روزنامه فرانسوی می‌گوید: عملیات مقاومت یمن در دریای سرخ و خلیج عدن، روزانه تا ده‌میلیارد دلار به اقتصاد و تجارت کشورهای غربی زیان وارد می‌کند.

خسارت روزانه ۱۰میلیارد دلاری اقتصاد غرب از تنش در دریای سرخ

روزنامه فرانسوی می‌گوید: عملیات مقاومت یمن در دریای سرخ و خلیج عدن، روزانه تا ده‌میلیارد دلار به اقتصاد و تجارت کشورهای غربی زیان وارد می‌کند.
 

روزنامه لوموند نوشت: تنش نظامی میان کشورهای غربی و حوثی‌های یمن، از هم‌اکنون بر فعالیت‌های صنعتی اروپا به ویژه در بخش صنایع اتومبیل‌سازی تأثیر منفی گذاشته است.
چهار شرکت بزرگ کشتیرانی جهان که روی هم ۵٣درصد حمل‌ونقل دریایی را انجام می‌دهند، عبور کشتی‌های خود را از تنگه باب‌المندب در ورودی دریای سرخ ممنوع کرده‌اند و در نتیجه مسیر خود از آسیا به اروپا را سیزده‌هزار کیلومتر و به مدت ده روز افزایش داده‌اند.
برای نمونه، «تسلا» تولید خودروهای برقی خود را در آلمان به دلیل کمبود قطعات تولیدشده در آسیا بین ٢۹ ژانویه تا ۱۱ فوریه به حال تعلیق درآورده است و شرکت سوئدی «ولوُو» که صاحب آن شرکت چینی «جیلی» است، تولید خود را در بلژیک به مدت سه روز متوقف کرده است. «جیلی» همانند شرکت سوئدی «ایکا» به مشتریان خود گفته است نمی‌تواند در زمان مقرر محصولات خود را تحویل بدهد. این تأخیرها دیگر شرکت‌ها را که بخشی از زنجیره تولید به‌شمار می‌روند با مشکلات مشابه رو‌به‌رو کرده است.
به گفته فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، از بیست‌وسوم نوامبر گذشته تاکنون حوثی‌های یمن، ۲۷ حمله پهپادی و موشکی در دریای سرخ انجام داده‌اند. در نتیجه این حملات کشتی‌های تجاری عبور خود را از طریق دریای سرخ و کانال سوئز کاهش داده‌اند.
در وضعیت عادی، ۱۲درصد کشتی‌های تجاری از این طریق عازم اروپا می‌شوند. به این ترتیب، از این پس ۹٠درصد کشتی‌های حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز راهی اروپا نمی‌شوند و این امر به کاهش ۴۰درصدی درآمدهای مصر به عنوان مالک کانال سوئز منجر شده است. بحران دریای سرخ به کاهش تجارت جهانی و همچنین کاهش صادرات و واردات به ترتیب به میزان ٢ و ۳/۱درصد میان آسیا و اروپا منجر شده است.
ونسان کلرک، رئیس شرکت حمل‌ونقل دانمارکی، به فایننشال‌تایمز گفته است که ادامه بحران دریای سرخ علاوه‌بر فشارهای تورمی و افزایش هزینه‌ها نهایتاً بر زندگی مصرف‌کنندگان در اروپا و آمریکا نیز اثر خواهد گذاشت. براساس محاسبات شرکت بیمه «آلیانس» بحران جاری دریای سرخ روزانه تا ده‌میلیارد دلار بر هزینه‌های تجارت جهانی می‌افزاید.