۱- انگور امام صادق (علیه السلام) فرمود: «انگور عصب را محکم مى کند و ناراحتى را از بین مى برد و نفس را پاک مى کند» پزشکان گفته اند: انگور سه کار را با هم انجام مى دهد: مسهل معده و پاک کنده خون و غذا براى بدن است و آب آن باعث تجدید قوا […]

۱- انگور

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «انگور عصب را محکم مى کند و ناراحتى را از بین مى برد و نفس را پاک مى کند»
پزشکان گفته اند: انگور سه کار را با هم انجام مى دهد: مسهل معده و پاک کنده خون و غذا براى بدن است و آب آن باعث تجدید قوا مى شود و گردش خون را تنظیم مى کند و براى گازهاى معده مفید است و نیز کبد و کلیه را مداوا مى کند و تب را مى برد و براى سوء هاضمه و نقرس و بیماریهاى قلب و صفرا و باد و بواسیر سودمند است و از پیشروى سل و سرطان جلوگیرى مى کند.
دانشمندان دارو شناس مى گویند: انگور ترشحات معده را زیاد مى کند و به طحال و ستون فقرات مفید است و در آن اندکى گاز ارسنیک وجود دارد که باعث زیبایى رنگ صورت مى شود و لذا براى بیماران سفلیس و سل و سرطان فایده دارد. همچنین انگور داراى ویتامینهاى اى – ب – ث مى باشد.
مى گوییم : در سخنان امام با اینکه مختصر است، تأمل کنید و ببینید که چگونه به بیشتر این فواید و منافع اشاره فرموده است .

۲- سیب

امام (علیه السلام) فرمود: «سیب بخورید که حرارت را برطرف مى کند و درون را خنک مى کند و تب را مى برد»
و فرمود: «اگر مردم مى دانستند که سیب چه خواصى دارد، بیماران خود را جز با آن مداوا نمى کردند و آن سریع ترین اثر را در قلب دارد و آن را شاد مى کند»
و فرمود: «به تب دارانتان سیب بدهید که چیزى نافع تر از آن نیست».
این چیزى است که امام در کلمات کوتاه و جامع خود بیان کرده و پزشکان گفته اند سیب نشاط آور و تقویت کننده قلب و دماغ و کبد است و هم خوردن و هم بوئیدن آن مفید است و نیز سیب براى خفقان و تنگى نفس ‍ فایده دارد و ضعف دهانه معده را اصلاح مى کند و اشتهاآور است و سیب پخته براى سرفه خوب است و بیماریهاى پوستى و بیخوابى را تخفیف مى دهد. مى گوییم: هر صد گرم آن ۶۵ واحد ویتامین آ و ۱۵ واحد ویتامین ب و ۳۰ واحد ویتامین ث دارد.

۳- انار

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «کودکانتان را انار بخورانید که سبب سرعت رشد و جوانى آنها مى شود».
و فرمود: «انار را با پیه آن بخورید که آن معده را دباغى مى کند و بر ذهن مى افزاید»
پزشکان گفته اند: انار خون را تصفیه مى کند و خلط آور است و براى کسانى که مزاج گرم دارند خوب است و تنگى ها را مى گشاید و ملیّن شکم (نرم کننده) و مقوى کبد و مفید براى یرقان طحال و خفقان قلب و سرفه حاد است . صدا را صاف مى کند و در صورت ایجاد نشاط مى کند و بدن را سیراب مى سازد و به کرمهاى روده مؤ ثر است .
مى گوییم: در سخن امام تأمل کن که فرمود: انار سبب سرعت در جوانى مى شود خواهى دید که همه این خواصى که پزشکان گفته اند در این جمله بیان شده است زیرا کودکان به رشد کامل نمى رسند مگر اینکه خونشان صاف شود و خلط بیرون آید و کبد قوى شود و صورت نشاط پیدا کند و بدن سیراب شود.
همچنین در سخن امام که فرمود: انار معده را دباغى مى کند، تأمل کن خواهى دید که معده وقتى دباغى شود یعنى رطوبت زاید آن که باعث سستى اعصاب معده مى شود، خشک گردد، غذا را بهتر هضم مى کند و چون غذا خوب هضم شود، خون پاکیزه تولید مى کند و چون غذا خوب هضم شود، خون پاکیزه تولید مى کند و چون خون پاکیزه شود، تغذیه بهتر مى شود و بدن قوى تر مى گردد و در بدن نیرویى تولید مى شود که در مقابل بیماریها مقاومت مى کند. راستى که سخن امام چه سخن جامعى است و مردم آن زمان آن را نمى فهمیدند بلکه علم امروز آگاهانه یا ناآگاهانه آن را درک مى کند.

۴- بِه

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «به، صورت را زیبا و قلب را تقویت مى کند»
و نیز فرمود: «هر کس به را ناشتا بخورد، نطفه او سالم و فرزند او زیبا مى شود»
و نیز فرمود: «خوردن به باعث قوت قلب و ذکاوت باطن مى شود»
این چنین امام صادق به را توصیف مى کند و سخنان پزشکان درباره به که پس از تحقیق علمى و عملى گفته اند، از اینها فراتر نمى رود.
پزشکان گفته اند: به، چهره را زیبا مى کند و مقوى و مفرح قلب و دماغ و معده و براى روح حیوانى و نفسانى نشاط آور است و بسیارى از اعضاء بدن و مثانه را در کارشان کمک مى کند و لذا ادرارآور و ملیّن معده است و درد آن را تسکین مى دهد.
مى گوییم: هر درصد گرم به داراى ۱۰ واحد ویتامین آ و ۸ واحد ویتامین ب ۱ و ۲۱ واحد ویتامین ث مى باشد و مقدار زیادى املاح معدنى مانند آهن و منگنز و کمى کلر دارد.

 

کد مطلب : 97121339