مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ می‌گوید: ایران در پشت تمام اتفاقات در خاورمیانه از جمله جنگ جاری میان اسرائیل و حماس است.

ژنرال مک ‌مستر: ایران مصمم به نابودی اسرائیل و اخراج آمریکا از منطقه است

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ می‌گوید: ایران در پشت تمام اتفاقات در خاورمیانه از جمله جنگ جاری میان اسرائیل و حماس است.
 

ژنرال مک‌مستر در گفت‌و‌گو با هفته‌نامۀ فرانسوی «اکسپرس» اظهار کرد: جمهوری اسلامی برای اشاعه این جنگ در منطقه، به زودی حملات پراکندۀ حزب‌الله را در مرزهای شمالی اسرائیل به عملیات منظم تبدیل خواهد کرد. بعد از آن حوثی‌های یمن از طریق تنگۀ باب‌المندب، امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را به خطر خواهند انداخت و در آخر، منافع و مواضع آمریکا در عراق و سوریه هدف حمله قرار خواهند گرفت. هدف نهائی ایران، نابود کردن اسرائیل پس از بیرون راندن آمریکا از منطقه است.
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: میان روسیه، ایران و چین هماهنگی وجود دارد. آنها مصمم هستند که نظم جهانی را به سود رژیم‌های اقتدارگرا تغییر بدهند. مقامات این کشور‌ها در بیانیۀ مشترکی که در فوریه ۲۰۲۲ منتشر کردند، گفتند که «دورۀ غرب به پایان رسیده و اکنون آنها هدایت جهان را در دست دارند.».
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، به اوضاع کنونی خاورمیانه پرداخته و گفته است: بدترین سناریویی که در انتظار خاورمیانه است گسترش جنگ به یاری نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان و حتی توسط حماس در اراضی فلسطینی است. به گمان من حکومت ایران برای اشاعه جنگ در منطقه به زودی حملات پراکندۀ حزب‌الله را در مرزهای شمالی اسرائیل به عملیات منظم تبدیل خواهد کرد. بعد از آن حوثی‌های یمن از طریق تنگۀ باب‌المندب امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را به خطر خواهند انداخت و در آخر منافع و مواضع آمریکا در عراق و سوریه هدف حمله قرار خواهند گرفت.
وی می‌افزاید: پاسخ نظامی به ایران را نباید منتفی دانست، زیرا این کشور، هم اکنون در جنگ علیه ماست و در پس تمام اتفاقات خاورمیانه است.
وی در ادامه، راهبرد جمهوری اسلامی ایران را در منطقه، نه دفاعی که تهاجمی دانسته و هدف نهائی پس از بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه را نابود کردن اسرائیل دانست و گفت: این دو هدف در صدر اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است.
ژنرال مک مستر در ادامه افزوده که کشورهای غربی شاید صرفاً شاهد شروع این کارزار از سوی ایران باشند و متاسفانه کشورهای غربی طوری رفتار می‌کنند که انگار جمهوری اسلامی ایران، کانون اصلی مسئله در خاورمیانه نیست.
هفته نامه اکسپرس همچنین در تحلیل دیگری به قلم « ژیل کپل» اسلام‌شناس و کارشناس مسائل جهان عرب نوشت: سخنرانی سوم نوامبر سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، اعلان یک منازعه جهانی بود. اغلب تحلیلگران به عمق پیام سخنان نصرالله پی نبردند در حالی که او در سخنان خود چارچوب نبردی را تعیین کرد که قرار است «محور مقاومت»، یعنی حکومت تهران و حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای همسو با جمهوری اسلامی علیه «دشمن» هدایت کنند. این «دشمن» فقط به اسرائیل محدود نمی‌شود، بلکه در برگیرندۀ آمریکا و غرب استعمارگر است. هدف دیگر سخنان نصرالله، جاانداختن روایت ایدئولوژیک تهران از نبرد با «دشمن» در اذهان مسلمانان و در مقابل سیاستمدارانی است که با اسرائیل سازش کرده‌اند.
هدف سخنرانی سوم نوامبر نصرالله نه گشایش جبهۀ جدید جنگ در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان، بلکه گشایش جبهۀ جنگ  در مقیاس خاورمیانه و جهان است.
پیش درآمد حملۀ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، جلسات متعدد هماهنگی در بیروت و دیگر جاها میان حزب‌الله، حماس و نیروی قدس سپاه پاسداران است. نیروی قدس، تنها نیرویی است که به لحاظ لجستیکی قادر است وسایل الکترونیکی پیشرفته را برای خنثی کردن موانع مرزی در غزه خنثی کند.
حزب‌الله قصد دارد «محور مقاومت» را به عنوان طرف اصلی گفت‌وگو در خاورمیانه تحمیل کند.