🟩 بامیه موطن اصلى آن آفریقا و یا مناطق گرم آسیا است. بامیه اصولا یک گیاه گرمسیرى است و در شرایط مناسب اقلیم گرم، گیاه چند ساله است، ولى در مناطق معتدل و سرد که کاشته شود چون تحمل سرماى زمستان را ندارد به صورت گیاه یکساله درمى‏آید. 🟩 بامیه از نظر طبیعت طبق […]

 

🟩 بامیه موطن اصلى آن آفریقا و یا مناطق گرم آسیا است. بامیه اصولا یک گیاه گرمسیرى است و در شرایط مناسب اقلیم گرم، گیاه چند ساله است، ولى در مناطق معتدل و سرد که کاشته شود چون تحمل سرماى زمستان را ندارد به صورت گیاه یکساله درمى‏آید.

🟩 بامیه از نظر طبیعت طبق نظر حکماى طب سنتى سرد و تر و ترى آن از سایر بقول بیشتر است، از نظر خواص بامیه براى مزاجهاى گرم خوب است.

🟩 در صورتى که اشخاص سردمزاج بخواهند بامیه بخورند براى اینکه سردى آن ضرر نرساند و عوارضى ایجاد نکند باید با ادویه گرم میل کنند.

🟢 ترکیبات شیمیایى‏

🟩 تمام گیاه بامیه معطر است و عطرى شبیه عطر میخک از آن متصاعد مى‏شود و برگ و ساقه‏هاى بامیه داراى‏Iodine است. 

🟩 از نظر آهن و کلسیم قابل توجه است در غلاف میوه تازه سبز بامیه در حدود ۵۲۰ واحد بین المللى ویتامین‏A مى‏باشد و به علاوه داراى تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و سرانجام ویتامین‏C یا اسکوربیک اسید است. 

🟩 میوه سبز تازه بامیه منبع غنى ویتامین‏B است.

🟢 خواص بامیه

✅ بامیه نارس پخته به عنوان سبزى لذیذ و مقوى است.

✅ میوه نارس بامیه را با گوشت پخته مى‏خورند و در هندوستان معتقدند که مقوى باه است.

✅ جوشانده میوه نارس بامیه مقوى و نرم‏کننده و لطیف‏کننده پوست و مدر است. 

✅ در ناراحتى‏هاى نزله‏اى که منجر به التهاب یک غشاى مخاطى همراه ترشح است و همچنین در موارد سوزش مجراى ادرار در موقع ادرار کردن و احساس درد در موقع ادرار و بالاخره در موارد سوزاک مفید است. 
لعاب حاصل از میوه و تخم آن نیز نرم‏کننده است و براى سوزاک مفید است. 

✅ از برگهاى آن به عنوان ضماد نرم‏کننده استفاده مى‏شود. 

✅ تخم بامیه معرق است و محرک قلبى و ضد اسپاسم است.

✅ در چین از گل و تخم و ریشه و میوه آن به عنوان دارو استفاده مى‏شود و نرم کننده و مدر است و براى تسهیل زایمانهاى مشکل تجویز مى‏شود.
 
✅ در استعمال خارجى ضماد آن روى انواع زخمها گذارده مى‏شود و التیام‏دهنده است. 

✅ جوشانده میوه آن براى معالجه سوزاک و سوزش مجراى ادرار استفاده مى‏شود و از جوشانده ریشه آن براى معالجه سیفیلیس استفاده مى‏شود. 

🟩 در هندوچین از ریشه بامیه مانند جانشین خطمى استفاده مى‏شودشربتى از جوشاندن آن در فیلیپین تهیه مى‏شود و براى زخم گلو و گرفتگى صدا بسیار مفید است.