قیمت جهانی نفت در اثر تهدید‌های مؤثر مقاومت یمن علیه رژیم صهیونیستی، ظرف سه روز چهار دلار افزایش یافت. شبکه دولتی انگلیس می‌گوید این روند افزایشی نگران‌کننده است.

 

قیمت جهانی نفت در اثر تهدید‌های مؤثر مقاومت یمن علیه رژیم صهیونیستی، ظرف سه روز چهار دلار افزایش یافت. شبکه دولتی انگلیس می‌گوید این روند افزایشی نگران‌کننده است. وب‌سایت بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: با حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نفت افزایش یافته است. روز جمعه هر بشکه نفت برنت حدود ۷۵ دلار معامله می‌شد که دوشنبه به بالای ۷۹ دلار هم رسید. در معاملات سه‌شنبه، این نرخ قیمت به زیر ۷۸ دلار رسید و فعالان بازار نفت چشم به تحولات سیاسی دوخته‌اند.
دریای سرخ یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال نفت و گاز مایع و کالا در جهان است؛ گفته می‌شود حدود ۱۲ تا ۱۵درصد از ترافیک جهانی حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز عبور می‌کند؛ کانالی که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند و کوتاه‌ترین مسیر حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا به‌شمار می‌رود.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، چندین شرکت بین‌المللی انتقال کالا از طریق دریای سرخ را متوقف کردند یا مسیر خود را تغییر دادند. شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک که دومین شرکت حمل‌ونقل دریایی در جهان است، می‌گوید مسیرهای دیگر نظیر «دماغه امید نیک» در جنوب آفریقا را برای انتقال کالا برگزیده است. شرکت نفتی «بی‌پی» بریتانیا اعلام کرد که در اقدامی «موقت» تمام محموله‌های نفت خام از طریق این مسیر را متوقف می‌کند.
همچنین شرکت «اورگرین»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان هم اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی محموله‌های اسرائیلی را از طریق دریای سرخ حمل نخواهد کرد. شرکت آلمانی «دانون» که در زمینه عرضه مواد غذایی فعال است، گفته بیشتر محموله‌ها به دلیل تغییر مسیر دیرتر به مقصد خواهند رسید. شرکت نفتی «اکوینور» نروژ هم از تغییر مسیر نفتکش‌های خود خبر داده است.
تحولات اخیر باعث شده ایالات متحده عملیات دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کند؛ که البته بریتانیا، فرانسه، کانادا، بحرین، نروژ و اسپانیا هم این کشور را همراهی می‌کنند. حوثی‌ها می‌گویند که کشتی‌هایی که به سوی اسرائیل می‌روند را هدف قرار می‌دهند.
بی‌بی‌سی درباره «نگرانی‌های جانبی در صورت گرانی قیمت نفت» هم نوشت: نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نفت و بالا رفتن هزینه‌ها حمل‌ونقل دریایی به دلیل افزایش طول مسیر به نگرانی‌های بیشتری هم دامن زده است؛ از جمله احتمال بالا رفتن نرخ تورم که کشورهای اروپایی درصدد کنترل آن هستند. نرخ تورم پس از حمله روسیه به اوکراین منجر به بالا رفتن قیمت انرژی و طبیعتا به تورم دامن زد که به شدت کشورهای غربی را متأثر کرد؛ هرچند طی ماه‌های اخیر این روند شاهد کاهش بوده است. طی روزهای اخیر هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی از طریق دریای سرخ با تشدید حملات افزایش یافته است. بعضی تخمین‌ها حاکی از آن است که ظرف همین چند روز نرخ بیمه افزایش یافته که با احتساب تخفیف‌های مختلف، به معنی ده‌ها هزار دلار هزینه اضافی فقط برای یک سفر هفت‌روزه است.
بازار نفت پس از آغاز حمله حماس به اسرائیل و با نگرانی‌ها از احتمال درگیر شدن کشورهای دیگر منطقه به این جنگ شاهد تلاطم بوده؛ در مقاطعی پس از آغاز این جنگ قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای ۹۰ دلار هم رسید اما پس از مدتی قیمت‌ها فروکش کرد. دو طرف درگیر در جنگ تولیدکننده عمده نفت نیستند اما در منطقه خاورمیانه تولیدکنندگان بزرگ نفت حضور دارند.
اتفاقات اخیر در دریای سرخ در حالی ‌است که صادرکنندگان بزرگ نفت در قالب «اوپک‌پلاس» درصدد کاهش سقف تولید در سال آینده میلادی هستند که حتی پیش از تحولات اخیر هم باعث نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده بود.