دولت روسیه قصد دارد برای جلوگیری از پیری جمعیت این کشور با وضع مالیات خانواده‌های بی‌فرزند روسی را جریمه کند.
 
 
 دولت روسیه قصد دارد برای جلوگیری از پیری جمعیت این کشور با وضع مالیات خانواده‌های بی‌فرزند روسی را جریمه کند.
کارشناسان سیاسی اتفاق نظر دارند که جمعیت یکی ازعناصر ومؤلفه‌های قدرت کشورها محسوب می‌شود و کاهش جمعیت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به ارکان قدرتمندی کشورها وارد کند. قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه نیز به شدت نگران این موضوع هستند. در روسیه کاهش زاد و ولد و در نتیجه کاهش جمعیت بار دیگر به کانون بحث‌های سیاسی و رسانه‌ای در این کشور تبدیل شده است. بر اساس گزارش منابع خبری پیشنهاد وضع مالیات بر بی‌فرزندی طی سالیان گذشته در جامعه روسیه مطرح شده و این روزها دوباره مطرح شده است. 
به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری روس، این پیشنهاد که پیش از این در دوره اتحاد جماهیر شوروی در قالب قانون درآمده و اجرائی شده و پس از فروپاشی شوروی ملغی شده بود، این روزها بار دیگر و به دنبال دعوت مسئولان ارشد روس از شهروندان برای فرزندآوری در کانون بحث قرار گرفته است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه در منطقه کالینینگراد در مورد مشکلات جمعیتی در روسیه صحبت کرد. 
وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به رشد پایدار جمعیت در کشور، لازم است خانواده‌ها حداقل سه فرزند را تربیت کنند. این گزارش می‌افزاید: دعوت مسئولان روسیه به فرزندآوری پس از آن اعلام شد که سرویس فدرال آمار این کشور پیش‌بینی کرد که جمعیت روسیه با روند فعلی زاد و ولد در آغاز سال ۲۰۴۶ میلادی به ۱۳۸ میلیون نفر کاهش یابد. بنا بر آمار این سازمان روس، جمعیت روسیه در اول ژانویه ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۱) (کمی بیش از یک‌سال قبل)،‌ حدود ۱۴۶ میلیون نفر بوده است. 
بنا بر پیش‌بینی‌های این مرجع رسمی، زاد و ولد در روسیه از یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۰۰ نوزاد در سال ۲۰۲۳ میلادی به یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۰۰ نوزاد در سال ۲۰۲۷ کاهش خواهد یافت. در ادامه این گزارش آمده است:طی‌ ماه‌های اخیر طرح مالیات بر بی‌فرزندی بار دیگر به مباحث حوزه جمعیت روسیه بازگشته است. 
از آن جمله، معاون دومای ایالتی و عضو کمیته بودجه و مالیات مجلس سفلی روسیه، پیشنهاد وضع مالیات بر بی‌فرزندی در روسیه را مطرح کرد. اوگنی فدوروف در برنامه‌ای رادیویی گفت که این پیشنهاد کارآمدی خود را در کمک به خزانه در طول سال‌های اتحاد جماهیر شوروی «بسیار خوب» ثابت کرده است. وی ادامه داد:‌ اعمال مالیات بر بی‌فرزندی، مانند زمان اتحاد جماهیر شوروی، خوب خواهد بود. 
تشویق مادران به تولد فرزندان از جمله از طریق سرمایه مادری ضروری است؛ اگر پول کافی برای پروژه‌ها وجود نداشته باشد، باید مالیات تعیین شود. روس‌ها برای تشویق فرزندآوری، برنامه‌های مختلفی از جمله حمایت‌های مالی و اعطای امتیازات، اصلاح قوانین و تولید محتوای جدی در حوزه رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند. در این شرایط، باید به انتظار نشست و دید که آیا موضوع مالیات بر بی‌فرزندی هم به یکی از گزینه‌های روی میز تصمیم‌گیران حوزه جمعیت بزرگ‌ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد یا خیر.