پایگاه خبری تحلیلی هیل در گزارشی از ست کراپسی (تحلیلگر نومحافظه‌کار، مؤسس و رئیس موسسه یورک‌تاون و افسر نیروی دریایی و معاون وزیر نیروی دریایی آمریکا و نویسنده کتاب «می‌دی» و «دریایی‌بودن») و شای خطیری (معاون توسعه و عضو ارشد موسسه یورک‌تاون) در روز 25 نوامبر 4آذر ماه به منازعه ایران و آمریکا پس از جنگ غزه پرداخته است و عنوان می‌دارد: حملات هوائی آمریکا و استقرار دو ناو گروه هواپیمابر‌،هیچ یک در بازدارندگی یا اجبار ایران موفق نبوده است.

ایران در رسانه های جهان هیل: چهل و پنج سال تحریم در بازداندگی آمریکا مقابل ایران کاملاً ناکام بوده است

 

پایگاه خبری تحلیلی هیل در گزارشی از ست کراپسی (تحلیلگر نومحافظه‌کار، مؤسس و رئیس موسسه یورک‌تاون و افسر نیروی دریایی و معاون وزیر نیروی دریایی آمریکا و نویسنده کتاب «می‌دی» و «دریایی‌بودن») و شای خطیری (معاون توسعه و عضو ارشد موسسه یورک‌تاون) در روز ۲۵ نوامبر ۴آذر ماه به منازعه ایران و آمریکا پس از جنگ غزه پرداخته است و عنوان می‌دارد: حملات هوائی آمریکا و استقرار دو ناو گروه هواپیمابر‌،هیچ یک در بازدارندگی یا اجبار ایران موفق نبوده است.

 

هیل اظهار می‌دارد: در ۲۱ نوامبر، وزارت دفاع دور چهارم حملات تلافی جویانه علیه شبه نظامیان در خاورمیانه(غرب آسیا) را تایید کرد که ۶۶ بار در طول ماه گذشته به ایالات متحده حمله کرده و ۶۲ پرسنل نظامی ایالات متحده را مجروح کرده بودند. با توجه به الگوی درگیری و سه حمله قبلی، این امر تهران را منصرف نخواهد کرد.
این پایگاه آمریکایی اظهار می‌دارد: دور اول حملات در ۲۶ اکتبر، پس از حملات نیروهای مورد حمایت ایران که باعث مجروح شدن ۲۱ نفر شد و مرگ یک پیمانکار بر اثر سکته قلبی در هنگام هشدار برای حمله هوائی در عراق بود. پنتاگون در ۶ نوامبر گزارش داد که نیروهای محورمقاومت از ۱۷ اکتبر ۳۸ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند. ۴۵ نظامی آمریکایی در مجموع مجروح شدند. دولت در ۸ نوامبر به این نیروها حمله کرد، اما این اقدام تلافی جویانه به وضوح نتوانست ایران را بازدارد.پنج روز بعد، پنتاگون تایید کرد که این تعداد به ۴۶ نفر افزایش یافته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند. از مجموع ۵۶ سرباز مجروح، ۲۲ نفر دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند. با این حال، علی‌رغم شکست اولیه در بازدارندگی ایران با حمله به نیروهای نیابتی‌اش، دولت بار دیگر در ۱۳ نوامبر به نیروهای نیابتی ایران حمله کرد که همچنین نتوانست به هدف بازدارنده خود دست یابد.با این حال، حملات و جراحات ادامه یافت و باعث شد که جدیدترین، چهارمین دور حملات مشابه انجام شود. همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، با این وجود، حملات نیابتی ایران هر روز ادامه دارد.
هیل در ادامه می‌افزاید: اِعمال بازدارندگی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دولت بایدن دارایی‌های استراتژیک جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد. در غیر این صورت، استراتژی ایران برای ایجاد شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل می‌تواند موفق باشد.
بازدارندگی نیازمند عزم و توانمندی است. ایران از آمریکا علی‌رغم توانایی‌هایش ترسی ندارد. بنابراین، زمانی که اسرائیل عملیات نظامی علیه ایران در سوریه و عراق و عملیات‌های مخفی علیه تاسیسات هسته‌ای انجام می‌دهد، ایران نیز به نوبه خود نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه(غرب آسیا) در جنگ نیابتی دوگانه خود با اسرائیل هدف قرار می‌دهد. برای بازدارندگی اسرائیل، ایران از نیروهای نیابتی خود برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده استفاده کرده است و انتظار دارد که دولت ایالات متحده به نوبه خود بر اسرائیل برای کاهش تنش فشار بیاورد. به زبان ساده، آمریکا نماینده ایران برای انتقام از اسرائیل شده است.
هیل مدعی شد: به گفته نیویورک تایمز، دولت در تابستان با ایران به تفاهم رسید که در ازای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، ایران حملات نیابتی خود را متوقف خواهد کرد. ایران تا زمان آزادی دارایی‌های مسدود شده در قبضه قطر و آغاز جنگ غزه به این توافق پایبند بود. از آن زمان به بعد حملات خود را تشدید کرده است.
این رسانه آمریکایی اذعان می‌دارد: علاوه‌بر چهار دور حمله هوایی، دولت بایدن دو گروه حمله ناو هواپیمابر را در منطقه مستقر کرده است. هیچ یک از این اقدامات نیابتی ایران را منصرف نکرده است. بلکه تعداد حملات افزایش یافته است. ایران به تشدید ادامه خواهد داد و دولت ایالات متحده را با سه گزینه باقی می‌گذارد: موافقت با خواسته‌های جمهوری اسلامی برای توقف حملات، هیچ تغییری انجام ندهید و به تحمل حملات ادامه دهید، یا تشدید واکنش تلافی جویانه برای توقف ایران. آیا ایران می‌تواند در فشار دادن دولت بایدن برای درخواست از اسرائیل برای توقف عملیات در غزه برای پایان دادن به حملات فزاینده علیه پرسنل نظامی ایالات متحده موفق شود؟
هیل همچنین اذعان می‌دارد: با این حال، بازدارندگی با مجازات امکان‌پذیر است. ایالات متحده هرگز در بازدارندگی یا اجبار ایران با تنبیه نیروهای نیابتی خود موفق نبوده است.
در ادامه این یادداشت علی رغم لفاظی‌ها و تهدید‌های بی‌ارزش، بار دیگر اذعان شده است: نشان دادن عزم نظامی با مجازات مستقیم و شدید ایران، این کشور را مجبور می‌کند تا استراتژی خود را به شدت تغییر دهد. چهل و پنج سال تحریم، توانایی‌های جمهوری اسلامی را محدود کرده است، اما در بازدارندگی آن کاملاً ناکام مانده است.
هیل مدعی است: اگر ایالات متحده بازدارندگی را اعمال نکند، جمهوری اسلامی به تشدید حملات نیابتی خود ادامه خواهد داد و از ترس اسرائیل از یک جبهه نظامی جدید سوءاستفاده می‌کند و احتمالاً در ایجاد شکاف بین واشنگتن و تل‌آویو موفق خواهد شد.