🟡 اگر بورق(نمک تلخ) یا حنظل(خربزه ی ابوجهل) یا وقث الحمار را یک شبانه روز در آب خیس کنند و آب آن را بر روی بذر بپاشند و پارچه ای روی بذر قرار دهند تا بذرها آب را به خود جذب کند و سپس بذرها را بکارند دیگر هیچ آفتی به زراعت نخواهد زد.   […]

🟡 اگر بورق(نمک تلخ) یا حنظل(خربزه ی ابوجهل) یا وقث الحمار را یک شبانه روز در آب خیس کنند و آب آن را بر روی بذر بپاشند و پارچه ای روی بذر قرار دهند تا بذرها آب را به خود جذب کند و سپس بذرها را بکارند دیگر هیچ آفتی به زراعت نخواهد زد.

 

🟡 اگر خیار چنبر را در آب قرار دهند و زراعت را با آن آبیاری کنند و یا اینکه بذرها را قبل از کاشتن در این آب قرار دهند و بعد بکارند دیگر هیچ پرنده وحیوانی نزدیک زراعت نخواهد شد.

🟡 اگر چند خرچنگ را بگیرند و در ظرف آب نگه دارند و یک هفته بگذارند تا خرچنگ ها بمیرند و آب بد بو شود سپس آن آب را در اطراف زراعت و درختان بپاشند هیچ پرنده ای به زراعت و درختان آسیب نخواهد زد.

🟡 اگر قورباغه که از آب بیرون باشد و همچنان زنده باشد در ظرفی قرار دهند و آن ظرف را در وسط زمین مزرعه دفن کنند و یک ساعت بگذارند در زیر خاک بماند و بعد از آن بیرون بیاورند هم محصول برکت بیشتری خواهد کرد هم طعم آن بهتر می شود.

🟡 برای جلوگیری از ورود موش صحرایی وشبیه آن می توان زهره ی گاو را در آب مخلوط کرد وبذری که قرار است کشت شود را در آن آب خیس کنند و بعد بکارند، دیگر موش و انواع آن به زراعت نخواهد آمد.

🟡 اگر جولق(درختی خاردار) را با بذری مخلوط کنند و دور تا دور مزرعه بکارند، هر پرنده ای که از آن بخورد بدون حرکت می شود و می میرد و آن پرنده های مرده را با چوب های سفید در اطراف مزرعه آویزان می کنند

🟡 و دیگر هیچ پرنده ای به اطراف آن زراعت نمی آید و اگر آب جولق را در اطراف و وسط زراعت بپاشند، باعث جلوگیری از آفت زدگی می شود.

🟡 اگر همراه بذری که قرار است کشت کنند عدس بکارند و زراعت کنند، آفتی که قرار است به زراعت برسد به عدس وارد می شود و بذر مورد نظر در امان می ماند.

🟡 اگر بذر را با نطرون رومی وکود گندیده مخلوط کنند و کشت کنند دانه ی آن زود می رسد و اگر بذر را با کود پرنده و یا کبوتر مخلوط کنند محصول بیشتر می شود، البته درصورتی که زمین نمناک باشد و اگر زمین خشک باشد بذر می سوزد و بی حاصل می شود.

🟡 اگر زهره ی گاو را در آب مخلوط کنند و بذری را که قرار است کشت کنند با آن آب نم دار کنند و بعد آن بذر را کشت کنند موش صحرایی و انواع جوندگان دیگر به سراغ آن زراعت نمی آیند.

🟡 اگر برگ بوستان افروز را با شاخه های آن بکوبند و آب به دست آمده را بر روی بذرها بپاشند و بعد بکارند دیگر موش و مورچه و هیچ پرنده ای به آن آسیب نمی رساند.

🟡 اگر بذر را با نطرون رومی(جوش شیرین) و کودی که بدبو است مخلوط کنند و کشت کنند دانه ی آن زود سبز می شود.

🟡 اگر بذر ماش و عدس را با کود گاوی مخلوط کنند و کشت کنند، زودتر سبز می شود و محصول آن بیشتر می شود و اگر مقداری بذر جو مخلوط با آن کشت کنند زودتر به محصول می نشیند. 

🟡 اگر بذر را با کود کبوتر و یا کود هر پرنده ای مخلوط کنند و بکارند محصول آن بیشتر می شود البته اگر زمین زراعت نمناک بود اینگونه می شود، هر گاه زمین خشک باشد بذرها می سوزد و بدون ثمر می شود.

✍ مفاتیح الارزاق، ج۱،ص۴۰۱