نیویورک تایمز در ادامه همچنین اظهار می‌دارد: درگیری بین اسرائیل و حماس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جنگ جهانی آنلاین است.

نیویورک تایمز: ایران، روسیه و چین
در یک درگیری ژئواستراتژیک با آمریکا هستند

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یادداشتی از استیون لی مایرز خبرنگار این روزنامه و نویسنده کتاب تزار جدید: ظهور و سلطنت ولادیمیر پوتین و شیرا فرنکل خبرنگار حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیویورک تایمز در روز ۳ نوامبر ۱۲ آبان به موج محکومیت اقدامات وحشیگرانه صهیونیست‌ها و اتحاد ضمنی ایران‌، روسیه و چین در این موضوع پرداخته است و عنوان می‌دارد: مقامات و محققان می‌گویند سیل تبلیغات آنلاین بزرگ‌تر از هر چیزی است که قبلا دیده شده است.
نیویورک تایمز در ادامه همچنین اظهار می‌دارد: درگیری بین اسرائیل و حماس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جنگ جهانی آنلاین است. ایران، روسیه و تا حدی چین از رسانه‌های دولتی و شبکه‌های اجتماعی بزرگ جهان برای حمایت از حماس و تضعیف اسرائیل استفاده کرده‌اند، در حالی که متحد اصلی اسرائیل یعنی ایالات متحده را نکوهش می‌کنند.
این روزنامه می‌افزاید: نیروهای نیابتی ایران در لبنان، سوریه و عراق به صورت آنلاین به نبرد پیوسته‌اند.
نیویورک تایمز اذعان دارد: به گفته مقامات دولتی و محققان مستقل، سیل تبلیغات آنلاین بزرگ‌تر از هر چیزی است که قبلا دیده شده است، که بازتابی از تقسیم ژئوپلیتیکی جهان است.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: رافی مندلسون، معاون رئیس سیابرا، یک شرکت اطلاعاتی رسانه‌های اجتماعی در تل‌آویو، گفت: «این توسط صدها میلیون نفر در سراسر جهان دیده می‌شود و مانند هر تاکتیک دیگری در زمین مؤثر است.»
نیویورک تایمز همچنین اظهار می‌دارد: این محتوا‌، دارای بار عاطفی است و خشم از قضایای غزه را برانگیخته است و این نگرانی را ایجاد کرده است که می‌تواند شعله‌ور‌کننده درگیری گسترده‌تری باشد. ایران، اگرچه هرگونه دخالت در حمله حماس را رد کرده است، اما به همان اندازه تهدید کرده است و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این کشور، در صورت تداوم نیروهای اسرائیلی در غزه، در «جنبه‌های متعدد» هشدار داده است.
این رسانه آمریکایی به نقل از مصطفی ایاد، مدیر اجرائی آفریقا، خاورمیانه و آسیا در موسسه گفت‌وگوی استراتژیک (Institute for Strategic Dialogue’s) عنوان می‌دارد: «مثل اینکه همه درگیر هستند»
نیویورک تایمز می‌افزاید: این موسسه که یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی در لندن است، هفته گذشته کمپین‌های نفوذ ایران، روسیه و چین را به تفصیل شرح داد.
در ادامه این یادداشت اظهار شده است: مقامات و کارشناسان آمریکایی گفتند که به نظر نمی‌رسد این کمپین‌ها هماهنگ باشند، اگرچه آنها همکاری را رد نکردند. در حالی که ایران، روسیه و چین هر کدام انگیزه‌های متفاوتی در حمایت از حماس بر سر اسرائیل دارند، اما از زمان آغاز جنگ، موضوعات مشابهی را مطرح کرده‌اند. مقامات و کارشناسان گفتند که آنها صرفاً حمایت اخلاقی ارائه نمی‌کنند، بلکه کمپین‌های اطلاعاتی آشکار و پنهان را نیز برای تقویت یکدیگر و گسترش دامنه جهانی دیدگاه‌های خود در چندین پلتفرم به زبان‌های مختلف راه‌اندازی می‌کنند.
