روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی از سیمون تیسدال (مفسر مسائل خارجی، سردبیر سرویس خارجی و سردبیر سرویس آمریکای این روزنامه) در روز 29 ژانویه به کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه پرداخت و عنوان داشت: رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پاسخ دهد، اما این یک فاجعه خواهد بود

گاردین: یک بمب بزرگ در انتظار انفجار در خاورمیانه است
بایدن نباید با حمله به ایران فیوز را روشن کند

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی از سیمون تیسدال (مفسر مسائل خارجی، سردبیر سرویس خارجی و سردبیر سرویس آمریکای این روزنامه) در روز ۲۹ ژانویه به کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه پرداخت و عنوان داشت: رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پاسخ دهد، اما این یک فاجعه خواهد بود.
گاردین می‌افزاید: ۷ اکتبر، آتش تمام خاورمیانه را به آتش کشید. اکنون،
مگا بمب ترسناک و تصویری که در نهایت فیوز به آن روشن شود
(درگیری مستقیم بین ایالات متحده و ایران) ممکن است در شرف وقوع باشد و عواقب ویرانگری داشته باشد.
این روزنامه چاپ لندن همچنین اظهار داشت: هر روز که بمباران غیرقانونی اسرائیل به غزه ادامه می‌یابد، با هر برآورد جدید از ده‌ها هزار کشته فلسطینی، انفجاری عظیم نزدیک‌تر می‌شود. از دریای سرخ گرفته تا عراق، سوریه و لبنان، یک مارپیچ چهار ماهه تشدید خشونت، که عمدتاً شامل شبه‌نظامیان طرفدار فلسطین و تحت حمایت ایران است، به‌طور اجتناب‌ناپذیری ایجاد شده است.
گاردین خاطرنشان کرد: اکنون، پس از آخرین حمله شبه‌نظامیان در روز یکشنبه – به یک پایگاه آمریکایی در اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن تعداد زیادی دیگر شد و رئیس‌جمهور جو بایدن، رئیس‌جمهور آن را به طور خاص ایران را مقصر دانست – آیا به نقطه بدون بازگشت رسیده‌ایم؟ این همان است؟ آیا بمب در شرف انفجار است؟
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: ایران اصرار دارد که مسئول نبوده است. اما تعداد کمی در واشنگتن با توجه به سابقه طولانی حمایت ایران، آموزش و تسلیح نیروهای نیابتی شبه نظامیان (سیاستی که توسط ژنرال قاسم سلیمانی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، تا زمانی که ایالات متحده او را در ژانویه ۲۰۲۰ ترور کرد (به شهادت رساند)، چنین سخنی را باور می‌کنند.
این روزنامه مشهور انگلستانی همچنین افزود: هدف راهبردی دیرینه ایران بیرون راندن نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های خود در عراق، سوریه و خلیج‌فارس و در نهایت پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه‌ای است که تهران به دنبال تسلط بر آن است. وحشت ناشی از ۷ اکتبر و واکنش دافعه بار اسرائیل با حمایت ایالات متحده فرصتی غیرقابل از دست دادن برای پیشبرد این هدف فراهم کرده است.
در ادامه آمده است: اما هنوز مشخص نیست که آیا حمله به پایگاه آمریکایی در اردن تشدید عمدی از سوی ایران و متحد محلی آن، شبه‌نظامیان مقاومت اسلامی عراق بوده است یا خیر. این ممکن است صرفاً یک حمله تصادفی و فرصت‌طلبانه دیگر با هواپیماهای بدون سرنشین باشد.
این روزنامه چاپ لندن مدعی است: اگر آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که شبه‌نظامیان با کمک گزارش شکست سپر ضد موشکی دفاعی پایگاه خوش‌شانس بوده‌اند، ممکن است حملات انتقام‌جویانه را به پایگاه‌های شبه‌نظامی که حمله از آنجا آغاز شده محدود کنند. اما اگر آنها تصمیم بگیرند (با فرض اینکه اطلاعات به اندازه کافی قابل اعتماد دارند، که یک فرض بزرگ است) که این حادثه عمداً تشدید شده است، بازپرداخت ممکن است به طور گسترده‌تری تنبیهی باشد و به طور بالقوه دارایی‌ها و سرزمین ایران را هدف قرار دهد. گاردین می‌افزاید: همان‌طور که هدایت جنگ غزه توسط ائتلاف راست افراطی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو نشان داده است، محاسبات سیاسی حداقل به اندازه الزامات نظامی در این تصمیم نقش دارند. بایدن برای ضربه زدن مستقیم به تهران تحت فشار زیادی است.
