در شهادت در جلسه استماع کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته، به قانونگذاران هشدار داد که مراقب «حس تقارن عجیب» ایران در واکنش به حملات سایبری توسط ایالات متحده باشند. وی خاطرنشان کرد که زمانی که بدافزار مرتبط ایالات متحده کامپیوترهای داده‌های وزارت نفت ایران را در سال ۲۰۱۲ هدف قرار داد، گروه‌های مرتبط با ایران با حمله سایبری گسترده به شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی پاسخ دادند. واریک در شهادت کتبی خود خاطرنشان کرد: «تهدیدات سایبری از سوی ایران قطعی و ادامه‌دار است. این منطقه‌ای است که ایران می‌تواند یک غافلگیری استراتژیک داشته باشد.» در آن جلسه، اعضای هر دو طرف راهرو تهدیدات سایبری ایران را به عنوان یک نگرانی خاص برای ایالات متحده در بحبوحه درگیری اسرائیل و حماس برجسته کردند.