🔹از وام به ما چیزی نگفتند معلم روستای سردق از نام طرح بین المللی ترسیب کربن و صندوق توسعه روستا و وام اصلا خبری نداشتند. 🔹فرزند معلم درباره کلاس خیاطی می گوید: کلاس خوبی بود، اما در سطح مقدماتی به ما خیاطی یاد دادند، من و کسانی که چرخ خیاطی داشتیم فقط در کلاس ها […]

🔹از وام به ما چیزی نگفتند
معلم روستای سردق از نام طرح بین المللی ترسیب کربن و صندوق توسعه روستا و وام اصلا خبری نداشتند.
🔹فرزند معلم درباره کلاس خیاطی می گوید: کلاس خوبی بود، اما در سطح مقدماتی به ما خیاطی یاد دادند، من و کسانی که چرخ خیاطی داشتیم فقط در کلاس ها شرکت می کردیم اما از وام خود اشتغالی چیزی به ما نگفتند.
🔹او یکی از همسایه ها را نیز به ما معرفی کرد، خانم معینی هم در کلاس خیاطی شرکت کرده و حتی در صندوق، سپرده دارد، اما تا به حال به او وامی نداده‌اند. خانم معینی می گوید: "وام ها بیش از یکی دو میلیون نیست، اما همان را هم هنوز به ما نداده اند. " 

🔹وضعیت کشاورزی بحرانی است
یکی از دهیاران این سه روستا، با بیان این که اجرای طرح ترسیب یکی دو سال است که در روستاهای اطراف آغاز شده است، می گوید: طرح ترسیب در ابتدا قرار بود مسائل و مشکلات ما را حل کند و روستایمان را توسعه دهد، اما در عمل اتفاقی نیفتاد.
🔹وضعیت کشاورزی در روستاهای ما به دلیل آفت و سموم در سال های اخیر و از طرف دیگر کمبود آب به شدت خراب و بحرانی است.
🔹باغ های پسته ای که سال گذشته ۸۰تن محصول داشتند، امسال محصولشان به کمتر از هشت تن رسیده است.
🔹کشاورزان هم فقط پسته می کارند و چیز دیگری نمی‌توانند بکارند، مدتی هم اگر گندم می کاشتیم، آب را قطع می‌کردند.
🔹با این وضعیت، روز به روز از روستاهای ما مهاجرت به سوی تهران بیشتر می شود.
🔹وضعیت کشاورزی که بحرانی است، دام داری نیز به دلیل قرق مرتع تعطیل شده است.
🔹هیچ کدام از این کارشناسان و مهندسانی هم که به روستای ما مراجعه می کنند، کمکی در این زمینه به ما نمی کنند.
اگر چه بعضا کشاورزی و کمیته امداد به ما کمک می رسانند، اما اگر مردم کشاورزی کنند و این کار برایشان سود داشته باشد، دیگر به کمک و وام های کمیته امداد نیازی نیست.
🔹طرح ترسیب هم با کمک هایی که شد، برای خانم های روستا مفید واقع شد، اما دیگر خبری از اشتغال و درآمد و سود نیست، زیرا بازاری برای آن ها مشخص نشده تا بتوانند در آن جا چیزی بفروشند و درآمد کسب کنند.
 

 

📚منبع :واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف