🔸 نظر به قرارگیری ایران بر روی کمربند زلزله، علاوه بر تاثیرات مخرب سازه ای این پدیده و اثراتی که بر محیط طبیعی مانند زمین لغزش‌ها، سونامی، گسل خوردگی، روانگرایی و فروچاله‌ها دارد، تاثیرات سوء زیست محیطی دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به آلوده نمودن آبهای زیرزمینی اشاره کرد. در ارتباط با […]

🔸 نظر به قرارگیری ایران بر روی کمربند زلزله، علاوه بر تاثیرات مخرب سازه ای این پدیده و اثراتی که بر محیط طبیعی مانند زمین لغزش‌ها، سونامی، گسل خوردگی، روانگرایی و فروچاله‌ها دارد، تاثیرات سوء زیست محیطی دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به آلوده نمودن آبهای زیرزمینی اشاره کرد. در ارتباط با آلودگی آبهای زیر زمینی، آلودگی شیمیایی و میکروبی از مهمترین اثرات زلزله بر آبهای زیر زمینی می باشد.

🔸 با علم به زلزله خیز بودن ایران و کمبود منابع آبی کشور، نیاز به حفاظت از آبهای زیر زمینی از این زاویه در برنامه ریزی توسعه منطقه ای، امری کاملا ضروری و بدیهی به نظر می رسد، اما با توجه به پیشرو بودن ایران در نابودی منابع آب زیر زمینی و سوء برداشت ها طی سنوات گذشته، علی رغم درجه بالای اهمیت توجه به این مولفه در برنامه ریزی توسعه سرزمین، با این سطح ابتدایی مدیریت محیط زیستی کشور شاید خیلی دور از ذهن و جزو فاکتورهای دست چندم در برنامه های توسعه کشور، توسط مسئولین ذیربط باشد.

📚 منبع : مجله تلگرمی زیستن در محیط زیست