در ادامه آمده است: خشم به این فشار دامن می‌زند. اما همین‌طور، ادعاهای دیرینه جمهوری خواهان، که توسط رقیب احتمالی رئیس‌جمهور در انتخابات نوامبر، دونالد ترامپ منعکس شده، مبنی بر اینکه بایدن در واکنش به حملات قبلی ضعیف بوده و از طریق گفت‌وگوهای مرتبط با هسته‌ای و مبادله اخیر زندانیان، تلاش کرده ایران را راضی کند نیز وجود دارد. سناتور جمهوری خواه تام کاتن که برای بسیاری از سمت جناح راست صحبت می‌کرد، گفت: «او سربازان ما را به عنوان اردک نشسته رها کرد. تنها پاسخ… باید انتقام نظامی ویرانگر علیه نیروهای تروریستی ایران، چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد.
گاردین می‌افزاید: بایدن در آستانه یک نبرد برای انتخاب مجدد که در حال حاضر شکست خواهد خورد، ممکن است نتواند در برابر چنین فشاری مقاومت کند، هرچند که بدون شک بیشتر آن ناعادلانه است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: بایدن بلافاصله پس از ۷ اکتبر در ارائه حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده اشتباه محاسباتی کرد. او حداقل در ملأ عام ظاهر شد تا به نتانیاهو کارت سفید بدهد. حالا ممکن است دوباره اشتباه محاسباتی کند، با پیامدهای وحشتناک‌تر. گاردین تصریح کرد: تلافی مستقیم نظامی آمریکا علیه ایران خود فاجعه خواهد بود. درگیری غزه را طولانی‌تر می‌کند. تقریباً به طور قطع باعث حمله همه‌جانبه حزب‌الله به اسرائیل خواهد شد. این می‌تواند آتش‌سوزی‌های محلی را به جهنمی‌های خشمگین در عراق و سوریه تبدیل کند و رژیم‌های دوست آمریکا در مصر، اردن و خلیج‌فارس را بی‌ثبات کند. در ادامه آمده است: رویارویی ایالات متحده و ایران، شاید به طور دائمی، دموکراسی‌های غربی را بین دموکراسی‌هایی مانند بریتانیا که از واشنگتن حمایت می‌کنند و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا که ممکن است به طور معقولی برای برقراری ارتباط دیپلماتیک مجدد با تهران در اولویت قرار گیرند، تقسیم کند. این به چین در پیشبرد جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی ضد دموکراتیک خود و روسیه در توجیه تجاوزات خود در اوکراین کمک خواهد کرد.
این رسانه انگلیسی همچنین اظهار داشت: اگر این کافی نیست، در اینجا دلیل دیگری و حتی اساسی‌تر وجود دارد که چرا بایدن باید از تمام محدودیت‌های ممکن استفاده کند. حمله به ایران به اهداف دوگانه اساسی حفاظت از امنیت غرب و تغییر رفتار رهبران ایران دست نخواهد یافت. این فقط کار نمی‌کند. در حقیقت، با شتاب دادن به مارپیچ پلکانی نتیجه معکوس خواهد داشت.
گاردین در پایان با توصیه آمریکا به جلوگیری از رفتار ظالمانه اسرائیل عنوان می‌دارد: اقدام ایمن‌تر و عاقلانه‌تر، که جهان و بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی از او تشکر می‌کنند، این است که بایدن بدون تأخیر بیشتر به دلایل اصلی رسیدگی کند. او باید خواستار توقف بمباران غزه توسط اسرائیل شود، آتش‌بس را اجرا کند.
یک چیز مسلم است: منفجر شدن آن بمب بزرگ خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست.