وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از خسارت‌های نظامی ارتش اوکراین از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین اعلام کرد طی 747 روز جنگ 15 هزار پهپاد و 577 جنگنده اوکراین را سرنگون کرده است.

وزارت دفاع روسیه:
۱۵هزار پهپاد و ۵۷۷ جنگنده اوکراین طی ۷۴۷ روز جنگ منهدم شد

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از خسارت‌های نظامی ارتش اوکراین از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین اعلام کرد طی ۷۴۷ روز جنگ ۱۵ هزار پهپاد و ۵۷۷ جنگنده اوکراین را سرنگون کرده است.
جنگ اوکراین در سومین سال خود همچنان پی‌گیری می‌شود و علی‌رغم اذعان رسانه‌ها، کارشناسان و حتی مقامات غربی مبنی بر این که کیف نمی‌تواند پیروز این جنگ باشد زلنسکی همچنان اصرار به ادامه جنگ دارد. این جنگ تاکنون ده‌ها هزار کشته، صدها هزار زخمی و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. در حوزه نظامی نیز گفته می‌شود جنگ چند صد میلیارد دلار خرابی و ویرانی در اوکراین برجای گذاشته است که بازسازی این حجم از ویرانی ۱۰ سال طول می‌کشد. دیروز وزارت دفاع روسیه هم با انتشار بیانیه‌ای گوشه‌ای از خسارت‌های هنگفت نظامی اوکراین را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در اوکراین، نیروهای روسیه بیش از ۱۵۰۰۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کردند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که «از آغاز عملیات نظامی ویژه تاکنون ۵۷۷ هواپیمای جنگی اوکراینی، ۲۶۷ بالگرد، ۱۵۰۸۰ هواپیمای بدون سرنشین، ۴۸۴ سامانه موشکی زمین به هوا، ۱۵۴۲۸‌تانک و دیگر خودروهای زرهی رزمی، ۱۲۳۷ پرتابگر چندگانه، ۸۳۶۹ عراده توپ و خمپاره و ۱۹۶۰۸ وسیله نقلیه موتوری ویژه نظامی منهدم شدند.»
اذعان آمریکا به پیشروی روسیه
از سوی دیگر سازمان اطلاعات ملی آمریکا با انتشار گزارشی به پیشروی‌های گسترده روسیه در سال ۲۰۲۳ در جنگ با اوکراین اذعان کرده است. به گزارش تسنیم در گزارش اطلاعات ملی آمریکا به این واقعیت اشاره شده که نیروهای مسلح روسیه علی‌رغم چالش‌هایی که با آنها مواجه هستند، از اواخر سال ۲۰۲۳ تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری در میدان نبرد درگیری‌های نظامی در اوکراین دست یافته و از عدم اطمینان کشورهای غربی در مورد ادامه کمک‌های نظامی به کیف حداکثر استفاده را کردند. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که این وضعیت برای روسیه یک برتری نظامی استراتژیکی ایجاد کرده و به طور فزاینده‌ای وضعیت جبهه نبرد را به نفع مسکو تغییر داده است. این سند همچنین یادآور شده که روسیه نرخ رشد صنایع دفاعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به سمت تولید مهمات و سلاح‌های دوربرد روی آورده است. بر اساس این گزارش «آوریل هینس»، مدیر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اعتراف کرده است که توان بالقوه نظامی نیروهای مسلح اوکراین در جریان درگیری‌های کنونی با روسیه به طرز محسوسی رو به تضعیف گذاشته است. او در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا نیز گفت: «تسلیم کردن شهر آودیوکا به روس‌ها و تلاش‌ها برای جلوگیری از تلفات بیشتر ارضی در چند هفته گذشته، از بین رفتن قابلیت‌های نظامی ارتش اوکراین را نشان داده است» به گفته وی، کاهش کمک‌های نظامی کشورهای غربی به کیف نیز بر وضعیت نظامیان اوکراینی تأثیر منفی گذاشته است. همزمان رئیس سیا هم هشدار داده است در صورتی که سال جاری میلادی اوکراین کمک‌های مناسبی دریافت نکند مناطق بیشتری را به روسیه واگذار خواهد کرد. ویلیام برنز، در جلسه استماع کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت: در صورت تایید بسته کمکی جدید، اوکراین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند ابتکار عمل در زمینه اقدامات تهاجمی را دوباره به دست آورد و همچنین می‌تواند از موضع قدرت قابل توجهی مذاکره کند. رئیس سیا هشدار داد که در صورت امتناع از ارائه کمک، اوکراین ممکن است در سال جاری مناطق قابل توجهی از خاک این کشور را از دست بدهد.
شکست ماکرون در ائتلاف‌سازی
خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) هم روز دوشنبه نوشت که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نتوانسته شریکی برای تامین تسلیحات دوربرد و اعزام نیروی نظامی به اوکراین پیدا کند. به گزارش تسنیم در این تحلیل آمده است: نظریه این بود که ماکرون در جریان سفر خود به کیف نه تنها ارسال تسلیحات جدید فرانسوی به اوکراین را اعلام کند، بلکه تصمیمات جدی از طرف همه متحدان غربی برای حرکت به مرحله جدیدی از حمایت از کیف، یعنی اعزام نیروی نظامی اتخاذ شود. خبرگزاری فرانسه یادآور شده که ماکرون هنوز تاریخ سفر خود به کیف را مشخص نکرده، برای اینکه موفقیت خاصی در ایجاد چنین ائتلافی بدست نیاورده است. به گفته یک منبع خبری این آژانس، ماکرون قصد داشت این دیدار را با نتایج مشخص مرتبط کند، اما ایجاد یک ائتلاف مستلزم همکاری دیگر شرکاست.