قنات دوطبقه «مون» اردستان به عنوان عجیب‌ترین و تنها قنات دو طبقه جهان و یک شاهکار بی‌نظیر شناخته شده است. این اثر شاهکار به عنوان عجیب‌ترین و تنها قنات دو طبقه جهان ۲۶ تیر ۱۳۹۵ در اجلاسیه استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید. مهدی مشتاقی محقق و نویسنده با بیان […]

قنات دوطبقه «مون» اردستان به عنوان عجیب‌ترین و تنها قنات دو طبقه جهان و یک شاهکار بی‌نظیر شناخته شده است.

این اثر شاهکار به عنوان عجیب‌ترین و تنها قنات دو طبقه جهان ۲۶ تیر ۱۳۹۵ در اجلاسیه استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید.

مهدی مشتاقی محقق و نویسنده با بیان اینکه قنات دوطبقه مون ۸۰۰ سال پیش در محله‌مون شهرستان اردستان احداث شده است، افزود: این قنات از نمونه کارهای جالب علم مهندسی قدیم است که برای کاوش و حفر، مقنیان ورزیده با در نظر گرفتن شرایطی اقلیمی آن را ایجاد کرده‌اند.

وی با ‌اشاره به اینکه این قنات سه و نیم تا ۴ کیلومتر طول دارد و عمق مادر چاه آن ۳۱ متر است، گفت: این قنات ۳۰ میله چاه دارد که همه آنها در داخل شهر اردستان قرار دارد.

این محقق و نویسنده با ‌اشاره به اینکه این قنات پیش از اسلام و به‌خصوص دوران کیانیان،‌ اشکانیان و ساسانیان احداث شده ، گفت: مزه آب کانال رویی از آب قنات زیری بهتر، شیرین‌تر و خوش‌طعم‌تر و در تابستان خنک‌تر است و آب قنات زیر سنگین‌تر و در تابستان گرم‌تر است،

وی با بیان اینکه مظهر این قنات در محله مون قرار گرفته که با فاصله ۲۰۰ متر از یکدیگر ابتدا آب قنات رویی و سپس آب قنات زیرین ظاهر می‌شود، افزود: آب هر دو رشته قنات به سه قسمت تبدیل می‌شود که یک قسمت به روستای تلک آباد می‌رود و دو رشته دیگر جهت آبیاری باغ‌ها و مزارع محله‌مون استفاده می‌شود.

 

کد مطلب : A97091125

📚منبع : کیهان