نشست گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و شورای فدراسیون روسیه شامگاه پنج‌شنبه در مسکو با طرح مباحثی درباره تجارب ایران در گذر از تحریم‌ها، لزوم تقویت تلاش‌ها برای توقف کشتار غیرنظامیان در فلسطین و لزوم تسهیل ورود شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های روسیه همراه بود.
 
نشست گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و شورای فدراسیون روسیه شامگاه پنج‌شنبه در مسکو با طرح مباحثی درباره تجارب ایران در گذر از تحریم‌ها، لزوم تقویت تلاش‌ها برای توقف کشتار غیرنظامیان در فلسطین و لزوم تسهیل ورود شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های روسیه همراه بود.
 

 
 
در این نشست که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و دیمیتری واسیلنکو رئیس گروه دوستی با ایران در شورای فدراسیون روسیه بر توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کردند.
در این نشست، برخی اعضای شورای فدراسیون روسیه ضمن تمجید ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه، به تحریم‌های غرب علیه روسیه اشاره و بر بهره‌مندی از تجارب ایران در این عرصه تأکید کردند.
رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: تجربیات ایران در حدود چهار دهه مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب به آسانی به دست نیامده است اما ایران، آمادگی انتقال تجربیات خود در این عرصه به کشور روسیه است.
یوسف داوودی نماینده سراب در مجلس نیز گفت: مجلس شورای اسلامی پیش از این با تصویب قوانینی در حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و مقابله به مثل با کشورهای وضع‌کننده و مجری تحریم‌ها، سعی در خنثی‌کردن تحریم‌ها و تبدیل آنها به فرصتی برای رشد و توسعه کشور داشته است.
سید البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس هم خطاب به اعضای شورای فدراسیون روسیه حاضر در این نشست گفت که در رأس همه برنامه‌ها برای مقابله با تحریم‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت درونی و مردم ایران بوده است و در این میان، همکاری کشورهای منطقه، می‌تواند مانع از به هدف رسیدن فشارهای غرب علیه ملت‌های منطقه شود و ملت‌های منطقه را در گذر از مشکلات فرارو یاری دهد.
غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر، رامیان و فندرسک در مجلس نیز در این نشست گفت: تحریم علیه هر کشور آزاد و مستقلی که بخواهد در جهان از حق و حقوق خود دفاع کند، محکوم است. وی یادآور شد: تحریم‌ها موجب ایجاد فرصت‌هایی برای کشورهای تحت تحریم برای تکیه بر توانمندی‌های داخلی خواهد شد.
قدرت‌الله حمزه شلمزاری نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس و دولت ایران برای خنثی‌‌سازی تحریم‌ها به صورت جهادی پیگیر تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت و پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن، تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی هستند و در این مسیر گام برمی‌دارند.
در این نشست، اعضای هیئت دوستی پارلمانی ایران و روسیه از مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وجود برخی مشکلات و معطلی‌ها در ورود شهروندان ایرانی در قالب‌های تجار، دانشجو و گردشگر به خاک روسیه، رفع این مشکلات را خواستار شدند.
واسیلنکو رئیس گروه دوستی با ایران در شورای فدراسیون روسیه نیز با بیان اینکه احترام زیادی برای شهروندان ایران قائل هستیم، قول پیگیری برای رفع این مشکل در مجموعه‌های مرتبط در کشور روسیه را مطرح کرد.
موضوع فلسطین و ضرورت پایان کشتار مردم مظلوم غزه توسط ماشین کشتار رژیم صهیونیستی از دیگر مباحث مطرح در این نشست بود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در این باره گفت:‌ یکی از موضوعاتی که ملت‌ها از دولت‌ها جلوتر هستند، مسئله موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین است، در شرایطی که صهیونیست‌ها در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان به نام غزه، آب، غذا و دارو و دیگر امکانات حیاتی را بر مردم غزه قطع کرده‌اند و به جای آن بمب و گلوله روانه این سرزمین‌ می‌کنند.
رضایی با ابراز خرسندی از نزدیکی مواضع ایران و روسیه در موضوع فلسطین گفت: اخیرا آقای پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مواضع ما و ایران درخصوص زمینه شکل‌گیری حوادث اخیر در غزه، یکسان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مواضع انسانی و بشردوستانه روسیه در موضوع فلسطین اظهار داشت: شما در کنار مظلومانی ایستادید که ۷۵ سال است صهیونیست‌ها به پشتوانه آمریکایی‌ها بر آنها ظلم می‌کنند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینکه زمان آن فرارسیده است که اقدام عملی علیه وحشی‌گری و آدم‌کشی صهیونیست‌ها صورت گیرد، یادآور شد: برخی کشورها، سفارت‌خانه‌های اسرائیل را بسته‌اند و برخی هم سفارت‌خانه‌های خود را در سرزمین‌های اشغالی تعطیل کرده‌اند و در روابط اقتصادی خود با اسرائیل تجدیدنظر کرده‌اند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در ادامه تداوم همکاری‌های دو کشور در زمینه استقرار صلح و ثبات در سوریه را خواستار شد.
در این نشست، شماری از اعضای شورای فدراسیون روسیه نیز به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه توسعه مناسبات با ایران پرداختند.
«ابراهیم رضایی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با همراهی شماری از اعضای این گروه دوستی چهارشنبه به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات سیاسی و پارلمانی روسیه و بنا به دعوت رسمی «ولادیمیر واسیلیف» رئیس فراکسیون «روسیه واحد» و رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران در دومای دولتی به مسکو سفر کرده است.
به گزارش فارس، گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی در این سفر نشست‌های جداگانه‌ای با گروه‌های دوستی پارلمانی روسیه با ایران در دومای دولتی و شورای فدراسیون روسیه داشت. دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امور خارجه روسیه و برگزاری نشست با اعضای کمیته صنعت و تجارت دومای دولتی، برخی دیگر از برنامه‌های این هیئت در سفر به مسکو بود.