وزیر دفاع اسبق رژیم صهیونیستی عنوان داشت: مراجع مربوطه گفته بودند که هیچ پاسخی از سوی ایران نخواهد بود اما اتفاقی که افتاد، برعکس بود!
ادامه واکنش‌های جهانی به عملیات غرور‌آمیز وعده صادق
وزیر دفاع اسبق رژیم صهیونیستی عنوان داشت: مراجع مربوطه گفته بودند که هیچ پاسخی از سوی ایران نخواهد بود اما اتفاقی که افتاد، برعکس بود!
 
 
 
 
 
 
به گزارش ایرنا  «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب موسوم به «اسرائیل بیتنو» در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ اسرائیل در این باره گفت: در ارزیابی بخش اطلاعات نظامی درباره واکنش ایران اشتباه رخ داده است.
وی اذعان کرد: بدون رادارهای آمریکایی در زمین، دریا، هوا و اطلاعاتی که آنها در اختیار ما قرار دادند، مقابله با حمله ایران ممکن نبود.
لیبرمن همچنین به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار داد: حالا وقتی به سراغ انجام عملیات دیگری می‌رویم باید در نظر داشته باشیم که چندین بار به آن پاسخ داده خواهد شد.
این اظهارات پس از آن بیان شد که مقامات رژیم صهیونیستی با مطرح کردن تهدیدهای توخالی از ضرورت پاسخ به ایران صحبت می‌کنند.
گاردین: اردن خود را 
در موقعیتی بغرنج قرار داده است
تحلیلگر روزنامه انگلیسی گاردین ارزیابی کرد اردن به دنبال حمایتش از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله هوائی تنبیهی ایران به این رژیم، خود را در موقعیتی بغرنج گرفتار کرده است.
«پاتریک وینتور»، دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین انگلیس با اشاره به اینکه دولت امان در مواجهه با خشم مردم اردن و دیگر کشورهای منطقه مدعی شده که در راستای «دفاع شخصی» به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران کمک کرده است، می‌نویسد: «اردن خودش را در تقابل بین ایران و اسرائیل در تیررس قرار داده و به خاطر نقشش در سرنگون کردن چند پهپاد ایرانی که شنبه شب اسرائیل را هدف گرفتند با خشم عمومی در داخل و در منطقه مواجه شده است.»
این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: «اردن با اسرائیل مرز مشترک داشته و میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان فلسطینی بوده و به صورت تاریخی بزرگ‌ترین حامی آنها در منطقه در نظر گرفته شده است. رهبران اردن انتقادهای شدیدی از جنگ در غزه مطرح کردند؛ عبدالله دوم، پادشاه اردن علنا از سازماندهی ارسال کمک‌هایی از طریق چتر به غزه حمایت کرد و ملکه رانیا، همسر او که در رسانه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارد سخنرانی و بیانیه‌های شدیداللحنی را در دفاع از فلسطینی‌ها منتشر کرده است.»
دبیر دیپلماتیک گاردین با اشاره به اینکه عموم اردنی‌ها حامی فلسطین هستند و تقریبا دو هفته است که هزاران تن در اردن از جمله تعداد زیادی آواره فلسطینی در مقابل سفارت آمریکا در شهر امان تظاهرات کرده و به نقش آمریکا در تقویت تل‌آویو اعتراض می‌کنند، نوشته است: «در یک چنین فضائی مداخله نظامی اردن در روز شنبه به فوران خشم در داخل اردن و همین‌طور در میان همسایگان این کشور منجر شد و تظاهرکنندگان طبق تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، عبدالله دوم پادشاه اردن را به عنوان خائنی که پرچم اسرائیل را به تن دارد معرفی کردند.
مقام‌های امان اصرار می‌کنند که مداخله اردن مسئله‌ای مرتبط با دفاع شخصی و حفاظت از حاکمیت خود در حریم هوائی است. ایمن  الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، یکی از حامیان دیپلماتیک پرشور فلسطینی‌ها در ۶ ماه گذشته روز یکشنبه به تلویزیون محلی کشورش گفت ارزیابی انجام شده مبنی بر این است که خطر واقعی سقوط موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روی اردن وجود داشته و نیروهای مسلح اردن با این خطر مقابله کردند و اگر تهدید از سمت اسرائیل مطرح شده بود اردن دست به همین اقدام می‌زد. او گفت دلیل ریشه‌ای این بحران در رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها و مخالفت اسرائیل با پذیرش یک راه‌حل
دو دولتی نهفته است.»
تحلیلگر گاردین تاکید می‌کند، با وجود استدلال‌هایی که اردنی‌ها برای حمایتشان از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله تنبیهی ایران مطرح کرده‌اند اما این مسئله که رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیروی هوائی اردن را به عنوان یک متحد این رژیم به تصویر کشیدند باعث عصبی شدن امان می‌شود.
نویسنده این مطلب در ادامه تصریح داشته است: «کابینه اردن در بیانیه‌ای بعد از حمله ایران از مردم خواست برای کسب اطلاعات نه به رسانه‌های اجتماعی بلکه به منابع رسمی اتکا کنند. اردن قوانین سخت و بی‌رحمانه‌ای را در حوزه رسانه‌های اجتماعی به اجرا درآورده است. در دو روز گذشته نزاع‌های خشنی بین پرسنل امنیتی اردن و معترضان اتفاق افتاد که در جریان آنها نیروهای امنیتی هدف حمله با مواد آتش‌زا و پرتاب سنگ قرار گرفتند.
خیلی دیگر از کشورهای عربی در روزهای اخیر در ضمن مشاهده بروز بحران سکوت اختیار کرده‌اند اما گزارش شد کویت و قطر درخواست‌های آمریکا برای استفاده از پایگاه‌هایش برای دفع حمله ایران را رد کردند.
تصویری از تظاهرات اخیر اردن در رسانه‌های اجتماعی بازتاب یافته که در آن معترضان اردنی پوسترهایی را خطاب به ارتش اردن به نمایش گذاشته و در آنها از این ارتش می‌خواهند درخواست‌های کمک کودکان و زنان در غزه را اجابت کرده یا از دشمن آنها انتقام گرفته و سرزمین آنها را آزاد کند. آنها هشتگی را تحت عنوان ارتش الکرامه کجاست؟ بازتاب داده‌اند. کلمه ‌ای که هم به معنی منزلت است و هم اشاره به نام جنگی در سال ۱۹۶۸ دارد که در جریان آن ارتش اردن ارتش اسرائیل را در یک عملیات تلافی‌جویانه مجبور به عقب‌نشینی از خاک اردن کرد.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر داد و اعلام کرد ایران ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. این حمله در واکنش به حمله ارتش اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه صورت گرفت که به شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران منجر شده بود.
هشدار اولمرت نسبت به پاسخ نظامی علیه ایران
ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به رادیو ارتش این رژیم گفت: ما انگیزه‌ای برای محدود کردن یا ممانعت از احتمال توسعه این جنگ داریم و در حال حاضر عمدتاً تمرکزمان بر بازگرداندن اسرا به منازلشان است که هدف نهائی قلمداد می‌شود.
وی همچنین مدعی شد: «ما روز شنبه با کمک کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و چند کشور عربی به‌طور قابل توجهی با حملات ایران مقابله کردیم که بسیار مهم است و به نظر من این یکی از شگفت‌انگیزترین دستاوردهای نظامی اسرائیل تا به امروز بوده است.»
اولمرت همچنین در ادامه اظهاراتش ادعا کرد: بنابراین، من فکر می‌کنم ما به آنچه نیاز داشتیم دست یافتیم، نه از طریق اقدامات خصمانه یا تنبیهی، ما آنها را با روشی قوی مجازات کردیم که در سراسر جهان طنین‌انداز خواهد شد.
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: پاسخ «دردناک» علیه ایران منجر به دور دیگری از حملات آنها و ضد حملات ما خواهد شد که دقیقاً همان چیزی است که ما می‌خواهیم از آن جلوگیری کنیم.
روابط عمومی کل سپاه بامداد یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
این حملات علاوه‌بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوائی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوائی آن به همراه داشته است.
در همین راستا، رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند که تلاش رژیم صهیونیستی برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران ۱.۳ میلیارد دلار هزینه روی دست صهیونیست‌ها گذاشته است.
اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا
پس از حمله ایران به اسرائیل
روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند.
به گزارش ایسنا، در پشت فراخوان‌ها برای خویشتنداری که توسط اکثر پایتخت‌ها به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود، دیپلماسی روسیه و چین قاطعانه طرف ایران را در بحران بین این کشور و اسرائیل گرفته‌اند. نه مسکو و نه پکن حمله هوائی گسترده توسط تهران در شب شنبه ۱۳‌آوریل را محکوم نکردند.
به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور خارجه چین یادآور شد که چین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به‌شدت محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.
از سوی دیگر، پکن به بیانیه ‌ایران مبنی بر اینکه اقدام انجام شده محدود بوده و اقدامی دفاعی از خود بوده توجه می‌کند. ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی تماسی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز قبل به پاسخ مشروع ایران اشاره کرده بود و بر «دورویی» غرب در این مورد تأکید کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سیمونا گالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرد».
