فارین افرز در یادداشتی مفصل به قلم روئل مارک گرچت و ری تاکیه با نام «حامیان جدید ایران؛ چرا چین و روسیه حمایت خود را [از ایران] افزایش می‌دهند؟»

فارن افرز: آیت‌الله خامنه‌ای بقای انقلاب را
در برابر دشمن اصلی آن ایالات متحده تضمین کرده است
فارین افرز در یادداشتی مفصل به قلم روئل مارک گرچت و ری تاکیه با نام «حامیان جدید ایران؛ چرا چین و روسیه حمایت خود را [از ایران] افزایش می‌دهند؟» عنوان داشت: «طی ۱۵ سال گذشته، وضعیت مناسبات ایران با چین و روسیه تغییر کرده است. با کاهش قدرت و نفوذ واشنگتن، پکن و مسکو تصمیم گرفته‌اند که می‌توانند نظم بین‌المللی لیبرال را به چالش بکشند. آنها به طور معمول از مقامات ایرانی استقبال کرده و به تهران حمایت اقتصادی و نظامی گسترده‌تری ارائه کرده‌اند. با وجود این که این کمک‌ها به صورت رشته‌ای ارائه می‌شود، تهران سود زیادی برده است… در نتیجه، ایران دیگر از فشار اقتصادی حداکثری غرب هراسی ندارد… از نظر دیپلماتیک، پکن، مسکو و تهران به یک محور تجدیدنظرطلب تبدیل شده‌اند و عملاً به انزوای و فشار غرب بر جمهوری اسلامی پایان داده‌اند.»
این نشریه تحلیلی مدعی است: «با حمایت این متحدان جدید، حکومت ایران می‌تواند هر زمان که بخواهد، ساخت بمب هسته‌ای را ادامه دهد و به لطف حمایت آنها، دولت تهران قدرتمندتر و امن‌تر از همیشه احساس راحتی می‌کند.» در بخشی دیگر از این یادداشت تحلیلی مفصل عنوان شده است: «این معاملات در حال حاضر منافع اقتصادی و امنیتی ملموسی را به همراه دارد. ایران هر ماه میلیون‌ها بشکه نفت به چین می‌فروشد. تولید ناخالص داخلی آن که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به نصف کاهش یافت، در حال رشد است. در فوریه ۲۰۲۳، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اطمینان داد که پکن «از ایران در حفاظت از حاکمیت ملی حمایت می‌کند» و از تلاش‌های این کشور در «مقاومت با یک‌جانبه‌گرایی و قلدری» حمایت کرد. جمهوری اسلامی یکی از اعضای سازمان همکاری ‌شانگهای است و در ماه اوت از ایران برای پیوستن به بریکس، بلوکی از اقتصادهای بزرگ در حال توسعه دعوت شد. دولت‌های متوالی ایالات متحده امیدوار بودند که فشارهای مالی و دیپلماتیک حکومت ایران را مجبور به واگذاری دارایی‌های هسته‌ای خود کند، اما اقدامات چین چنین سناریویی را غیرقابل تصور کرده است. پکن بخش اعظم تحریم‌های آمریکا را از بین برده است.»
فارن افرز نوشت: «روسیه نیز سهم خود را برای کمک به تهران انجام می‌دهد. صادرات روسیه به ایران در ده ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافت. دو کشور یادداشت تفاهمی امضا کرده‌اند که مسکو را متعهد به سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های گازی ایران می‌کند.»
فارن‌افرز به ضررها و منافع رابطه با چین و روسیه می‌پردازد و سپس در ادعایی عنوان می‌دارد: «اما با هر دردسری که جمهوری اسلامی ممکن است از داشتن حامیان با آن مواجه شود، در مقایسه با آسیبی که این شراکت‌ها به منافع غرب وارد می‌کند، رنگ می‌بازد، به ویژه وقتی صحبت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. رهبران آمریکا و اروپا مدت‌ها با این تصور که اختلافاتشان با چین و روسیه هرچه باشد، هیچ کدام از این دو کشور نمی‌خواهند ایران این بمب را داشته باشد، دلداری می‌دهند. اما این ممکن است دیگر درست نباشد. برخلاف ایالات متحده، روسیه برای چندین دهه با کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در پیرامون خود زندگی کرده است. پوتین ممکن است با کشور دیگری در این ترکیب کاملاً راحت باشد.»
این رسانه نوشت: «در واقع، تصور اینکه روسیه در زمینه فن‌آوری و تخصص هسته‌ای با ایران سهیم باشد، کار سختی نیست. عبور ایران از غنی‌سازی آستانه‌ گریز هسته‌ای، قول‌های متعددی را که هم از سوی دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان داده‌اند، به سخره می‌گیرد، مبنی بر اینکه واشنگتن هرگز اجازه نخواهد داد به بمب دست پیدا کند. بنابراین پوتین از کمک به متحد فارسی خود برای تحقیر ایالات متحده و تنزل موقعیت واشنگتن در خاورمیانه سود خواهد برد.»
فارن افرز عنوان می‌دارد: «شی رئیس‌جمهور چین نیز می‌تواند به همان ‌اندازه از ایران اتمی استقبال کند. شی همچنین ممکن است منطقی به این نتیجه برسد که بمب ایران خروج ایالات متحده از خاورمیانه را تسریع خواهد کرد. در واقع، با متحد شدن طبقه سیاسی آمریکا در ابراز تاسف از «جنگ‌های همیشگی»، شبح ایران هسته‌ای می‌تواند دلیل خوبی برای کاهش بیشتر ردپای آن در منطقه باشد. برای پکن که همیشه تایوان را هدف قرار می‌دهد، پیامدهای جهانی ایران هسته‌ای عمدتاً سودمند است.»
این رسانه مدعی است: به محض اینکه ایران بمب را مونتاژ کرد، مطمئناً روابطش با متحدان قدرتمند خود تغییر خواهد کرد. دیگر یک شریک جوان نیست، ممکن است جسورتر شود. برای مثال، یک ایران هسته‌ای ممکن است به زیرساخت‌های نفتی خلیج‌فارس بازگردد. ممکن است فناوری موشکی جدید و بهتری را با شبه نظامیان متحد خود به‌اشتراک بگذارد که می‌توانند تصمیم بگیرند مستقل‌تر و تهاجمی‌تر عمل کنند… امروز، حال و هوای جمهوری اسلامی در مقایسه با همین یک سال پیش، پیروزمندانه است. جمهوری اسلامی از تحریم‌ها و اغتشاشات داخلی پیروزمندانه خارج شده است. این کشور با کمک متحدان قدرتمند خود، اقتصاد خود را تثبیت و شروع به تکمیل نیروهای دفاعی خود کرده است. بمب هسته‌ای در صورت اراده در دسترس است.»
فارن افرز خاطرنشان کرد: «پس آیت‌الله خامنه‌ای بقای انقلاب را در برابر دشمن اصلی آن، ایالات متحده تضمین کرده، او خاورمیانه را به منطقه‌ای تبدیل کرده که ایران پس از ۴۴ سال تلاش، قدرت مسلط است.»