سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار گرفتن دو کشتی آمریکایی در دو عملیات در خلیج عدن خبر داد. او پیشتر نیز از هدف قرار دادن کشتی انگلیسی گفته بود که دیروز تصاویر غرق شدنش در رسانه‌ها منتشر شد.

حمله یمن به ۳ کشتی آمریکا و انگلیس / کشتی انگلیسی زیر آب رفت

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار گرفتن دو کشتی آمریکایی در دو عملیات در خلیج عدن خبر داد. او پیشتر نیز از هدف قرار دادن کشتی انگلیسی گفته بود که دیروز تصاویر غرق شدنش در رسانه‌ها منتشر شد.
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه شب خبر داد دو کشتی آمریکایی را در دو عملیات در خلیج عدن هدف قرار داده‌اند. وی تأکید کرد دو کشتی آمریکایی که در خلیج عدن هدف قرار گرفته‌اند، «Sea Champion» و «Navis Fortuna» نام دارند. سریع با اشاره به اینکه حملات مذکور با موشک صورت گرفته است، تصریح کرد: «طی ۲۴ ساعت گذشته، چهار عملیات دریایی و هوائی انجام داده‌ایم و در یکی از عملیات‌ها، کشتی انگلیسی، به صورت کامل غرق شد.» گفتنی است، تصاویری از این کشتی در حال غرق شدن انگلیسی دیروز در رسانه‌ها منتشر شد. سازمان بندر جیبوتی در این زمینه گفت که سرنشینان کشتی انگلیسی «روبیمار» که در دریای سرخ و نزدیک باب‌المندب هدف حمله قرار گرفته بود نجات پیدا کردند ولی از سرنوشت کشتی اطلاعی در دست نیست.
هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی پیشرفته در الحدیده
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت: «نیروهای یمنی پهپاد MQ9 آمریکا را در منطقه الحدیده مورد هدف قرار دادند.» درپی رهگیری پهپاد آمریکایی در یمن، نیروهای مسلح این کشور تصاویری از نحوه انجام این عملیات را منتشر کردند. خبرگزاری سبأ یمن وابسته به جنبش انصارالله ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد پهپاد آمریکایی شبانه و به وسیله یک موشک زمین به هوا در سواحل الحدیده در غرب یمن رهگیری و منهدم می‌شود. این ویدئو لحظه آتش گرفتن این پهپاد در آسمان درپی اصابت موشک بومی نیروهای مسلح یمن را ثبت کرده است. در این ویدئو همچنین لحظه جمع‌آوری قطعات این پهپاد از یکی از سواحل الحدیده توسط نیروهای مسلح یمن به تصور کشیده است. منابع نظامی یمنی درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در عملیات جدید نیروهای مسلح یمن نیز گفتند که پس از سرنگونی تعدادی از این پهپادها در یمن، این پهپادها توسعه یافته و مدرن شده‌اند، اما با تسلیحات پدافندی جدید با آن مقابله شد. این منابع همچنین گفتند که آمریکا از ساقط کردن این پهپاد توسط یمنی‌ها متعجب و غافلگیر شده‌ است. شبکه فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: «می‌توانیم تایید کنیم که یک فروند هواپیمای اِم‌کیو-۹ نیروی هوائی آمریکا در سواحل الحدیده سقوط کرده است.»
وقوع حادثه‌ای در نزدیکی عربستان
سازمان تجارت دریایی انگلیس از وقوع یک حادثه دریایی در فاصله ۹۰ مایل دریایی غرب جازان عربستان خبر داد. این سازمان انگلیسی شامگاه دوشنبه اعلام کرد گزارشی از وقوع حادثه امنیتی در فاصله ۹۰ مایل دریایی غرب شهر ساحلی جازان عربستان دریافت کرده است. هنوز جزئیاتی از این حادثه منتشر نشده است. گفتنی است، جازان از شهرهای ساحلی کرانه دریای سرخ است که در منتها الیه جنوب عربستان و در مرز حدودی کشور یمن واقع شده‌است.
