🔹اصغری، مدیرکل صیفی و سبزیجات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اقلیم هر منطقه سالانه دوبار الگوی کشت را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم، اما ابزار یا قانونی که بتوانیم کشاورز را ملزم به رعایت آن کنیم، نداریم. 🔹مدیرکل صیفی و سبزیجات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی […]

🔹اصغری، مدیرکل صیفی و سبزیجات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اقلیم هر منطقه سالانه دوبار الگوی کشت را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم، اما ابزار یا قانونی که بتوانیم کشاورز را ملزم به رعایت آن کنیم، نداریم.

🔹مدیرکل صیفی و سبزیجات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی مناسبی برای الگوی کشت و تنظیم میزان ورودی محصول به بازار برای پیشگیری از افت بیش از حد قیمت یا گران شدن آن ندارد، با رد این موضوع گفت: هر سال با توجه به میزان آب و هوای هر منطقه و نوع محصول برنامه سطح و میزان زیر کشت را به جهاد کشاورزی هر استان سالی دو بار ابلاغ می‌کنیم که برای اجرای آن به بسیاری از زیرساخت‌ها نیاز داریم که در اختیار ما نیست.

🔹اصغری با بیان اینکه ما اهرمی برای آنکه کشاورزان را مقید به رعایت الگوی کشت که وزارت جهاد به آنها می‌دهد، نداریم، تصریح کرد: نه سندیکایی وجود دارد که ابلاغیه را اجرا کند و نه قانون بازدارنده‌ای!!

🔹وی افزود: به عنوان مثال وقتی یک محصول در یک سال قیمت مناسبی دارد، کشاورز حجم بیشتری از آن محصول را کشت می‌کند و عرضه بیش از نیاز در سال بعد سبب کاهش قیمت می‌شود و دوباره به دلیل زیان‌های دیده شده کشاورزان رغبتی به کشت همین محصول نشان نمی‌دهند و سال بعد به دلیل کمبود عرضه با افزایش قیمت مواجهیم که همین موج سینوسی (نوسانی) مدام تکرار می‌شود و ما باید راهکار خوبی برای اجرای برنامه تنظیمی داشته باشیم.

 

📚 منبع: واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف