در حالی که صهیونیست‌ها ادعا می‌کردند 20 گردان از 24 گردان حماس را از بین برده‌اند، نشریه پولیتیکو به نقل از ارزیابی متحدان آمریکایی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که احتمالا 70درصد سازمان رزم نظامی حماس دست‌نخورده باقی مانده است.
در حالی که صهیونیست‌ها ادعا می‌کردند ۲۰ گردان از ۲۴ گردان حماس را از بین برده‌اند، نشریه پولیتیکو به نقل از ارزیابی متحدان آمریکایی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که احتمالا ۷۰درصد سازمان رزم نظامی حماس دست‌نخورده باقی مانده است. البته ارزیابی‌های مستقل معتقدند که حتی ده درصد توان نظامی حماس هم آسیب ندیده است.
 
 
 
 
وب‌سایت آمریکایی پولیتیکو در گزارشی نوشت: ارزیابی اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد تنها ۳۰ تا ۳۵درصد از جنگجویان حماس از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون کشته شده‌اند و ۶۵درصد شبکه تونل‌های این گروه سالم هستند. مقامات آمریکایی معتقدند که حماس در ماه‌های اخیر هزاران عضو جدید را جذب کرده است.
آمریکا نگران شکست اسرائیل در جنگ است. مقامات می‌گویند اسرائیل نتوانسته مناطق پاک‌سازی‌شده غزه را در کنترل نگه دارد، با بمباران گسترده و کمک‌های بشردوستانه ناکافی مردم غزه و دیگر جهانیان را علیه خود شورانده و همچنین نتوانسته از جذب نیروی جدید توسط حماس جلوگیری کند.
چارلز براون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید: «فقط کافی نیست که وارد منطقه شوید و آن را از دشمنان خود پاک‌سازی کنید. بلکه باید وارد شوید، کنترل خود را بر منطقه حفظ کنید و در آن ثبات برقرار کنید. اگر این اتفاق نیفتد، وقتی از آنجا خارج شوید، دشمنان‌تان دوباره کنترل را به دست می‌گیرند.»
دولت بایدن می‌ترسد که اسرائیل به طرز فاجعه‌باری فرصت خود را برای پیروزی در برابر حماس از دست بدهد و بهترین شانس خود را برای از بین بردن تسلط این گروه بر غزه و تهدید مردم اسرائیل از دست بدهد. مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت اسرائیل نتوانست بخش‌هایی از غزه را پس از پاک‌سازی آنها حفظ کند، با بمباران گسترده و کمک‌های بشردوستانه ناکافی، مردم غیرنظامی و سایر نقاط جهان را علیه خود برانگیخته و حماس را قادر ساخته است تا جنگجویان بیشتری را به خدمت بگیرد.
ایالات‌متحده برای ماه‌ها هرگونه انتقادی را محرمانه نگه داشت و بی‌سروصدا به اسرائیل فشار آورد تا نحوه انتقام‌جویی خود را علیه حماس تغییر دهد. اما ناامیدی از تماشای امتناع اسرائیل از تغییر مسیر به‌طور فزاینده‌ای آشکار شده، و شکاف بین واشنگتن و اورشلیم را افزایش می‌دهد.
یک مقام ارشد دولت که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: «ما می‌خواهیم تمرکز عمیق‌تری بر ارتباط بین عملیات نظامی در حال انجام و در نهایت، بازی پایانی استراتژیک تشویق کنیم. ما به این موضوع ادامه خواهیم داد.»
مقامات بایدن همچنین به طور فزاینده‌ای نگران شده‌اند که حماس توانسته است در طول زمان جنگ، هزاران نفر را در چند ماه گذشته به خدمت بگیرد و همین به حماس اجازه داده تا ماه‌ها در برابر حملات اسرائیل مقاومت کند.
هفته گذشته، کرت کمبل، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که «پیروزی کامل» اسرائیل در برابر حماس بعید است. سپس، هم وزیر دفاع لوید آستین و هم ژنرال سی.براون، رئیس ستاد مشترک، اسرائیل را به خاطر ناتوانی در محافظت از غیرنظامیان و جلوگیری از هجوم حماس به مکان‌هایی که زمانی تحت کنترلش بود، سرزنش کردند. هر دو مقام پنتاگون به عنوان افراد حرفه‌ای ساکتی شناخته می‌شوند که تمایلی به ابراز نارضایتی‌های خود ندارند.
براون به خبرنگاران گفت: نه‌تنها باید وارد شوید و هر دشمنی را که با آن رو‌به‌رو هستید پاک‌سازی کنید، بلکه باید وارد شوید، قلمرو را نگه دارید و سپس باید آن را تثبیت کنید. اگر این اتفاق نیفتد، به دشمن شما اجازه می‌دهد تا در مناطقی که شما آنجا نیستید دوباره جمعیت کند، و این امر باعث می‌شود تا آنجا که بتوانند به هدف خود یعنی توانایی نظامی برسند. 
آنا استرول، یکی از مقامات ارشد سابق خاورمیانه در پنتاگون که در ژانویه از سمت خود کناره‌گیری کرد، اخیراً در فارن‌افرز نوشت: ایالات‌متحده درس‌هایی از شکست‌های خود در عراق را با اسرائیل به اشتراک گذاشته است، یعنی اینکه چگونه شورش‌ها از اشغال نابسامان آمریکا بیرون آمدند. نه‌تنها اسرائیل از آموختن از این مجموعه دانش و تجربه در مورد توالی فعالیت‌ها برای جلوگیری از بدترین نتایج برای جوامع پس از مناقشه امتناع کرده‌، بلکه به نظر می‌رسد که در مسیر تکرار همان اشتباهات است. 
ژنرال بازنشسته فرانک مک‌کنزی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده را رهبری می‌کرد، گفت که اسرائیل نیروی کافی برای پاکسازی، تصرف و نگهداری مناطق شهری متراکم در داخل غزه مستقر نکرده است. در آن مناطق ناامن، احتمالاً مردم تلاش خواهند کرد تا به داخل سرازیر شوند و حماس سپس وارد آنجا خواهد شد و حضور خود را در آنجا برقرار خواهد کرد. این یک استراتژی کلاسیک چریکی است.