«سی‌ان‌ان» با انتشار گزارشی، ۲ ادعای پنتاگون در مورد حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ (شهریور 1400) را رد و حقایق جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است.
 سی‌ان‌ان فاش کرد
 
 
 
 
«سی‌ان‌ان» با انتشار گزارشی، ۲ ادعای پنتاگون در مورد حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) را رد و حقایق جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است.
یکشنبه ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) بود که با فرار «اشرف غنی»، نیروهای طالبان وارد کابل پایتخت افغانستان شدند و بدین‌ترتیب ارتش و دولتی که آمریکا طی ۲۰ سال و صرف میلیارد‌ها دلار ساخته بود، فروپاشید. در جریان فرار آمریکا از افغانستان شیوه برخورد این کشور با افغان‌هایی که با ارتش این کشور طی ۲۰ سال گذشته همکاری کرده بودند، تبدیل به درس عبرتی برای تمام کسانی شد که دلخوش به حمایت‌های آمریکا دارند. تصاویری که روز دوشنبه (۲۵ مرداد۱۴۰۰) از لحظات برخاستن یک فروند هواپیمای باری ارتش آمریکا از باند فرودگاه کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد خیلی زود به یکی از نمادهای «فرجام آویزان شدن به آمریکا» تبدیل شد. هزاران نفر دنبال هواپیما می‌دویدند و چند نفری هم که از چرخ‌های هواپیما آویزان شده بودند، از آن بالا سقوط کرده و کشته شدند.
بنابر گزارش‌ها، دقایقی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه کابل دست‌کم سه نفر از بدنه و چرخ‌های هواپیما سقوط کردند و جان باختند. گفته می‌شود برخی از کسانی که در فرودگاه کابل تجمع کرده بودند نیز از سوی نیروهای آمریکایی و همچنین شبه‌نظامیان طالبان با شلیک مستقیم تیر کشته شدند. اما این تمام افتضاحی نبود که آمریکا در فرودگاه کابل به بار آورد. چند روز بعد در ۲۶ اوت (۴ شهریور) در حالی که هنوز عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی از فرودگاه کابل ادامه داشت یک عملیات انتحاری در این فرودگاه به وقوع پیوست که دست‌کم ۱۸۳ نفر شامل ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی ارتش آمریکا کشته شدند. به مدت دو سال پنتاگون اصرار داشت که کشته‌ها بر اثر عملیات انتحاری داعش بوده است اما یافته‌های جدید شبکه سی‌ان‌ان نشان می‌دهد، اکثر این ۱۸۳ نفر به ضرب گلوله نظامیان آمریکایی کشته شده‌اند!
رسانه نزدیک به دموکرات‌ها حالا و حدود ۹۸۰ روز پس از این حادثه با استناد به شواهد ویدئویی جدید گزارش کرده، «شمار زیادی از افراد در فرودگاه کابل نه بر اثر حمله انتحاری که در نتیجه تیراندازی سربازان آمریکایی جان‌باخته‌اند.» طبق ویدئوی ضبط‌شده، تعداد تیراندازی‌های صورت‌گرفته از جانب سربازان آمریکایی بیشتر از آن چیزی بوده که پنتاگون گفته است!
بر اساس این گزارش ده‌ها نیروی نظامی آمریکا که در صحنه حضور داشته‌اند، تیراندازی در آن موقعیت را بسیار گسترده خوانده و گفته‌اند تیراندازی از سوی یک یا ۲ نفر انجام نگرفت بلکه تعداد زیادی از سربازان شروع به شلیک کردند. پنتاگون بیش از ۲ سال گذشته اصرار داشت که تلفات، ناشی از یک انفجار بوده و نیروهایی که گزارش داده‌اند زیر آتش قرار گرفته‌اند، تحت تاثیر هرج‌ومرج پس از حادثه و اثرات ضربه‌های ناشی از انفجار بوده‌اند اما ده‌ها پرسنل ارتش آمریکا که در صحنه حضور داشتند تیراندازی را به تفصیل برای سی‌ان‌ان شرح داده‌اند. یکی از این سربازان به سی‌ان‌ان گفت: اولین انفجار بزرگ را از جایی که تفنگداران دریایی آمریکا ایستاده بودند، شنیده است و «نزدیک محل انفجار، یک یا ۲ نفره نبود و حجم وسیعی از تیراندازی بود». 
یک پزشک افغان نیز در همین زمینه به سی‌ان‌ان گفته است که شخصاً گلوله را از تن مجروحان خارج کرده و با کارکنان بیمارستانش ده‌ها افغان را که بر اثر جراحات گلوله جان‌باختند، شمارش کرده است. در این افتضاح، سربازان انگلیسی نیز نقش داشته‌اند.