خبرگزاری رسمی عربستان توجیهی ناشیانه و غیر قابل باور برای دیدار وزیر تجارت سعودی‌ها با وزیر کابینه رژیم صهیونیستی منتشر کرده و گفته که دیدار اشتباهی بوده است
خبرگزاری رسمی عربستان توجیهی ناشیانه و غیر قابل باور برای دیدار وزیر تجارت سعودی‌ها با وزیر کابینه رژیم صهیونیستی منتشر کرده و گفته که دیدار اشتباهی بوده است!
 

 

خبرگزاری رسمی سعودی تلاش کرد رسوایی ریاض در مورد دیدار وزیر این کشور با وزیر صهیونیست در حاشیه اجلاسیه سازمان تجارت جهانی در ابوظبی را توجیه کند. خبرگزاری رسمی سعودی‌ها به نقل از یک منبع مسئول که به نام وی اشاره‌ای نکرد، ادعاهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درخصوص «دیدار بین ماجد بن عبدالله القصبی وزیر تجارت عربستان و یکی از مسئولان اشغالگر اسرائیلی» را رد کرد! این مسئول گفته است که ویدیویی که در این خصوص منتشر شده مربوط به حضور وزیر تجارت عربستان در کنار وزیر تجارت نیجریه قبل از آغاز به کار سیزدهمین اجلاسیه وزارتی سازمان تجارت جهانی در ابوظبی پایتخت امارات بود که در این زمان شخصی به او نزدیک شد و در حالی که وزیر سعودی او را نمی‌شناخت! خود را معرفی کرد و گفت که وزیر اقتصاد حکومت اشغالگر اسرائیلی است. از طرف دیگر، سخنگوی وزیر تجارت اسرائیل نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که «نیر برکات» (وزیر صهیونیست) در دیدار با همتای سعودی خود گفته است که به قدرت و توانایی دو طرف برای «تاریخ‌سازی در کنار هم» اطمینان دارد.
آن‌طور که مهر نوشته است، این منبع مدعی شد که موضع عربستان در قبال آرمان فلسطین و حمایت از ملت فلسطین در برابر تجاوزهای اسرائیل ثابت است. ادعای این رسانه صهیونیستی در حالی مطرح شده که بر اساس تصاویر منتشره، دو طرف در این گفت‌وگو با یکدیگر کارت ویزیت نیز رد و بدل می‌کنند. از سوی دیگر، رژیم سعودی اخیراً به دلایل نامعلوم تمامی نقل و انتقالات مالی به فلسطین را که شامل تراکنش‌های بانکی فردی و تجاری می‌شود را به حالت تعلیق درآورده است که به نظر می‌رسد بخشی از سیاست صهیونیستی تشدید محاصره فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری است. در نتیجه، به نظر می‌رسد که تمام این توجیهات برای این دیدار «نچسب» است و عربستان همچنان در مسیر عادی‌سازی است.
گفتنی است، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، چندی پیش و در بحبوحه تجاوزات رژیم آپارتاید اسرائیل به غزه گفته بود که ریاض به واشنگتن اطمینان داده همچنان به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو پس از پایان مناقشه اسرائیل و حماس علاقه‌مند است. کربی گفته بود هر چند جنگ حماس و اسرائیل [شما بخوانید قتل عام مردم غزه توسط رژیم آپارتاید اسرائیل] پیشرفت در مذاکرات عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را دشوار می‌کند، اما واشنگتن و ریاض هر دو به ادامه این مسیر «متعهد» هستند! (البته باید توجه داشت که تجربه نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی و صهیونیستی در روند عادی‌سازی روابط با ریاض، صرفا حاضر هستند به عربستان «تعهد» بدهند؛ تعهدی که قابلیت تبدیل به «تضمین» را نداشته و به راحتی بتوان آن را نقض کرد!)
همچنین در بحبوحه این تجاوزات، وزیر سرمایه‌گذاری سعودی در سخنانی اعلام کرده بود که مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همچنان مطرح است. «خالد الفالح»، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در این باره اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همچنان روی میز است، اما همیشه مشروط به دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئله فلسطین است. (این بخش اخیر سخنان او به نظر یک تعارف بی‌معنی است؛ چرا که صلح پایدار واقعی مستلزم پایان دادن به ستم سیستماتیک بر مردم فلسطین و حذف نظام آپارتایدی است که آنان هر روز آن را تحمل می‌کنند که این هم گویا یعنی نبودن اسرائیل!)