محافل آمریکایی از این‌که روسیه خواستار خرید موشک از ایران است به دست و پا افتاده‌اند و این روند را نشانه اقتدار روزافزون ایران می‌دانند.

آمریکا باور نمی‌کرد که روسیه روزی خریدار تسلیحات مدرن ایران شود

محافل آمریکایی از این‌که روسیه خواستار خرید موشک از ایران است به دست و پا افتاده‌اند و این روند را نشانه اقتدار روزافزون ایران می‌دانند.
نشریه نیوزویک نوشت: وزیر دفاع روسیه در جریان سفر اخیر به ایران به خرید یک موشک جدید ساخت ایران چشم دوخته است، زیرا مسکو وعده می‌دهد روابط با تهران در بحبوحه تلاش‌های جنگی در اوکراین، به اوج جدیدی می‌رسد. ویدئویی از بازدید شویگو از نمایشگاه تولیدات نظامی ایران در تهران منتشر شده است، که در آن شویگو در کنار یک موشک کروز ایرانی با برد ۱۵۰۰ کیلومتر دیدهمی‌شود. 

جزئیات بسیار کمی در مورد توسعه این موشک و علاقه احتمالی روسیه به این فناوری وجود دارد. اما به گفته دیوید همبلینگ، کارشناس نظامی، این موشک کروز بسیار شبیه به قدس-۳ مورد استفاده در یمن است که ممکن است محل آزمایش این نوع موشک بوده باشد. چنین موشک کروزی حتما برای روسیه مناسب خواهد بود. تصاویر منتشر شده از این بازدید نشان می‌دهد که شویگو از مهمات ضدهوایی «سرگردان» ایران موسوم به موشک ۳۵۸ نیز دیدن کرده است.
ایران در حال توسعه توانایی‌های موشکی خود بوده و در اوایل ماه اوت آزمایش یک موشک کروز جدید با موتور رم جت را آغاز کرد.
دیوید همبلینگ به نیوزویک گفت: مانند سایر موشک‌های کروز، قدس-۳ از یک موتور جت توربوفن کوچک نیرو می‌گیرد که سرعت آن را بسیار سریع‌تر از پهپادهای تهاجمی پروانه‌ای مانند شاهد-۱۳۶ فروخته شده به روسیه می‌کند و به آن فرصت بیشتری برای عبور از خطوط دفاعی می‌دهد.  پهپادهای شاهد راهی کم‌هزینه به جای استفاده از موشک‌های گران‌قیمت است.
پهپادهای تهاجمی یک‌طرفه مانند شاهد بسیار کندتر از موشک‌های کروز حرکت می‌کنند و این مسئله رهگیری آنها را برای پدافند هوایی آسان‌تر می‌کند.
به گفته همبلینگ: «یک موشک کروز ارزان قیمت راهی مفید برای روسیه برای تکمیل ذخایر رو به کاهش خود و موشک‌های دیگر خواهد بود.»
کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه تهران و مسکو به دلیل تولید موشک اعمال کرده‌اند. اما تهران در ماه ژوئن امسال از موشک ‌هایپرسونیک «فتاح» رونمایی کرد که دارای برد ۱۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) است و می‌تواند به تمام سپرهای دفاعی نفوذ کند. مقام ایرانی گفته که برد این موشک می‌تواند تا ۲ هزار کیلومتر یا حدود ۱۲۵۰ مایل افزایش یابد.
در همین حال، الکسوس‌گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه می‌گوید: چه‌کسی فکرش را می‌کرد که روزی فدراسیون روسیه برای قابلیت‌های نظامی به ایران مراجعه کند؟ اما امروز این اتفاق افتاده است. این یعنی روسیه در حال حاضر چیزی به ایران بدهکار است و همین مسئله، نگرانی‌ها را درباره سطح همکاری این دو افزایش می‌دهد.
به گزارش یورونیوز، وی مدعی شد: ارسال پهپادهای حامل بمب ایران به روسیه می‌تواند باعث کمک مسکو به مرگبار‌تر شدن برنامه نظامی تهران و در نتیجه افزایش خطر در خاورمیانه شود.  
خلبانان آمریکایی تاکنون بارها با آن‌چه مانور‌های خطرناک خلبانان روس می‌خوانند، بر فراز سوریه مواجه شده‌اند. این درحالی است که آمریکا با ارسال جت‌های جنگنده به خلیج‌فارس با هدف حفاظت از کشتی‌های تجاری، حضور نظامی خود را در منطقه‌ افزایش داده است. تنگه هرمز گذرگاه صادرات
۲۰ درصد از نفت جهان است. 
گرینکویچ می‌گوید: «من نگران روابط رو به رشد روسیه و ایران و همچنین پهپاد‌هایی که تهران در اختیار مسکو می‌گذارد هستم. چه‌کسی فکرش را می‌کرد که روزی فدراسیون روسیه برای قابلیت‌های نظامی به ایران مراجعه کند؟ اما امروز این اتفاق افتاده است. این یعنی روسیه درحال حاضر چیزی به ایران بدهکار است و همین مسئله نگرانی‌ها را درباره سطح همکاری این دو افزایش می‌دهد.» 
الکسوس‌گرینکویچ می‌افزاید: «ممکن است همکاری‌ روسیه و ایران به سوریه هم بکشد. خواهیم دید به کدام سو پیش خواهد رفت. ما از نزدیک نظاره‌گر این همکاری هستیم. این روابط روبه رشد برای من یک نگرانی نظامی است.»