روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از یکی از مشاوران نظامی ارشد ارتش اوکراین مدعی شد که روسیه قصد دارد طی ۱۰ روز آینده یک حمله جدید بزرگ را آغاز کند.
فایننشال تایمز:


روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از یکی از مشاوران نظامی ارشد ارتش اوکراین مدعی شد که روسیه قصد دارد طی ۱۰ روز آینده یک حمله جدید بزرگ را آغاز کند.
اوکراین از تابستان گذشته و به دنبال شکست سنگین در ضد حمله خود تقریباً هیچ عملیات موفقیت‌آمیزی علیه روسیه نداشته است و وضعیت میدانی جنگ اوکراین برای کیف به شدت ناامید‌کننده است. اخیراً اوکراین به دلیل ضعف شدید نظامی مجبور شد از شهر استراتژیک آودیوکا در استان دونتسک عقب‌نشینی کند. همزمان اخبار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که روسیه خود را برای یک حمله بزرگ دیگر آماده می‌کند. روزنامه فایننشال تایمز در همین زمینه از قول یکی از مشاوران نظامی ارشد اوکراین نوشته است که روسیه طی ۱۰ روز آینده خود را برای یک حمله بزرگ آماده می‌کند. این مشاور نظامی ارتش اوکراین که نخواست نام وی فاش شود، اعلام کرد: سرویس اطلاعات ارتش اوکراین، داده‌های بسیار مستندی از قصد روسیه برای انجام یک حمله جدید بزرگ به دست آورده است. به گزارش ایرنا به نقل از «فایننشال تایمز» وی با اشاره به اینکه روسیه چندین هفته است که نیروهای خود را در غرب استان «لوهانسک» در نزدیکی شهرهای «کرمینا» و «لیمان» جمع‌آوری کرده است، تاکید کرد: حمله جدید بزرگ روسیه احتمالاً از همین نقطه آغاز شده و هدف نهائی آن تصرف کل منطقه «دونباس» خواهد بود. این مشاور نظامی ارتش اوکراین همچنین خاطرنشان کرد: روسیه در حال افزایش نیروهای خود در جنوب استان دونتسک است و نیروهای بیشتری را در روستاهای اطراف ماریوپل مستقر خواهد کرد. وی با بیان اینکه هدف روسیه این است که قبل از دریافت ‌تانک‌ها و تسلیحات غربی اوکراین حمله خود را آغاز کند، گفت: مسکو احتمالا از واحدهای نخبه ارتش خود در خط مقدم این حمله استفاده خواهد کرد. مشاور نظامی ارتش اوکراین افزود: این واحدهای نخبه، تیپ‌های مکانیزه‌ای هستند که در حال حاضر شرایط مناسبی دارند و اگرچه از توانایی کمتری نسبت به ابتدای جنگ برخوردارند اما نیروهای آنها راننده اتوبوس و معلم مدرسه نیستند.
عقب‌نشینی ماکرون
اما در شرایطی که گفته می‌شود روسیه خود را برای حمله بزرگ به منطقه دونباس در شرق اوکراین آماده می‌کند گزارش‌ها حاکی است رئیس‌جمهور فرانسه از موضع قبلی خود مبنی بر احتمال اعزام نیروی نظامی به اوکراین عقب نشسته است.
به گزارش فارس «امانوئل ماکرون»، روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه «پراوو» چاپ جمهوری چک گفت که این کشور در آینده نزدیک به اعزام پرسنل نظامی به اوکراین فکر نمی‌کند. ماکرون اظهار داشت: «این بدان معنا نیست که ما در آینده نزدیک به اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین فکر می‌کنیم، بلکه به این معناست که بحثی را آغاز کرده‌ایم و هر کاری که می‌توان برای حمایت از اوکراین، به ویژه در خاک این کشور انجام داد، در نظر می‌گیریم.»
«رابرت فیکو» نخست‌وزیر اسلواکی پیش از اجلاس سران اروپا به میزبانی فرانسه در پاریس گفته بود که چندین کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا امکان استقرار نیروهای خود در اوکراین را به عنوان بخشی از توافقات دوجانبه بررسی می‌کنند. پس از آن نشست، رئیس‌جمهور فرانسه هم در حاشیه همان نشست گفته بود که اعزام نیروهای غربی به اوکراین برای کمک به جنگ علیه روسیه را رد نمی‌کند البته در حال حاضر توافقی در این زمینه وجود ندارد. دبیرکل ناتو درست یک روز پس از آن که امانوئل ماکرون از احتمال اعزام قوای نظامی این ائتلاف به اوکراین خبر داد، گفت که «هیچ برنامه‌ای» برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی زمینی ناتو به اوکراین وجود ندارد، زیرا کشورهای عضو از جمله آلمان، انگلیس و اسپانیا گفته‌اند که از چنین اقدامی حمایت نمی‌کنند.» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز به نوبه خود واکنش نشان داد و گفت در صورت ورود نظامیان غربی به اوکراین، روسیه قطعاً با ناتو وارد جنگ خواهد شد.
سُفرای اروپا باید از روسیه اخراج شوند
خبر دیگر این که رئیس‌جمهور پیشین روسیه‌، سفرای اتحادیه اروپا در مسکو را «ابلهان سیاسی» توصیف کرد و خواستار اخراج آن‌ها شد. «دیمیتری مدودف» در واکنش به بی‌توجهی سفرای کشورهای اتحادیه اروپا به دعوت وزارت خارجه روسیه گفت: «سفرای کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل امتناع از دیدار با وزیر خارجه روسیه باید اخراج شوند». به گزارش فارس «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست متعلق به جوانان در شهرک «سیریوس» دریای سیاه روسیه تصریح کرد که مسکو نمایندگان اتحادیه اروپا را برای نشستی «دعوت» کرده بود تا به آن‌ها درخصوص هرگونه «مداخله» در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی روسیه هشدار دهد. لاوروف بدون توضیح گفت که مقام‌های روسیه «اسناد زیادی را درباره حمایت خارجی از «مخالفان» روسیه جمع‌آوری کردند.
طبق گزارش راشاتودی، مدودف روز دوشنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) تصریح کرد که سفرای کشورهای اتحادیه اروپا احتمالاً به توصیه «بروکسل»، دیدار با لاوروف را رد کردند که این «کاملاً در تضاد با ایده وجود نمایندگی دیپلماتیک و مأموریت سفرا است».وی این سفرای مورد نظر اتحادیه اروپا را به‌عنوان «ابله‌های سیاسی که به وظایف خود واقف نیستند»، مورد انتقاد قرار داد. مدودف همچنین تأکید کرد که «سطح روابط دیپلماتیک با اتحادیه اروپا نیز باید کاهش یابد».