روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت رژیم صهیونیستی نتوانسته است با «توافق ابراهیم» به اهداف اصلی خود در ارتباط با امارات و برقراری روابط دیپلماتیک با دیگر کشورهای عربی منطقه دست پیدا کند.

طرح «آبراهام» چگونه شکست خورد؟ روزنامه آمریکایی پاسخ می‌دهد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت رژیم صهیونیستی نتوانسته است با «توافق ابراهیم» به اهداف اصلی خود در ارتباط با امارات و برقراری روابط دیپلماتیک با دیگر کشورهای عربی منطقه دست پیدا کند.
رسانه آمریکایی با اشاره به پیشینه عادی‌سازی روابط امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق ابراهیم»، تاثیر جنگ غزه را بر گسترش این توافق با وجود تلاش‌های دولت آمریکا در این راستا بررسی کرده و نوشت که امارات پیوند خود را با رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه نیز حفظ کرده است اما این رابطه که مبتنی بر توافقی با میانجیگری آمریکا است، با وجود شدت یافتن خشم‌ها نسبت به رژیم اشغالگر قدس، تحت فشار قرار گرفته است. «ویویان نِریم» خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت مقامات رسمی آمریکایی و اماراتی و مقامات رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کردند که توافقشان، یعنی توافق ابراهیم، موجب برقراری صلح در منطقه خواهد شد اما حالا، با بمباران چندماهه غزه توسط رژیم صهیونیستی که بر خشم‌ عمومی در منطقه غرب آسیا دامن زده است، کمتر کسی در امارات هوادار این توافق است.یک تاجر اماراتی که پیشتر، از این روابط اقتصادی تمجید کرده و برای آن بازارگرمی کرده بود، گفت که از «شورای تجاری امارات-اسرائیل» کناره‌گیری کرده و چیزی برای گفتن در این‌باره ندارد. «برخی اماراتی‌ها، اگرچه از این توافق دلسرد شده‌اند، می‌گویند از صحبت کردن علنی درباره آن هراس دارند و به پیشینه دولت خودکامه‌شان در بازداشت منتقدان اشاره کردند». یکی از کسانی که حاضر شد به طور علنی در این باره صحبت کند،‌ معاون رئیس پلیس دوبی گفت که عرب‌ها «واقعا خواهان صلح» هستند اما رژیم صهیونیستی «ثابت کرده است که نیت‌های آن شوم‌اند». آن‌طور که ایسنا نوشته است، این جنگ برخی از رهبران کشورهای عربی را که با رژیم صهیونیستی روابط خود را حفظ کرده‌اند، وادار ساخته درباره این روابط تجدیدنظر کنند. اردن سفیر خود را در ماه نوامبر فرا خواند. مقامات مصر نیز هشدار داده‌اند که هر اقدامی که مردم غزه را به مصر سرازیر کند، منجر به از بین بردن معاهده‌ای خواهد شد که چندین دهه پابرجا بوده است. سفرای رژیم صهیونیستی در بحرین، مراکش و مصر هم از زمان عملیات «طوفان‌الاقصی»، بیشترشان در اراضی اشغالی ماندند. این یأس دیپلماتیک باعث شده سفارت رژیم صهیونیستی در امارات، تنها هیئت دیپلماتیک فعال آن در جهان عرب باشد. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دولتی نیز پروازهای خود را به تعلیق درآوردند و این باعث شد امارات تنها کشور منطقه با پروازهای مستقیم به اراضی اشغالی باشد اما به‌رغم این فشارها، مقامات رسمی اماراتی می‌گویند قصدی برای قطع رابطه ندارند. بسیاری از برنامه‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به امارات تحقق نیافت. این توافق حتی در حد در بر گرفتن کشورهایی مانند عمان یا قطر نیز گسترش نیافت. با وجود این که سعودی‌ها به دنبال مذاکره با مقامات آمریکایی برای به رسمیت‌شناختن احتمالی اسرائیل بوده‌اند، تمایلی به ملحق شدن به این توافق ندارند و امتیازات گزافی را مطالبه می‌کنند. خبر دیگری که توجه برخی از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد آن‌که هیئتی از کمیته آزادی مذهبی ایالات متحده
روز دوشنبه اعلام کرد پس از درخواست از یکی از اعضای این کمیته برای برداشتن کلاه یهودی که بر سر داشت، تصمیم به توقف سفر رسمی خود به عربستان گرفت.