شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی دلخراش از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر آودیوکا نوشت خیابان‌های شهر پر از اجساد سربازان بود.همزمان وزیر دفاع روسیه گفته است نیروهای این کشور شهر دیگری را به تصرف خود درآورده‌اند.

سقوط شهرهای اوکراین یکی پس از دیگری سی‌ان‌ان: این‌جا مملو از اجساد نظامیان اوکراینی است

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی دلخراش از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر آودیوکا نوشت خیابان‌های شهر پر از اجساد سربازان بود.همزمان وزیر دفاع روسیه گفته است نیروهای این کشور شهر دیگری را به تصرف خود درآورده‌اند.
در آستانه دومین سالگرد جنگ اوکراین، کیف در موقعیت به شدت ضعیف و آسیب‌پذیری قرار گرفته است. هفته گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که نیروهای اوکراینی پس از دادن تلفات سنگین از شهر استراتژیک «آودیوکا» در منطقه «دونتسنک» عقب‌نشینی کرده‌اند. روز سه‌شنبه نیز وزیر دفاع روسیه از سقوط یکی دیگر از شهرهای اوکراین خبر داد. «سرگئی شویگو» در این باره گفت نظامیان کشورش توانستند با موفقیت شهر «کرینکی» در منطقه «خرسون» را پاکسازی و تصرف کنند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: «عملیات پاکسازی در شهر کرینکی تکمیل شد. اوکراین چهار تیپ از تفنگداران را در آنجا مستقر کرده بود.» شویگو خاطرنشان کرد اوکراین در جریان ضد حمله شکست‌خورده سال گذشته میلادی در منطقه خرسون ۱۳ هزار سربازش را از دست داد در حالی که هدفش این بود که به «ساحل غربی کریمه» دسترسی پیدا کند. شویگو که نشستی دوجانبه را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برگزار و در آن درباره جدیدترین تحولات مناطق جنگی اوکراین گزارش کرد گفت روسیه از پاییز ۲۰۲۳ عملیات برای در اختیار گرفتن شهر «آودیوکا» را برنامه‌ریزی کرده بود. وزیر دفاع روسیه تشریح کرد که عملیات‌های تهاجمی روسیه بعد از تصرف شهر آودیوکا به سمت غرب رفته و ۷۲ کیلومتر مربع از اراضی را در کنترل گرفت در حالی که نظامیان اوکراینی با به جا گذاشتن سربازان زخمی، تسلیحات و مناطق مین‌گذاری شده بسیار، از آودیوکا فرار کردند. وی افزود، تصاویری که پهپادهای روسی ضبط کردند نشان داد که فرار سربازان اوکراینی از آودیوکا به شکلی سازماندهی نشده اتفاق افتاد. شویگو گفت که ارتش اوکراین در نبرد در روزهای ۱۷ و ۱۸ فوریه(۲۸ و ۲۹ بهمن) بر سر آودیوکا ۲۴۰۰ تلفات به جای گذاشت.
تلفات سنگین اوکراین در ضد حمله
وزیر دفاع روسیه درباره ضد حمله شکست‌خورده ارتش اوکراین در سال ۲۰۲۳ نیز تصریح کرد «فرماندهی نظامی اوکراین توانست بالغ بر ۱۶۰۰۰۰ سرباز، ۸۰۰‌ تانک، بیش از ۲۵۰۰ خودروی زرهی و ۱۵۰ هواپیما و بالگرد را در طول ضدحمله به کار بگیرد. با این وجود در این ضدحمله شکست‌خورده ۱۶۶۰۰۰ سرباز اوکراینی کشته و مجروح شدند… بیش از ۸۰۰‌ تانک، حدود ۲۴۰۰ خودروی زرهی مختلف را از دست دادند و بیش از نیمی از‌ تانک‌های لئوپارد آنها نابود شد. آنها ۱۲۳ هواپیما و بالگرد را نیز در این محور از دست دادند.» شویگو خاطرنشان کرد هدف اصلی ضد حمله اوکراینی‌ها این بود که یک کریدور به شهر ماریوپل ایجاد کرده و به دریای آزوف برسند اما حتی نتوانستند از اولین خط دفاعی گذر کنند.
همه جا پر جنازه بود
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در گزارشی از شکست سنگین اوکراین در آودیوکا نوشت: «هنگامی که فرماندهان اوکراینی دستور تخلیه آودیوکا را صادر کردند، چندین تن از نظامیان این کشور موفق به فرار نشدند و به گفته یک شاهد عینی جاده آودیوکا پر بود از جنازه‌ اوکراینی‌ها.» به گزارش ایسنا، سی‌ان‌ان می‌افزاید مکالمات تلخ میان سربازان اوکراینی گرفتار در آودیوکا و عزیزانشان به وخامت اوضاع اشاره دارد. کاترینا، خواهر یک سرباز از انتظار برادرش برای کمک ارتش اوکراین و تخلیه می‌گوید: «آنها یک روز و نیم منتظر وسیله نقلیه (برای تخلیه) بودند… دارو و غذا تمام شده بود». با این حال، هیچ گوش شنوایی برای فریاد کمک این سربازها پیدا نشد. کمی بعد تصاویری از آودیوکا منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها جان باخته بودند. یک فرمانده اوکراینی هم در توضیح عقب‌نشینی نیروهای این کشور از آودیوکا گفت: «در وضعیت کنونی و با توجه به کمبود مهمات و سرباز، بهترین تصمیم عقب‌نشینی بود.» او همچنین هشدار داد که در صورت نرسیدن کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین، این کشور در آینده نیز ناچار است به چنین عقب‌نشینی‌های پرهزینه‌ای تن دهد.