ماموریت دریایی اتحادیه اروپا
خبر دیگر آن‌که اتحادیه اروپا دوشنبه رسما یک مأموریت دریایی سفارشی را به بهانه محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در برابر حملات ارتش یمن آغاز کرد. هدف ماموریت Aspides- که لغتی یونانی به معنای «سپر» است- «حفظ آزادی دریانوردی» در دریای سرخ و خلیج عدن ذکر شده است؛ منطقه‌ای که از اکتبر، زمانی که ارتش یمن در حمایت از ملت فلسطین و علیه حملات ارتش صهیونیستی، شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی در حال تردد در این آبراه با رگبار پهپادها و حملات موشکی کرد، نگرانی‌هایی را میان غربی‌ها ایجاد کرده است. ارتش یمن بارها تاکید دارد که حملاتش به تلافی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است که تاکنون جان حدود ۲۹۰۰۰ فلسطینی را گرفته است و می‌گوید تا زمانی که آن جنگ متوقف نشود، دست از کار نمی‌کشد.
پیام انصارالله به اروپایی‌ها: با آتش بازی نکنید!
«محمدعلی الحوثی» یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارالله در حساب کاربری خود شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «به اروپایی‌ها… با آتش بازی نکنید…
از انگلیس عبرت بگیرید و برای محافظت از رژیم اشغالگر
جهت کشتار مردم غزه بدون هیچ مزاحمتی، نیازی به حمایت از شیطان آمریکایی ندارید.» الحوثی افزود: «دریانوردی بین‌المللی ایمن است و حضور شما نظامی شدن دریا را افزایش می‌دهد، ناوبری بین‌المللی را هدف قرار داده و زنجیره‌های تامین مواد غذایی برای فروشگاه‌های کشورهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر حماقتی که مرتکب شوید منجر به آسیب به کشتی‌های شما خواهد شد. هشدار دهنده معذور است و عاقبت از آن پرهیزگاران است.» همچنین «محمد عبدالسلام» سخنگوی این جنبش دوشنبه شب در توئیتی نوشت تداوم حملات متجاوزانه آمریکا و انگلیس علیه یمن بیانگر پافشاری بر حفاظت از رژیم صهیونیستی و دادن فرصت بیشتر به این رژیم است تا به حملات وحشیانه خود علیه مردم غزه برای پنجمین ماه متوالی ادامه دهد. وی در ادامه نوشت آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها
باید بدانند که موضع یمن تغییر نمی‌کند و شکسته نمی‌شود، بلکه یمن استوارتر می‌شود و به مواضع خود پایبند است.
آمریکا و انگلیس در فهرست کشورهای متخاصم
خبر دیگر آن‌که رئیس شورای عالی سیاسی یمن، دو کشور آمریکا و انگلیس را به عنوان حامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، در لیست کشورهای متخاصم با یمن قرار داد. مهدی المشاط با صدور حکمی ریاستی تاکید کرد که صنعا با واشنگتن و لندن بر اساس اصل تقابل برخورد خواهد کرد و دستگاه‌های امنیتی مربوطه هم موظف به مقابله با تحرکات آمریکا و انگلیس در یمن هستند. این خبر درحالی اعلام شد که منابع رسانه‌ای در یمن از تجاوز آمریکا و انگلیس به منطقه الکدن در استان الحدیده یمن خبر دادند.
قدرت پوشالی آمریکا
«میشل کولن» فعال سیاسی و نویسنده بلژیکی با حضور در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: «ایستادگی محور مقاومت پوشالی بودن قدرت نظامی آمریکا و توان آن برای تحریم و تهدید کشورهای مستقل را اثبات کرد.»
هر نقطه از اسرائیل در تیررس حزب‌الله
خبر دیگر از مقاومت لبنان است. «حسن فضل‌الله»، عضو فراکسیون «الوفاء للمقاومهًْ»، در پارلمان لبنان گفت که مقاومت برای همه سناریو‌ها در برابر دشمن صهیونیستی آماده است. حسن فضل الله گفت: «ما دولت آمریکا را شریک همه کشتار‌های غزه می‌دانیم، زیرا می‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.» نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان در سخنانی در پاسخ به تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورش تاکید کرد که هر نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارد.
