دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به افزایش تهدیدات زیستی آمریکا، از تقویت سیستم‌های پدافند هوائی روسیه در مناطق ناحیه فدرال مرکزی خبر داد و گفت: با هدف پیشگیری از خطرات گلوله‌ها با اورانیوم ضعیف شده، انبار آنها در اوکراین را هدف قرار می‌دهیم.

مسکو تاکید کرد سلاح‌های با اورانیوم ضعیف شده اوکراین هدف قرار می‌گیرند

 

دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به افزایش تهدیدات زیستی آمریکا، از تقویت سیستم‌های پدافند هوائی روسیه در مناطق ناحیه فدرال مرکزی خبر داد و گفت: با هدف پیشگیری از خطرات گلوله‌ها با اورانیوم ضعیف شده، انبار آنها در اوکراین را هدف قرار می‌دهیم.

طی نزدیک به ۲ سالی که از جنگ اوکراین می‌گذرد غرب در این جنگ نیابتی برای پیروزی کیف بر روسیه انواع تسلیحات و تجهیزات را روانه اوکراین کرده‌اند. حتی طی ماه‌های اخیر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی سلاح‌های ممنوعه‌ای مثل بمب‌های خوشه‌ای و بمب‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده نیز به کیف ارسال کرده‌اند. اما هیچ کدام از این تسلیحات اهدایی قادر به تغییر زمین بازی به نفع اوکراین نبوده است و شکست سنگین کیف در ضد حمله تابستان گذشته همه امیدهای غرب را برای پیروزی اوکراین به یاس مبدل کرده است.
گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکا از تسلیحات بیولوژیک نیز در جنگ اوکراین استفاده می‌کند. در همین راستا دبیر شورای امنیت روسیه در جلسه‌ای با اشاره به تداوم اجرای برنامه‌های نظامی-زیستی آمریکا برای ایجاد عوامل بیماری‌زای مصنوعی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها و واکسن‌ها، اعلام کرد که چنین اقداماتی زمینه را برای احتمال ظهور بیماری‌های همه‌گیر جدید فراهم می‌کند.
وی خطر اصلی درخصوص امنیت زیستی مناطق ناحیه فدرال روسیه را مرتبط با فعالیت‌های آمریکا در اوکراین دانست. به گفته وی واشنگتن شبکه‌ای از آزمایشگاه‌ها را در اطراف فدراسیون روسیه مستقر کرده است که در آنها آزمایش‌هایی را با مختصات زیستی مردم اسلاو انجام می‌دهد. به گزارش فارس وی ضمن اشاره به هشدارهای مکرر روسیه درباره عواقب فاجعه‌بار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده ارائه شده به اوکراین توسط غرب، توضیح داد که استفاده از آنها برای چندین دهه به سلامت انسان و طبیعت چه در اوکراین و چه در اروپا آسیب می‌رساند.
این مقام امنیتی روس تصریح کرد: «به هشدارهای ما توجهی نشد. در نتیجه انهدام انبارهای تسلیحات حاوی گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده که توسط آنگلوساکسون‌ها به اوکراین داده شده بود، برای چندین ماه اروپایی‌ها افزایش تشعشعات را در کشورهای خود ثبت کردند» طبق این گزارش، پاتروشف اظهار داشت که هفته گذشته کمیته خطر تشعشع در اروپا به افزایش میزان ذرات اورانیوم در هوا در جنوب شرقی انگلیس در نتیجه حرکت توده‌های هوائی از غرب اوکراین اشاره کرد.
به نوشته اسپوتنیک، وی در ادامه افزود: «این به صراحت نشان می‌دهد که نخبگان سیاسی کشورهای غربی که به رژیم اوکراین سلاح می‌رسانند، اصلاً نگران ایمنی و سلامت جمعیت خود نیستند» پاتروشف همچنین گفت که احتمال توسل اوکراین به تسلیحات بیولوژیک برای خرابکاری علیه روسیه، در حال افزایش است.
اذعان دبیرکل ناتو به دشواری جنگ
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اذعان کرد که جنگ در اوکراین دشوارتر از چیزی است که این سازمان انتظارش را داشت. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، استولتنبرگ پنجشنبه در کنفرانسی خبری در بروکسل اظهار کرد: باید درک کنیم که اوضاع در میدان جنگ دشوار است. روسیه برنامه‌ای برای صلح ندارد و برای جنگ بیشتر برنامه‌ریزی می‌کند.
وی افزود: ما شاهد تلاش روسیه برای انجام عملیات تهاجمی مثلا در اطراف «آودیفوکا» هستیم. اوضاع در میدان جنگ دشوارتر از چیزی است که انتظار داشتیم. اما این به معنای عدم حمایت از اوکراین نیست بلکه به معنای حمایت بیشتر است. نباید اجازه بدهیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیروز شود. استولتنبرگ جمعه گذشته نیز گفته بود: پس از خروج روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا همه مکانیسم‌های اصلی کنترل تسلیحات از بین رفته‌اند، بنابراین پیمان آتلانتیک شمالی باید تقویت شود. گفتنی است علی‌رغم اظهارات دبیرکل ناتو مبنی بر ادامه کمک‌ها به اوکراین طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها گزارش دادند که اروپا و آمریکا بعد از ناامیدی از پیروزی کیف در جنگ، به دنبال جایگزینی زلنسکی با فردی هستند که شهامت سازش با روسیه را داشته باشند.