چکیده مقاله: نقش به سزا و چشمگیر کشاورزی در امنیت غذایی، تولید ناخالص ملی، صادرات و ارز آوری کشورها، آنها را بر آن داشته است که اولاً، در حفظ و رونق بخشیدن به این بخش از هیچ تلاشی فروگذاری ننموده، و ثانیاً محصولات سالم و عاری از آلودگی رابا هزینه کمتر تولید و با قیمتی […]

چکیده مقاله:

نقش به سزا و چشمگیر کشاورزی در امنیت غذایی، تولید ناخالص ملی، صادرات و ارز آوری کشورها، آنها را بر آن داشته است که اولاً، در حفظ و رونق بخشیدن به این بخش از هیچ تلاشی فروگذاری ننموده، و ثانیاً محصولات سالم و عاری از آلودگی رابا هزینه کمتر تولید و با قیمتی مناسبتر به بازار داخلی و جهانی عرضه کنند. این امر باعث شده است که اولاً، اقتصاد برخی از کشورها تااندازه زیادی وابسته به فعالیت های کشاورزی شده، و ثانیاً، سبب بروز رقابت بین کشورها در تولید و عرضه ی برخی از تولیدات مهم و راهبردی گردد. خارج شدن یک کشور از عرصه این رقابت ها ضمن اینکه ضربه جبران ناپذیری را بر اقتصاد آن کشور وارد می کند،سود بسیار کلانی را نصیب کشورهای رقیب کرده و در نهایت استقلال کشور مذکور را مخدوش خواهد نمود. به همین دلیل کشاورزی می تواند به عنوان یک هدف بسیار مناسب و سهل الوصول مورد توجه متجاوزان، جنگ سالاران، سودجویان، و تروریست ها واقع گردد. اهمیت مزارع و باغ ها و تولیدات کشاورزی به عنوان یک هدف بالقوه در جنگ ها و نیز اقدام های تروریستی مدت زمان زیادی نیست که از سوی محافل علمی و تخصصی به صورت علنی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما کاربرد سلاحهای بیولوژیک علیه تولیدات کشاورزی از گذشته های دور مدنظر نظامیان و ارتش های بزرگ دنیا بوده است و فعالیت هایی را نیز در این زمینه انجام داده و تلاش کرده اند از آن به عنوان سلاحی مؤثر علیه دشمنان خود بهره گرفته اند. از آنجا که شرایط کشور ما همواره در معرض انواع تهدیدهای نظامی و تروریستی از سوی دشمنان بوده و خواهد بود، لذا کسب آمادگی های لازم برای شناختبه هنگام رویارویی موثر با حملات تروریستی احتمالی علیه محصولات کشاورزی در کنار سایر انواع بیوتروریسم باید در دستور کار دستگاههای متولی امنیت ملی کشور منظور شود.

مشخصات نویسندگان مقاله پدافند غیرعامل و بیوتروریسم در کشاورزی

سام صفری – عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بخت
  زهره یوسفیان – کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری
  حسین کمالی – کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-SDCONF01-SDCONF01_1037.html
کد COI مقاله: SDCONF01_1037

نحوه استناد به مقاله:

برای بار اول: (صفری, سام؛ زهره یوسفیان و حسین کمالی، ۱۳۹۱)
برای بار دوم به بعد: (صفری؛ یوسفیان و کمالی، ۱۳۹۱)

منبع: مرجع دانش