نشست ۲۰۲۴ اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد که از روز ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) آغاز شده بود تا ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور ۱۴۰۳) سال جاری میلادی به کار خود ادامه خواهد داد.

ریاست ایران بر اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد
از روز ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲، ریاست ایران بر اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد آغاز می‌گردد.

نشست ۲۰۲۴ اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد که از روز ۲۲ ژانویه
(۲ بهمن) آغاز شده بود تا ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور ۱۴۰۳) سال جاری میلادی به کار خود ادامه خواهد داد. این اجلاس به سه بخش متوالی از ۲۲ ژانویه تا ۲۸ مارس، از ۱۳ می‌تا ۲۸ ژوئن و از ۲۹ ژوئیه تا ۱۳ سپتامبر تقسیم شده است که جمهوری اسلامی ایران برای دو مرتبه از روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ (۱۸ مارس) تا ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۳(۲۹ مارس) و از روز ۲۴ اردبیهشت (۱۳ می) تا ۴ خردادماه (۲۴ می) ریاست این اجلاس مهم بین‌المللی را برعهده خواهد داشت. در این کنفرانس بین‌المللی
۶۴ کشور عضویت داشته و شرکت دارند.
در این نشست بین‌المللی، سازمان ملل متحد، کشورهای هند (۲۲ ژانویه تا ۱۶ فوریه)،
اندونزی (۱۹ فوریه تا ۱۵ مارس)، ایران (۱۸ تا ۲۹ مارس و ۱۳ تا ۲۴ می)، عراق (۲۷ می‌تا ۲۱ ژوئن)، ایرلند (۲۴ تا ۲۸ ژوئن و ۲۹ ژوئیه تا ۱۶ اوت)، و رژیم اشغالگر صهیونیستی (۱۹ اوت تا ۱۳ سپتامبر) ریاست را برعهده خواهند گرفت.
دستور کار اجلاس ۲۰۲۴
بر اساس قاعده ۲۷ آیین نامه داخلی، اجلاس خلع سلاح دستور کار خود را برای سال در آغاز هر جلسه سالانه تصویب خواهد کرد. در انجام این کار، کنفرانس باید توصیه‌هایی را که مجمع عمومی سازمان ملل به آن ارائه کرده، پیشنهادات ارائه شده توسط کشورهای عضو کنفرانس و تصمیمات کنفرانس را در نظر بگیرد.
کنفرانس خلع سلاح و اسلاف آن در طی فعالیت خود، درباره توافقنامه‌های چندجانبه محدودیت تسلیحات و خلع سلاح مانند معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، کنوانسیون منع استفاده نظامی یا هرگونه استفاده خصمانه از تکنیک‌های اصلاح محیط‌زیست، معاهده ممنوعیت استقرار سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتارجمعی در بستر دریا و کف اقیانوس و در زیر بستر آن، کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیره‌سازی تسلیحات بیولوژیکی، سمی و انهدام آنها، کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و انهدام آنها، و معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، مذاکره کرده‌اند.
براساس گزارش دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، دستور کار کنفرانس در اجلاس سال ۲۰۲۴ میلادی، شامل موارد اصلی زیر است: توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از جنگ هسته‌ای، جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماوراء جو، ترتیبات بین‌المللی مؤثر برای تضمین کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، انواع جدید سلاح‌های کشتارجمعی و سیستم‌های جدید از این قبیل سلاح‌ها، سلاح‌های رادیولوژیکی، برنامه جامع خلع سلاح و شفافیت در تسلیحات.