حملات ایران حتی با نوعی سرخوشی در کانال‌های تبلیغاتی روسیه مورد استقبال قرار گرفت که ابتدا «پیروزی» تهران و «هراس» اسرائیل را پیش از اتخاذ لفاظی «حملات محدود» توصیف کردند. شبکه NTV روز دوشنبه گفت: «ایران به مرکز ثقل جهان اسلام تبدیل شده است».
بااین‌حال، نه مسکو و نه پکن هیچ علاقه‌ای به درگیری کنترل نشده ندارند.
رسانه روس: حمله ایران 
بسیار موفق‌تر از آن چیزی بود که به نظر می‌رسد
سایت راشا تودی در گزارشی نوشته است: «در شب ۱۴‌آوریل، ایران و برخی گروه‌های محور مقاومت تعداد زیادی موشک کروز و پهپاد را به سمت اسرائیل پرتاب کردند. این حملات تعجب‌آور نبودند. تهران هشدار داده بود که به حمله هوائی به سفارتش در دمشق که توسط اسرائیل در اول ‌آوریل انجام شد، پاسخ خواهد داد.»
به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری روسی نوشته است: اکثر کارشناسان نظامی موافق‌اند که هیچ‌چیز غیرعادی در مورد اقدامات تهران نمی‌یابند، جز اینکه این اولین حمله مستقیم ایران به اسرائیل بود.
از نقطه‌نظر فنی، استراتژی ساده بود؛ ایران ابتدا سامانه‌های پدافند هوائی دشمن را با استفاده از پهپادها از بین برد و بعد از آن پرتاب موشک‌های مافوق‌صوت که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها قادر به رهگیری آن نبودند.
این پایگاه خبری افزوده است: تأکید بر این نکته ضروری است که وزن عملیات ایران بیشتر سیاسی بود تا نظامی. ایرانی‌ها نمی‌خواستند جنگی را آغاز کنند که ایالات متحده را درگیر کند، اگرچه این همان چیزی بود که نتانیاهو می‌خواست. به‌عبارت‌دیگر، اسرائیل نتوانست ایران را تحریک کند.
همچنین واضح است که جمهوری اسلامی ایران پهپادها و موشک‌های قوی‌تری نسبت به حمله ۱۴‌آوریل دارد که از آنها استفاده نکرد. با این حال حمله ایران به اسرائیل بسیار موفق‌تر از آن چیزی بود که به نظر می‌رسد. حتی پهپادها و موشک‌های کمتر پیشرفته ایران نیز توانستند به حریم هوائی اسرائیل نفوذ کنند و خسارت وارد کنند و اسرائیل برای سرنگونی این موشک‌ها و پهپادها بسیار بیشتر از ایران هزینه‌کرد تا با آنها مقابله کند.
تهران بار دیگر نشان داد که اسرائیل آسیب‌ناپذیر نیست و امکان حمله به آن وجود دارد. در نهایت، دستاورد اصلی ایران این بود که موفق شد به همان روشی که پس از عملیات حماس در ۷ اکتبر انجام شد، اسرائیل را مختل کند.
راشاتودی در ادامه عنوان می‌کند: آیا اسرائیل قادر خواهد بود پاسخ دهد؟ حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد تهران از این‌ پس هر زمان که به منافع ایران و شهروندانش لطمه‌ای وارد شود، به اسرائیل ضربه خواهد زد.
این یک بیانیه مهم است. یقیناً حمله ۱۴‌آوریل ایران فقط یک حمله تلافی‌جویانه نبود، بلکه نظم جدیدی را ایجاد کرد. ایران ثابت کرد در شرایطی که کلمات قابل به توصیف آن نیستند، آماده است به ابزارهای نفوذ جدید متوسل شود. تهران مستقیماً برای آغاز جنگ حمله نکرد، بلکه تنها نشان‌ داد در صورت شکست سایر ابزارهای فشار بر اسرائیل، چه اتفاقی می‌افتد.
گزینه جدیدی مطرح شده است. اسرائیل از مهم‌ترین مزیت خود، یعنی مصونیت مطلق، که تا همین اواخر توسط ایالات متحده تضمین شده بود، محروم شده است.
واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل
شکست سیاست بایدن را نشان داد
دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا چند روزی بود که انتظار عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی را داشت؛ عملیاتی که نه تنها وحشت این رژیم را به دنبال داشت، بلکه شکستی هم برای دولت ایالات متحده محسوب شد.
به گزارش ایسنا، روابط عمومی کل سپاه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران ایران در سوریه، از جمله با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی می‌نویسد: «حمله ایران به اسرائیل دومین شکست دولت ایالات متحده به‌حساب می‌آید و این دولت به‌رغم هشدارهای قریب‌الوقوع، نتوانست بازدارندگی از خود نشان دهد.»
