روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به خبر اخیر یک روزنامه کره‌ای مبنی بر مذاکره آمریکا با این کشور برای آزاد‌سازی 7 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران با یک اصطلاحا کارشناس اقتصادی مصاحبه کرده

ناراحتی روزنامه اصلاح‌طلب از آزادسازی اموال بلوکه شده کشور و اثرات آن بر بازار ارز!

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به خبر اخیر یک روزنامه کره‌ای مبنی بر مذاکره آمریکا با این کشور برای آزاد‌سازی ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران با یک اصطلاحا کارشناس اقتصادی مصاحبه کرده تا به هر نحوی که شده ثابت کند این اتفاق اثر چندانی بر بازار ارز ندارد.
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش اقتصادی خود با تیتر «فشار بر دلار آزاد برداشته می‌شود؟» و زیرتیتر «یک کارشناس اقتصادی: آزادسازی ۷ میلیارد دلاری تاثیر چندانی بر بازار ارز ندارد» نوشت: «بورس تهران دیروز با نگاه مثبت به اخبار سیاسی نگاه کرد و نرخ دلار نیز کاهشی شد و همزمان در بازار طلا و سکه نیز عقب‌نشینی قیمتی دیده شد. احتمالا‌ در روزهای آینده نیز اخبار ضد و نقیض درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی روی خط برخی خبرگزاری‌ها قرار گیرد. اما این اخبار چقدر درست است و چه تاثیری روی قیمت ارز خواهد داشت؟ آیا می‌توان امیدوار بود که نرخ دلار در میان‌مدت و بلندمدت به اینگونه اخبار واکنش مثبتی نشان دهد؟… این عدد برای اقتصاد ایران با جمعیتی حدود۸۶ میلیون نفر رقم چندانی نیست که بخواهیم برآوردی از تاثیر آن بر نرخ دلار و اقتصاد داشته باشیم»!
گفتنی است، تلاش روزنامه اصلاح‌طلب برای کم اهمیت جلوه دادن این اتفاق؛ آن هم بدون برجام و fatf در حالی است که دولت مورد حمایت طیف مدعی اصلاحات طی ۸ سال به جای تدارک پیشرفت اقتصادی درون‌زا و در عین حال دیپلماسی و تجارت اقتصادی متنوع، همه تخم‌مرغ‌های تدبیر(!) را در سبد برجام گذاشت و ضمن فرصت‌سوزی ۸ ساله، ادعا کرد که به موازات آزاد‌سازی ۱۵۰ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران در خارج، ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هم جذب کشور خواهد شد اما گذر زمان ثابت کرد همه آن وعده‌ها و آمار‌سازی‌ها،‌ خیال‌‌سازی محض برای شیرین‌‌سازی برجام، فریب مردم و قرار دادن نظام در مقابل عمل انجام شده بوده است. در چنین شرایطی طبیعی است که این روزنامه حامی دولت روحانی از آزاد‌سازی اموال بلوکه شده ملت ایران بدون برجام ناخرسند باشد.