دادگاهی در «گروزنی» مرکز جمهوری چچن روسیه، «نیکیتا ژوراول» شهروند روس را به اتهام هتک حرمت به قرآن کریم به سه سال و نیم زندان محکوم کرد.

 

دادگاهی در «گروزنی» مرکز جمهوری چچن روسیه، «نیکیتا ژوراول» شهروند روس را به اتهام هتک حرمت به قرآن کریم به سه سال و نیم زندان محکوم کرد.
خبرگزاری تاس روسیه در این زمینه با اعلام این خبر نوشت «روسلان دندایف» قاضی این دادگاه، این حکم قضائی را روز سه‌شنبه اعلام کرد.
بر اساس این گزارش متهم به جرم خود اعتراف کرد و حکم را مستحق خواند. با این حال، وکیل مدافع وی قصد دارد به تصمیم دادگاه اعتراض کند. «ژوراول» همچنین از اقدام خود در سوزاندن قرآن عذرخواهی کرد و گفت:‌ من از مسلمانان عذرخواهی می‌کنم که با کاری که انجام دادم، احساسات آنها را جریحه‌دار کردم.
به گزارش ایرنا، وی ماه می‌۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) در ولگوگراد به دلیل سوزاندن قرآن در مقابل یک مسجد بازداشت شد. عامل هتاک به قرآن کریم در ولگوگراد، اقدام هتاکانه خود را در ویدئویی ضبط کرد که برای نخستین‌بار در یک وب‌سایت تحت کنترل مرکز اطلاعات و عملیات روانی نیروهای مسلح اوکراین منتشر شد. به نوشته خبرگزاری روسی تاس،‌ او در بازجویی، اعتراف کرد که این کار را برای پول به دستور سرویس‌های ویژه اوکراین انجام داده است. پرونده او برای تحقیق به جمهوری مسلمان‌نشین چچن منتقل شد. سپس او را به بازداشتگاه گروزنی مرکز این جمهوری منتقل کردند. بنا بر این گزارش، وی در دو ماده از قانون کیفری فدراسیون روسیه متهم شد: توهین به احساسات مؤمنان، ارتکابی در مکان‌هایی که برای عبادت و مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است و توطئه با انگیزه ایجاد نفرت مذهبی. در ویدئویی از بازجویی که توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه منتشر شده است، ژوراول گفته است که او قرآن را به منظور تحریک نفرت «میان مسیحیان و مسلمانان» به دستور سرویس امنیتی اوکراین با گرفتن پاداش ۱۰ هزار روبلی سوزاند اما به عواقب آن فکر نکرد.
گفتنی است چندی پیش نیز دادگاه مهاجرت سوئد با حکم اخراج «سلوان مومیکا» مهاجر عراقی‌الاصل ساکن استکهلم، که سال گذشته چند بار اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود، موافقت کرد. رادیو سوئدی« Ekot» اعلام کرد که دادگاه امور مهاجرت این کشور درخواست تجدید نظر مومیکا را نپذیرفت و با حکم سازمان مهاجرت مبنی بر اخراج وی از این کشور موافقت کرد.