یووال ایلون، سرتیپ سابق ارتش رژیم صهیونیستی در برنامه‌ای در مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) اسرائیل به تهدید جدید برای این رژیم توسط یمن و نقش باب المندب در اقتصاد جهانی پرداخته است.
 
یووال ایلون، سرتیپ سابق ارتش رژیم صهیونیستی در برنامه‌ای در مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) اسرائیل به تهدید جدید برای این رژیم توسط یمن و نقش باب المندب در اقتصاد جهانی پرداخته است. وی در این نشست عنوان می‌دارد: مسیرهای جهانی کشتیرانی در واقع جایی هستند که تجارت جهانی، یا اقتصاد جهانی آنجا رقم می‌خورد. امروز تمام زنجیره کالای دنیا را در مسیرهای کشتیرانی در دریا مشاهده می‌کنیم. یک لحظه به نقشه جهانی توجه داشته باشید که بر منطقه دریا سرخ متمرکز است.
 

 

 

 سرویس سیاسی-
 هر چیزی که از خاور دور به اروپا و ایالات متحده حمل می‌شود، از طریق این گذرگاه‌ها عبور می‌کند که در اصطلاح تخصصی به آنها «چک پوینت» می‌گویند. فرقی هم نمی‌کند کشتی چه چیزی حمل کند، لوله اکسیژن اقتصاد جهانی است. چون همه چیز از دریا عبور می‌کند. امروز بین ۸۵ تا ۹۰ درصد کالاها در جهان روی امواج دریا حمل می‌شود. فرض بکنید یک کشتی از خاور دور حرکت می‌کند و باید به اروپا برود، این کشتی از دریای عرب حرکت می‌کند، اگر بخواهد به سمت خلیج‌فارس برود مجبور است از تنگه هرمز عبور کند که یک چک پوینت قابل توجه است. بعد باید از باب المندب عبور کند، سپس کانال سوئز و اگر بخواهد به آمریکا برود، باید از جبل الطارق رد بشود یا وارد اروپا بشود و این مسیر دو طرفه است. 
ایلون همچنین می‌گوید: اگر مسیرهای کشتیرانی مورد تهدید قرار بگیرند، مثلا در منطقه باب المندب، این مسئله برای سواحل شرقی ایالات متحده جهت دریافت کالا از خاور دور مشکل ایجاد می‌کند، پس این یک مثال عالی برای اهمیت زنجیره تامین دریایی است.
وی در ادعایی واهی اظهار می‌دارد: اگر این را در منطقه خودمان؛ خاورمیانه ببینیم، این جدید نیست که مسیرهای کشتیرانی مورد تهدید قرار بگیرند. ایرانی‌ها سال‌هاست که مسیرهای کشتیرانی را تهدید می‌کنند. این را در تنگه هرمز به شکل یک موج سینوسی مشاهده می‌کنیم که در اثر فشاری که ایرانی‌ها می‌خواهند در این منطقه بیاورند، بالا و پایین می‌رود. آنها مشخصا این فشار را مورد توجه چه کسی می‌کنند؟ بستگی دارد زمانی که جنگ نفتی مؤلفه اصلی باشد، آنها کشتی‌های حامل سوخت را تهدید می‌کنند. زمانی که با دنیای غرب اصطکاک داشته باشند، اساسا کشتی‌های غربی را مورد تهدید قرار می‌دهند. ما تلاش برای توقیف کشتی‌ها در تنگه هرمز و چسباندن مین روی کشتی‌های غربی را به خاطر داریم. بنابراین تروریسم(!) دریایی که ایران اعمال می‌کند و حوثی‌ها در دریای سرخ به شکلی آن را بازتاب می‌دهند چیز جدیدی نیست.  وی در ارتباط با قدرت مبارزان انصارالله یمن خاطرنشان می‌کند: حوثی‌ها یک ارتش خیلی قابل توجه هستند. به قول معروف اگر چیزی را با چشم نبینیم آن را فراموش نمی‌کنیم. به همین خاطر در اسرائیل شاید برای اولین بار است که این را می‌شنویم. اجازه دهید کمی با اعداد صحبت کنیم. فاصله شمالی‌ترین نقطه‌ای که از آن می‌توانند به سواحل جنوبی اسرائیل شلیک کنند، چقدر است؟ کمی بیشتر از هزار کیلومتر. می‌خواهم یادآوری کنم که این حوثی‌ها بودند که به تاسیسات نفتی عربستان در آرامکو حمله کردند و منجر به خسارات شدیدی شدند.
وی همچنین اذعان داشت: این یک ارتش قوی است و اگر آن را با حزب‌الله مقایسه کنیم، دست‌کمی از حزب‌الله ندارد و حتی بهتر است ببینید مگر چند کشور در دنیا قادر هستند تا در این مسافت موشک یا پهپاد شلیک کنند؟ و به میزان زیادی هم موفق شوند؟ یعنی آنها یک ارتش جدی هستند و باید آن‌ها را جدی بگیریم. این سازمان توسط ایران تامین و هدایت می‌شود، البته انگیزه و برنامه کاری خودش را دارد و موفق شده است در یمن به خوبی استحکام پیدا کند.