در سال ۲۰۲۲ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیات قابل‌توجهی را درباره برنامه عملیات روسیه در اوکراین ارائه کردند اما با این حال دولت آمریکا موفق نشد جلوی  این جنگ را بگیرد و به بزرگ‌ترین درگیری اروپا پس از جنگ‌جهانی دوم بدل شد.
واشنگتن تایمز می‌نویسد: «این شکست‌ها می‌تواند پیامدهای چشمگیری به همراه داشته باشد. به عبارتی، نگرانی‌ها از اینکه شاید رهبران چینی با محاسبه قدرت رو به افول آمریکا آماده یک حرکت نظامی ‌شوند، در حال افزایش است.»
چین که جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، بارها به مقامات غربی و آمریکایی هشدار داده که هرگونه دخالت آنها در مسئله تایوان به‌مثابه «دخالت در امور داخلی چین» خواهد بود. افزون بر این، چین مناقشاتی بر سر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی با ژاپن و در دریای چین جنوبی با فیلیپین دارد.
ژاپن و فیلیپین از متحدان دفاعی ایالات متحده هستند و هرگونه حمله احتمالی چین به این کشورها می‌تواند آمریکا را به یک درگیری منطقه‌ای در آسیا برای اولین بار پس از جنگ ویتنام بکشاند.
منتقدان بر این باورند که شکست‌های آمریکا ناشی از «سیاست‌های ضعیف» این کشور است. اگرچه آمریکا به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرد، اما این مسئله برای همه واضح و مبرهن است که این تحریم‌ها تاثیر خاصی بر تصمیمات کرملین نداشته و حتی به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موجب تقویت اقتصاد هم شده است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در پایان تاکید می‌کند: «شکست سیاست‌های بازدارندگی آمریکا همچنین می‌تواند حامیان ایران از جمله ارتش یمن را قوی‌تر کند؛ ارتشی که ماه‌هاست به دلیل حمایت از فلسطین کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار داده است.»
«مایک راجرز» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و یک چهره جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما ضمن ابراز نگرانی درباره تضعیف جایگاه آمریکا گفت: «سیاست‌های دولت آمریکا، بازدارندگی علیه چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی را تضعیف کرده است. ما باید بازدارندگی آمریکا را احیا کنیم.»
تحلیلگر فرانسوی: اسرائیل بود که حمله را آغاز کرد
تحلیلگر و مقاله‌نویس فرانسوی درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند این اسرائیل بود که اول با حمله به کنسولگری تهران در دمشق به ایران حمله کرد.
به گزارش ایسنا، «پیر کونسا» تحلیلگر، متفکر و مقاله‌نویس فرانسوی در مصاحبه‌ای در رابطه با درگیری ایران و رژیم صهیونیستی گفت: «من تعجب می‌کنم که بگویند ایران دارد به اسرائیل حمله می‌کند وقتی اول این اسرائیل بود که با حمله به کنسولگری تهران در دمشق به ایران حمله کرد و در این حمله هوائی ۱۳ نفر کشته شدند.»
به نقل از یوروپ ۱، کونسا در رابطه با اینکه «آیا ایران به فکر بین‌المللی کردن درگیری است»، اظهار کرد: این ایرانی‌ها نیستند که تصمیم به بین‌المللی کردن درگیری گرفتند، این نتانیاهو است.
افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان
در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عرب فاش کرد که عربستان و امارات از باز کردن حریم هوائی خود به روی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دفع حمله بی‌سابقه ایران در شنبه گذشته خودداری کردند.
به گزارش ایسنا، به نوشته این روزنامه، آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواستند از حریم هوائی ۲ کشور برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده توسط جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، اما عربستان و امارات چنین فرصتی را به آنها ندادند.
در عین حال مقامات عرب خاطرنشان کردند ۲ کشور عربی با ایالات متحده و اسرائیل تنها به تبادل اطلاعات پرداختند که به ادعای این منابع در دفع حملات ایران نقش داشته‌ است.
وال استریت ژورنال همچنین اشاره می‌کند ریاض و ابوظبی سعی کرده‌اند در مورد درگیری شدید در خاورمیانه بیطرف بمانند. این گزارش در حالی منتشر شده که منابع آگاه در گفت‌وگو با «العربیه» هرگونه مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی را تکذیب کردند.
منابع مطلع شامگاه دوشنبه به العربیه گفتند هیچ وبگاه رسمی عربستان اظهاراتی مبنی بر مشارکت این کشور در رهگیری حملات اخیر ایران منتشر نکرده است.
پیش‌تر برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی با انتشار اخباری و منسوب کردن آن به یک پایگاه خبری رسمی سعودی مدعی شدند عربستان در ائتلاف دفاعی اخیری که برای مقابله با حملات ایران شکل گرفته، ایفای نقش داشته است.
ایران شامگاه شنبه با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به سوی فلسطین اشغالی به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق پاسخ داد.