روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از دیوید سنگر (خبرنگار ارشد کاخ سفید و امنیت ملی این روزنامه)، جولیان بارنز(خبرنگار حوزه آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و مسائل امنیتی بین‌المللی نیویورک تایمز)، ویویان یی (خبرنگار خاورمیانه و شمال آفریقا این روزنامه مستقر در قاهره) و آلیسا جی روبین (رئیس دفتر سابق تایمز در پاریس و خبرنگار ارشد حوزه تغییرات اقلیمی) در روز 14 ژانویه به نبرد پنهان ایران و آمریکا در خاورمیانه می‌پردازد
 
نیویورک تایمز: ایرانی‌ها معتقدند تشدید درگیری
 هزینه‌ها را برای غرب افزایش می‌دهد
 
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از دیوید سنگر (خبرنگار ارشد کاخ سفید و امنیت ملی این روزنامه)، جولیان بارنز(خبرنگار حوزه آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و مسائل امنیتی بین‌المللی نیویورک تایمز)، ویویان یی (خبرنگار خاورمیانه و شمال آفریقا این روزنامه مستقر در قاهره) و آلیسا جی روبین (رئیس دفتر سابق تایمز در پاریس و خبرنگار ارشد حوزه تغییرات اقلیمی) در روز ۱۴ ژانویه به نبرد پنهان ایران و آمریکا در خاورمیانه می‌پردازد و عنوان می‌دارد: ایران می‌خواهد بدون اینکه مستقیماً با ایالات متحده یا اسرائیل مقابله کند، عضله‌های خود را منعطف کند، اما این استراتژی محتاطانه در معرض اشتباه محاسباتی از همه طرف است. نیویورک تایمز می‌افزاید: علی‌رغم همه نگرانی‌ها از وقوع جنگ در خاورمیانه که می‌تواند ایالات متحده، اسرائیل و ایران را به نبرد مستقیم بکشاند، یکی از ویژگی‌های عجیب درگیری تاکنون مراقبت انجام شده- هم در تهران و هم در واشنگتن- اجتناب از قرار دادن نیروهایشان در رویارویی مستقیم است. 
این روزنامه عنوان می‌دارد: دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی و دیگر مقامات می‌گویند که هیچ کس نمی‌داند این درگیری تا کی ادامه خواهد داشت. اما با گذشت ۱۰۰ روز از درگیری، ارزیابی اکثر بازیگران کلیدی این است که ایران نیروهای نیابتی خود را برای ایجاد دردسر برای ارتش آمریکا و فشار بر اسرائیل و غرب در عراق، سوریه، لبنان و خطوط کشتیرانی دریای سرخ تحریک کرده است. 
این ظریف‌ترین رقص (عملکردی) است که مملو از نشانه‌های مویرگی، حملات و کنش انکارناپذیر است. 
تایمز می‌افزاید: در حالی که تهران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم خود را به شدت افزایش داده است، و این نگرانی را افزایش داده است که ممکن است دوباره به سمت توانایی ساخت چندین سلاح هسته‌ای حرکت کند، اما با احتیاط درست زیر آستانه سوخت با درجه بمب نگه داشته است. 
این روزنامه همچنین اظهار می‌دارد: چندین روز پیش ایالات متحده تأسیسات پرتاب، رادار و انبارهای تسلیحات حوثی‌ها را در یمن خارج کرد، پس از تلگراف (اعلام) واضح مقاصد خود، شبانه حمله کرد و از هدف قرار دادن رهبری حوثی‌ها در پشت حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ اجتناب کرد.
ایالات متحده نیز تلاش کرده است که درگیری را مهار کند.
