ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، با ابراز نگرانی نسبت به سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان، وی را «فردی باهوش» خطاب و نسبت به احتمال غافلگیر شدن رژیم اشغالگر هشدار داد

تداوم ترس صهیونیست‌ها از جبهه شمال
ایهود باراک: نصرالله فرد باهوشی است ممکن است غافلگیر شویم

«ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، با ابراز نگرانی نسبت به سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان، وی را «فردی باهوش» خطاب و نسبت به احتمال غافلگیر شدن رژیم اشغالگر هشدار داد. به نظر می‌رسد که کابوس گشوده شدن جبهه شمال دست از سر صهیونیست‌ها برنمی‌دارد.
در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما تمام این حمایت‌ها یک نگرانی را مرتفع نکرده است، و آن گشوده شدن جبهه شمال و وارد شدن حزب‌الله به یک نبرد گسترده و کامل است. تبعات سخنرانی روز جمعه (۱۲ آبان) نصرالله همچنان ادامه دارد. «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم آپارتاید اسرائیل، روز یکشنبه (۱۴ آبان) در این باره گفت: «[سید حسن] نصرالله [دبیرکل حزب‌الله لبنان] فردی باهوش است و باید برای این احتمال آماده شویم که او ما را آرام کند زیرا قصد حمله‌ای غافلگیرانه را دارد.» وی همچنین اذعان کرد: «جنگ همزمان در جبهه‌های شمال با حزب‌الله و غزه به مصلحت اسرائیل نیست.» گفتنی است، این‌ اظهارات نیز نشان می‌دهد که وحشتِ گشوده شدنِ جبهه شمال همچنان اسرائیلی‌ها را مشغول خود کرده است. همچنین گفتنی است، سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز جمعه، اولین اظهار نظر وی از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی بود. بسیاری از کارشناسان سخنرانی سید حسن نصرالله را پیش از انجام آن، تعیین‌کننده استراتژی آینده جنگ غزه اعلام کرده بودند. دبیرکل حزب‌الله لبنان، تداوم حملات علیه مقاومت فلسطین در غزه و حمله پیشدستانه به لبنان را خط قرمز مقاومت اعلام و احتمال ورود جدی‌تر به جنگ را رد نکرده بود. به هر حال حزب‌الله گرچه یک نبرد گسترده را آغاز نکرده است، اما عملیاتش در مرزها رژیم آپارتاید را مشغول خود کرده است، از این رو
هر گونه موضع‌گیری دبیرکل این جنبش برای صهیونیست‌ها مهم است. بعضی از تحلیلگران شاید از روی ناآشنایی با نصرالله گفته بودند که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود اعلام ورود به یک جنگ فراگیر خواهد کرد! اما همان‌‎طور که کارشناسان زبده انتظار داشتند، نصرالله در آخرین بخش از سخنرانی خود به این پرسش که «آیا حزب‌الله وارد جنگ خواهد شد؟» پاسخ داد و گفت که حزب‌الله از یک روز بعد از آغاز عملیات حماس، یعنی از ۸ اکتبر (۱۶ مهر ماه) وارد جنگ شد و ضربه‌های سختی به ارتش صهیونیستی وارد آورد به طوری که این رژیم وادار شده است حدود ۳۰ درصد از نیروهای خود را در جبهه شمالی متمرکز کند و تلفات زیادی را متحمل شود. این اقدام حزب‌الله به هدف کاهش فشار نظامی از جبهه جنوب بوده و مقاومت در لبنان در این مدت ۵۷ شهید داده است. اما وارد شدن حزب‌الله در یک جنگ فراگیر بستگی به سیر تحولات در نوار غزه دارد. او ورود به یک جنگ فراگیر را نفی نکرد و حالت ابهام وحشت‌انگیز را همچنان حفظ کرد. این سخنان باراک در واقع در نتیجه همین ابهام است. پیشتر نیز «آویگدور لیبرمن» با انتقاد از رویکرد کابینه حاکم رژیم صهیونیستی در قبال حزب‌الله لبنان، گفته بود: «تا زمانی که نیروهای حزب‌الله در مرز حضور دارند هیچ کس به هیچ یک از شهرک‌ها در شمال (فلسطین اشغالی) بر نخواهد گشت.»
حمله حزب‌الله لبنان به مواضع اسرائیل
خبر دیگر اما از تحولات میدانی نبرد مرزی حزب‌الله با رژیم آپارتاید اسرائیل است. ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از فعال شدن آژیرهای هشدار در شمال اراضی اشغالی در نزدیکی مرز لبنان خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای کوتاه بدون افشای جزئیات بیشتر از فعال شدن آژیرها در شمال اراضی اشغالی خبر داد. خبرنگار الجزیره در این باره گزارش داد، آژیرهای هشدار در کیبوتسِ مسکاف عام در مرزهای شمالی اراضی اشغالی به صدا درآمدند. حزب‌الله لبنان پیشتر نیز از هدف قرار دادن نیروهای صهیونیست در داخل خانه‌ای در روستای المطله در جنوب لبنان خبر داده بود. حزب‌الله لبنان شنبه شب فیلمی از لحظه هدف قرار گرفته شدن چندین پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب این کشور با سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرد. گفتنی است که با افزایش وحشی‌گری رژیم صهیونسیتی و سنگین‌تر شدن آتش آنها روی روستاهای لبنان، حزب‌الله برای اولین بار از موشک‌های نابودگر برکان استفاده کرد و پایگاه دشمن در جل‌العلام را در هم کوبید.
حزب‌الله لبنان در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد که پادگان آویویم و پایگاه جل الدیر اسرائیل را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داده است. حزب‌الله همچنین از هدف قرار دادن پایگاه مسکاف عام با موشک‌های هدایت شونده و نیز انهدام بخشی از تأسیسات فنی آن خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین تأکید کرد که با موشک‌های هدایت شونده پایگاه آویویم و جل الدیر را در نزدیکی مرزهای جنوبی هدف قرار داده است. همچنین منابع لبنانی از سرنگونی پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله خبر دادند. شبکه خبری المیادین به منابع لبنانی اعلام کرد که مقاومت لبنان با موشک زمین به هوا پهپاد رژیم صهیونیستی را بر فراز محله‌های «زبدین» و «حاروف» در جنوب لبنان سرنگون کرد. یک پهپاد دیگر نیز بر فراز مناطق النبطیه و حاروف و مناطق دیگری در جنوب لبنان به پرواز درآمد اما بعد از سرنگونی پهپاد اول، به اراضی اشغالی عقب‌نشینی کرد. از طرف دیگر رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که در حمله یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی به دو دستگاه آمبولانس در جنوب لبنان چهار تن زخمی شدند. خبرگزاری رسمی لبنان روز یکشنبه اعلام کرد که در حمله یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی به دو دستگاه آمبولانس در جنوب لبنان چهار تن زخمی شدند. همچنین این خبرگزاری گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی دوباره شهرک‌های واقع در مرزهای جنوب لبنان را هدف قرار داد.