باید توجه داشت مقاومت با رژیمی رو‌به‌روست که از هیچ اقدام تروریستی ابا ندارد. یکی از حساب‌های توئیتری اسرائیلی به اسم «Terror Alarm» نوشته بود که اگر نصرالله پاسخ اقدام اسرائیل را بدهد ممکن است همان اتفاقی دوباره تکرار شود که پیشتر در ۲۰۲۰ افتاد و بندر بیروت منفجر شد! این در حالی است که ژنرال بازنشسته عرب «فایز الدویری» این گمان را مطرح می‌کند که اسرائیل در منطقه صیدا یک انبار مهمات مرتبط با حزب‌الله را هدف قرار داده است.
هشدار مسئولان صهیونیست درباره عواقب جنگ با حزب‌الله
مسئولان صهیونیست با هشدار درباره پیامدهای تشدید درگیری‌ها با حزب‌الله اعلام کردند اسرائیل اکنون قدرت جنگ با این حزب را ندارد و نباید وارد چنین جنگی شود. در سایه هشدارهای متعددی که در محافل صهیونیستی درباره پیامدهای تشدید تنش با حزب‌الله وجود دارد، «عینات کلیش» رئیس مؤسسه موسوم به شهرداری حیفا نسبت به خسارات عظیمی که در صورت ورود به جنگ گسترده با حزب‌الله، متوجه اسرائیل خواهد شد هشدار داده و خواستار عدم ورود به چنین جنگی شد. «زهاوا گالون» رئیس سابق حزب میرتس رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود در این زمینه اعلام کرد که اسرائیل نمی‌تواند به خودش اجازه بدهد که همزمان در ۲ جبهه بجنگد. ما تصور می‌کردیم برای جنگ در غزه آماده هستیم اما همه دیدند که چه اتفاقی افتاد. واقعیت آن است که ما اکنون نمی‌توانیم با حزب‌الله بجنگیم.
حیرت رسانه فرانسوی از تونل‌های حزب‌الله
روزنامه لیبراسیون فرانسه نوشت که حزب‌الله در دهه ۸۰ قرن بیستم شروع به حفر تونل‌ها کرد و در پایان دهه ۹۰ برای آمادگی با هرگونه عملیات زمینی اسرائیل در خاک لبنان، به کار خود سرعت بخشید. ارتش از سامانه‌های حرارتی و فیبرهای نوری متصل به شبکه نسل چهارم به همراه ربات‌ها، پهپادها و سایر منابع اطلاعاتی برای نقشه‌برداری از شبکه تونل استفاده می‌کند. تخمین زده می‌شود که برخی از تونل‌ها بسیار باریک و مناسب حرکت افراد هستند در حالی که برخی دیگر از تونل‌ها عریض‌تر و برای لانچرهای موشک‌های بالستیک طراحی شده‌اند.
حملات حزب‌الله لبنان
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شلیک سه موشک ضد زره از لبنان به سمت شهرک صهیونیست نشین «مرگلوت» در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجاهدین مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه، تجمع سربازان دشمن اسرائیلی را در مجاورت پادگان «رامیم» با تسلیحات موشکی هدف قرار دادند و شماری از آنها را کشته و زخمی کردند. از طرف دیگر، شبکه الجزیره در این باره گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی ۲ حمله به شهرک «حولا» و حومه شهرک «مبلیدا» در جنوب لبنان انجام داد. خبرنگار الجزیره در لبنان در این باره گفت که تا بدین لحظه گزارشی مبنی بر تلفات احتمالی در نتیجه این حمله گزارش نشده است.
* آخرین خبرها آن‌که همزمان با حمله موشکی حزب‌الله به پادگان نظامی «رامیم» رژیم صهیونیستی، رسانه‌های این رژیم از وقوع انفجار مهیب در شهر اشغالی «صفد» خبر دادند.