اما تاریخ مملو از تلاش‌های ناموفق برای دور نگه‌داشتن نیروهای آمریکایی از درگیری‌هایی است که در نیمی از جهان دورتر بودند و کنترل آنها را از دست می‌دادند، همان‌طور که با ورود ایالات متحده به جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷، جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱، کره در سال ۱۹۵۰ و ویتنام مشخص شد.‌، به تدریج، در دهه ۱۹۶۰٫ تصادفات، ترورها، کشتی‌های غرق‌شده و سیستم‌های هدایت نادرست همگی می‌توانند دقیق‌ترین استراتژی را تضعیف کنند. نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: در اوکراین مجموعه‌ای از محدودیت‌های ناگفته مشابه کارساز بوده است. در اوایل، آقای بایدن به ارتش دستور داد تا هر کاری که می‌تواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد، تا زمانی که نیروهای آمریکایی مستقیماً با روسیه، چه در زمین، چه در هوا یا در دریای سیاه مقابله نکنند. او همچنین دستور داد که اوکراینی‌ها از سلاح‌های آمریکایی علیه اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده نکنند. اما مسکو و واشنگتن سابقه‌ای نزدیک به ۸۰ ساله در ارسال سیگنال جنگ سرد داشتند که پس از بحران موشکی کوبا مملو از خطوط تماس بود. با ایران نه تاریخچه وجود دارد و نه ارتباط مستقیمی برای اطمینان از اینکه تشدید کنترل شده همچنان کنترل شده است.
این روزنامه مدعی است: مقامات اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه‌ها می‌گویند که هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که رهبران ارشد ایران (اعم از فرمانده نیروی نخبه قدس یا رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای ) دستور حملات اخیر حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را صادر کرده باشند. اما شکی نیست که ایران از اقدامات حوثی‌ها حمایت کرده است، و مقامات آمریکایی گفتند که ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که مقامات ایرانی معتقدند تشدید درگیری هزینه‌ها را برای غرب افزایش می‌دهد- بدون اینکه خطر یک جنگ گسترده‌تر را تهدید کند.
نیویورک تایمز تصریح کرد: کاخ سفید اطلاعاتی را از طبقه‌بندی خارج کرده است که می‌گوید نشان می‌دهد ایران به حوثی‌ها تسلیحات می‌دهد، اگرچه به نظر می‌رسد که حوثی‌ها به طور فزاینده‌ای قادر به ساخت بسیاری از تسلیحات خود از جمله پهپادهای مونتاژ شده از قطعات به دست آمده از چین و سایر تامین کنندگان هستند. مقامات آمریکایی معتقدند کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی داده‌های هدف‌گیری را ارائه می‌کنند. مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند اما آژانس‌های جاسوسی آمریکا بر این باورند که حوثی‌ها یک سازمان مستقل هستند و ایران عملیات‌های روزانه آنها را دیکته نمی‌کند.
این روزنامه چاپ نیویورک می‌افزاید: سؤالی که در دل همه اینها وجود دارد این است: اقدامات این گروه‌های نیابتی تا چه حد از ایران هدایت می‌شود و تا چه اندازه ابتکارات محلی است؟ 
نیویورک تایمز می‌افزاید:کراکر، یک دیپلمات سابق آمریکایی که سابقه کار در کشورهایی از جمله لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان را داشت، معتقد است که آیت‌الله خامنه‌ای حتی از سلف خود(امام راحل(ره)یا رژیم شاه ایران در ارائه قدرت در منطقه مؤثرتر است. کراکر گفت که هنوز با این سؤال دست و پنجه نرم می‌کند که تهران چقدر مستقیم کنترل دارد. او در مصاحبه‌ای گفت: «هنوز پاسخ خوبی ندارم»می‌توان انتظار داشت که فرماندهی و کنترل با حزب‌الله بیشتر از حماس باشد»، اما او گفت که فرض می‌کند همه نیروهای نیابتی «در سطح استراتژیک حداقل توسط تهران هدایت می‌شوند».
