یک مؤسسه اروپایی می‌گوید صادرات تسلیحات ایران در دنیا افزایش یافته و ظرف پنج سال دو و نیم برابر شده است.

صادرات تسلیحاتی ایران ظرف ۵ سال ۲۷۶ درصد افزایش یافت
یک مؤسسه اروپایی می‌گوید صادرات تسلیحات ایران در دنیا افزایش یافته و ظرف پنج سال دو و نیم برابر شده است.

به گزارش رادیو فردا، مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، از افزایش شدید صادرات سلاح از سوی ایران خبر داد. این مؤسسه در گزارش سالانه خود می‌گوید: ایران در پنج سال گذشته، نسبت به مدت مشابه قبل از آن، ۲۷۶ درصد افزایش صادرات تسلیحات داشته است. عمده خریداران سلاح ایرانی، به ترتیب روسیه، ونزوئلا و شبه‌نظامیان حوثی یمن بوده‌اند. روسیه برای تامین نیازهای تسلیحاتی در درجه اول به صنعت تسلیحاتی خود متکی است. با این حال، در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، علاوه‌بر پهپادهای ساخت ایران و موشک‌های بالستیک را از کره شمالی وارد و تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را نقض کرد. ایران با وجود افزایش صادرات تسلیحاتی، واردکننده عمده‌ای در تسلیحات نبوده است. و عمده‌ترین سفارش تسلیحاتی تهران در سال گذشته، مربوط به هواپیماهای جنگی روسیه بوده است.
یکی از مهم‌ترین نکات این گزارش‌، آن است که اکنون اروپایی‌ها بیش از ساکنان دیگر قاره‌ها به خرید و انبار کردن سلاح می‌پردازند. به طوری که در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، واردات تسلیحات به اروپا نسبت به پنج سال گذشته‌اش، ۹۴ درصد افزایش یافته و یعنی تقریبا دو برابر شده است. همچنین اوکراین به چهارمین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شده است.
پس از اوکراین، سایر کشورهای اروپایی نیز واردات تسلیحات را افزایش داد‌ه‌اند و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان، سهم اصلی را در فروش تسلیحات به کشورهای اروپایی داشته است. اکثر کشورهای اروپایی عضو ناتو و شریک در توسعه تجهیزات نظامی مانند جت جنگنده اف-۳۵ هستند.
همچنین این جهش در واردات تسلیحات از ایالات متحده نشان‌دهنده شتابزدگی اروپایی‌ها برای دستیابی به سلاح در سریع‌ترین زمان ممکن است، حتی اگر به قیمت عدم تمرکز بر توسعه سیستم‌های نظامی جدید خود باشد.
نکته مهم دیگر گزارش، کاهش صادرات تسلیحات روسیه است. روسیه که مدت‌ها دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان بود، دیگر چنین جایگاهی را در اختیار ندارد. صادرات این کشور بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ به میزان ۵۳ درصد کاهش یافته است. روسیه در سال ۲۰۱۹، به ۳۱ کشور جهان سلاح صادر کرد و این تعداد در سال ۲۰۲۳، به ۱۲ کشور کاهش یافته است، که تغییرات مهم سیاست‌های چین به عنوان مشتری اصلی سلاح روسی در این میان تاثیرگذار بوده و پکن در سال‌های اخیر بر تولید سلاح داخلی تمرکز کرده است.