به عنوان مثال، شاخه اسپانیایی RT، شبکه جهانی تلویزیون روسیه، اخیراً بیانیه رئیس‌جمهور ایران را بازنشر کرده است که انفجار ۱۷ اکتبر در بیمارستان الاهلی عرب غزه را جنایت جنگی اسرائیل خوانده است،
نیویورک تایمز با تکرار گزافه‌گویی‌های مقامات آمریکایی و با نقل قولی از جیمز پی روبین، رئیس مرکز تعامل جهانی وزارت امور خارجه در مصاحبه اخیر خود عنوان می‌دارد: «ما در یک جنگ اطلاعاتی اعلام نشده با کشورهای مستبد هستیم.»
این روزنامه مشهور آمریکایی می‌افزاید: مقامات و کارشناسانی که حوزه داده‌کاوی از سرعت و گسترش پیام حماس در فضای مجازی متاثر شده‌اند. این شاهکار تقریباً به طور قطع با شدت احساسات بر ضد اسرائیل را همراه با تصاویر گرافیکی خشونت، که به‌طور واقعی در زمان واقعی با دوربین‌هایی که توسط افراد مسلح حماس حمل می‌شد، ثبت شده بود، دامن می‌زند. همچنین توسط شبکه‌های گسترده در فضای مجازی و بلافاصله حساب‌های رسمی متعلق به دولت‌ها و رسانه‌های دولتی در ایران، روسیه و چین که توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تقویت شده‌اند، فراگیر می‌شد.
این رسانه اذعان می‌دارد: اسرائیل که عملیات اطلاعاتی پیچیده خود را دارد، به طور غیرمنتظره‌ای خود را در حالت تدافعی قرار داده است.
این روزنامه همچنین عنوان می‌دارد: بن دکر، مدیر اجرائی ممتیکا‌، یک شرکت مشاوره اطلاعاتی تهدیدات، و محقق سابق نیویورک تایمز، می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی اسرائیل مانند ارتش خود، سردر گم‌اند و چند روز دیر پاسخ دادند»
اتحادی از دولت‌های (ضدآمریکایی) موفق شده‌اند
احساسات غیرلیبرالی و ضد (غربی) را دامن بزند
نیویورک تایمز می‌افزاید: این جنگ نگرانی‌ها را در واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی افزایش داده است که اتحادی از دولت‌های (ضدآمریکایی) موفق شده‌اند احساسات غیرلیبرالی و ضد (غربی) را دامن بزند، به‌ویژه در آفریقا، آمریکای جنوبی و سایر بخش‌های جهان. این رسانه آمریکایی تصریح می‌کند: روسیه و چین که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به هم نزدیک شده‌اند، به نظر می‌رسد قصد دارند از این درگیری برای تضعیف ایالات متحده به اندازه اسرائیل استفاده کنند. مرکز تعامل جهانی وزارت امور خارجه (آمریکا) در هفته‌های اخیر کمپین‌های گسترده‌ای از سوی روسیه و چین برای شکل‌دهی به محیط اطلاعاتی جهانی به نفع خود را مشاهده کرده‌اند.
نیویورک تایمز مدعی است: یک هفته قبل از حمله حماس به اسرائیل، وزارت امور خارجه در گزارشی هشدار داد که چین از «روش‌های فریبنده و قهری» برای تحت تاثیر قرار دادن افکار جهانی در پشت جهان بینی خود استفاده می‌کند. از زمان شروع جنگ، چین خود را به عنوان یک صلح‌جوی بی‌طرف نشان می‌دهد، در حالی که مقامات این کشور ایالات متحده را به عنوان یک جنگ‌طلب قهاری که دچار «شکست استراتژیک در خاورمیانه» شده است، نشان داده‌اند.
این روزنامه همچنین مدعی است: گزارش‌های مقامات روسیه و رسانه‌های دولتی این احساس را به اشتراک گذاشته‌اند که بسیاری از حساب‌های طرفدار کرملین در تلگرام پس از ۷ اکتبر به طور ناگهانی از محتوای مربوط به جنگ در اوکراین به پست انحصاری در اسرائیل تغییر یافتند.
در پایان این یادداشت عنوان شده است: مایکل دوران، یکی از مقامات سابق کاخ سفید و پنتاگون که اکنون مدیر مرکز صلح و امنیت خاورمیانه در مؤسسه ‌هادسون است، گفت: «آنها در یک درگیری و یک رقابت ژئواستراتژیک با ایالات متحده هستند. و آنها می‌دانند که وقتی اسرائیل، متحد اصلی ایالات متحده در خاورمیانه (غرب آسیا) درگیر چنین جنگی می‌شود، ایالات متحده را تضعیف می‌کند.»