رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی از پیروزی‌های حاصل شده در اوکراین دست نخواهد کشید.
 
رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی از پیروزی‌های حاصل شده در اوکراین دست نخواهد کشید. 
نزدیک به دو سال از جنگ اوکراین می‌گذرد.گفته می‌شود که غربی‌ها متمایل هستند که جنگ اوکراین را تمام کنند. به همین دلیل نیز کمک‌های تسلیحاتی خود را به اوکراین کم کرده‌اند. مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند در صورتی که کمک‌های نظامی غربی‌ها نرسد دیگر قادر نخواهند بود در مقابل روسیه بجنگند. در طرف دیگر روس‌ها مصمم هستند که جنگ را با تمام قوا پیش ببرند. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه شب به وقت تهران صراحتاً اعلام کرد که غیرممکن است که روسیه از دستاوردهای حاصل از جنگ در اوکراین دست بکشد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس» پوتین در نشستی با رؤسای شهرداری‌های روسیه گفت: «تلاشی در جریان است که ما را وادار کند از فتوحاتی که در دو سال گذشته به دست آورده‌ایم، دست بکشیم، اما این غیرممکن است. همه، اعم از محافل حاکم در اوکراین و نخبگان غربی می‌دانند که این امکان‌پذیر نیست.» پوتین در باب پیشنهاد مذاکره میان روسیه و اوکراین گفت: صحبت از مذاکره تلاشی برای ایجاد انگیزه در ما جهت کنار گذاشتن دستاوردهایی است که طی یک سال و نیم گذشته به دست آورده‌ایم. با این حال، این امری غیرممکن است و همه هم این واقعیت را می‌دانند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین این را هم عنوان کرده است که اگر الگوی جنگ ادامه پیدا کند، دولت اوکراین ممکن است ضربه بسیار جبران‌ناپذیری را متحمل شود. به گزارش «رویترز»، اظهارات پوتین در تلویزیون یک روز پس از موافقت سوئیس برای میزبانی نشست جهانی صلح در اوکراین به درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور عنوان شد. پوتین با انتقاد از موضع‌گیری‌های اوکراین در زمینه جنگ این کشور با مسکو هم اظهار داشت: «اکنون کاملا واضح و مشخص است که نه تنها ضدحمله در اوکراین شکست خورده است بلکه ابتکار عمل در جنگ نیز کاملا در دست نیروهای مسلح روسیه افتاده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، دولت اوکراین ممکن است ضربه جبران‌ناپذیر و بسیار جدی را متحمل شود.»
درخواست برای صلح در داووس
بر اساس گزارش‌ها در نشست داووس امسال نیز غلبه با طرفداران مذاکره است. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی یادآور شده که برخی مقامات اروپایی و  اکثر کشورهای جهان در حاشیه نشست اقتصادی داووس خواستار یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای درگیری نظامی در اوکراین شدند. به گزارش تسنیم به نقل از نیویورک تایمز بحران اوکراین در رویداد «داووس» مورد توجه قرار گرفت، ولی موضوع غالب در رایزنی‌ها نیست. مقامات بیشتر دولت‌های غربی همچنان از کیف حمایت کرده و نگرانی خود را در مورد از دست دادن حمایت مالی ابراز کردند. البته بسیاری از شرکت‌کنندگان به طور علنی یا در مذاکرات خصوصی خواستار پایان یافتن این درگیری از طریق راه‌های دیپلماتیک شدند. در این راستا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که چهارمین نشست مربوط به اوکراین، که در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس برگزار شد، برای کیف ناموفق بود و به جز آنکه یک عکس یادگاری «خانوادگی» از شرکت‌کنندگان در این رویداد گرفته شد، فایده‌ای نداشت. «ماریا زاخارووا» در بیانیه‌ای در مورد نتیجه این نشست، گفت که اکثریت جامعه جهانی به طور فزاینده‌ای درک می‌کنند که دستیابی به یک راه‌حل پایدار در اوکراین بدون مشارکت روسیه غیرممکن است و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی بی‌فایده هستند.
ضرورت اعتراف به شکست
 نشریه آمریکایی«The American Thinker» نیز در تحلیلی نوشته است: اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از اعتراف به شکست غرب در سال برگزاری انتخابات نمی‌ترسید، درگیری نظامی اوکراین می‌توانست مدتها قبل پایان یابد. به نوشته این مجله، با پیگیری روند اوضاع اوکراین، می‌توان به این نتیجه رسید که کیفیت رهبری غرب مشکلاتی را ایجاد کرده است. آمریکا دستور ادامه جنگ می‌‌دهد، اما کیف شکست می‌خورد. نویسنده یادآور شده: «اوکراین هر کاری کند دیگر نمی‌تواند ارتشی برای به چالش کشیدن روسیه به‌وجود آورد، در حالی که روسیه عمداً با «روندی فرسایشی» به جنگ ادامه داده و با تحت کنترل گرفتن مناطق بیشتری از خاک اوکراین، به آرامی و بدون شتاب راه خود به سمت پیروزی را هموار می‌کند.» در این مقاله آمده است: این در حالی است که دولت بایدن نیز به شدت در تلاش است تا جنگ در اوکراین را تا حد امکان طولانی کند تا از اعتراف به «شکست تحقیرآمیز ایالات متحده درست در میانه سال انتخابات» اجتناب کند. با این حال، واقعیت این است که درگیری اوکراین باید مدتها پیش به پایان می‌رسید.