در ادامه این گزارش عنوان شده است: ایران در چهار سال پس از کشته شدن (شهادت) سلیمانی، نیروهای نیابتی خود را قوی‌تر کرده و به شدت بهبود بخشیده است و نسل‌های جدید تسلیحات، توانایی جمع‌آوری تسلیحات خود و آموزش‌های بیشتر را برای آنها فراهم کرده است.
تایمز مدعی است: از میان تمامی نیروهای نیابتی، ممکن است این حوثی‌ها باشند که آزادی عمل بیشتری را از نظارت ایران احساس می‌کنند. آنها مانند حزب‌الله ریشه عمیقی با تهران ندارند. و آنها ثابت کرده‌اند که توانایی بسیار زیادی در ایجاد اختلال در تجارت جهانی دارند. در حال حاضر حوثی‌ها باعث شده‌اند تسلا و ولوو به طور موقت با کمبود قطعات مواجه شوند و قیمت انرژی را افزایش دهند.
در ادامه عنوان شده است: در حالی که نیروهای آمریکایی و انگلیسی حدود ۳۰ سایت مورد استفاده حوثی‌ها را در یمن منهدم کردند، مقامات پنتاگون روز جمعه گفتند که این گروه حدود سه چهارم توانایی خود را برای شلیک موشک و پهپاد به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ حفظ کرده است. مشخص نیست که آیا اکنون بازدارنده خواهد شد- یا معتقد است که وظیفه دارد تلافی کند.
 محمد ایمانی‌، تحلیلگر کیهان، این حملات را شوخی خواند و نوشت:
بمباران مقاومت یمن هیچ گره‌ای را در راهبرد آمریکا باز نمی‌کند
همان‌طور که در ویتنام و افغانستان گره‌ای باز نشد
روزنامه نیویورک تایمز عنوان می‌دارد:«محمد ایمانی‌، تحلیلگر محافظه‌کار در ستونی برای کیهان، این حملات را شوخی خواند و نوشت: بمباران مقاومت یمن هیچ گره‌ای را در راهبرد آمریکا باز نمی‌کند، همان‌طور که در ویتنام و افغانستان گره‌ای باز نشد.»
تایمز می‌افزاید: ایرانی‌ها به گفت‌وگو با حوثی‌ها ادامه می‌دهند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه در سخنانی از آنها به دلیل دفاع از «مردم مظلوم فلسطین» به عنوان «شجاع، قدرتمند و نترس» یاد کرد. و از این برای تشویق سایر کشورها به حمایت از فلسطینی‌ها بدون اینکه خود تعهدی داشته باشد، استفاده کرد و اعلام کرد: «اگر مردم کشورهای اسلامی فرصت پیدا کنند، ارتش آماده اعزام به فلسطین را خواهید دید».  در ادامه این گزارش اشاره شده است: دیپلمات‌ها در خاورمیانه می‌گویند که نگران هستند که دولت تندرو اسرائیل نسبت به دولت بایدن سرمایه‌گذاری کمتری برای مهار مناقشه انجام دهد. برخی تئوری می‌کنند که ممکن است در ضربه زدن به نمایندگان ایران و جذب مستقیم ایالات متحده به سمت خود ارزش ببینند. این روزنامه به نقل از یک کارشناس مسائل ایران در چتم‌هاوس در لندن، گفت: «ایران تلاش کرده است که درگیری را به خارج از کشور ببرد. خط قرمزهای ایران، مرزهای ایران است. ایران در این مرحله، بسیار مایل به قمار در منطقه است، اما نه در خانه.
در پایان این گزارش اشاره شده است: رینام الحمدانی، تحلیلگر یمنی که روابط ایران و حوثی‌ها را مطالعه کرده است، گفت: «برای ایرانی‌ها، تاکنون برای آنها بسیار خوب بوده است، اما به نقطه‌ای می‌رسد که بسیار خطرناک است. وی افزود: یک گام اشتباه از سوی یکی از این نیروهای نیابتی، اگر در مکان نامناسب در زمان نامناسب برخورد کند، ما واقعاً خطر یک جنگ منطقه‌ای را داریم.»